Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNyakunkon a tavasz, este hallgasson Vivaldit!
Kezdődik a vasárnap 20 foknál is melegebbet hozó háromnapos hétvége, és erre mi mással lehetne stílusosabban ráfordulni, mint egy koncertközvetítéssel a Zeneakadémiáról! A fél 8-kor kezdődő koncerten Vivaldi Négy évszak című hegedűverseny-ciklusa is műsoron lesz, ami rögtön a tavaszi concerto grossóval kezdődik, és aminél nagyobb közönségkedvenc nemigen létezik.
Az 1716 körül komponált Négy évszak eredetileg nem is egy különálló mű – a 12 concertóból álló Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione (kb. a harmónia és az újítás versenye) első harmada. A tavaszi részből egy csomó motívumot Vivaldi saját Il Giustino című operájából kölcsönzött.
Az Óbudai Danubai Zenekart az elsősorban hegedűművészként ismert Kelemen Barnabás vezényli, a Vivaldi-concertók szólistája Zalai Antal.
A koncert második fele tehát biztos siker. Ne hagyják ki viszont az elsőt se, mert egy egészen különleges művet hallhatnak: az 1991 óta Németországban élő tatár-orosz zeneszerző, Sofia Gubaidulina vallásos ihletésű darabját, az Offertoriumot. A cím a mise áldozati szertartására utal, a hegedűverseny eleje pedig konkrétan Bach Zenei áldozat (Musikalisches Opfer) című összetett variációsorozatának főtémáját idézi a 20. századi zeneszerző, Anton Webern stílusában. Az Offertoriumban Gubaidulina lényegében a Bach-motívum által szimbolizált spirituális eszményt áldozza fel, hogy aztán a mű végén meghökkentő módon nyerje vissza.
A Gubaidulina-mű szólistája Cosima Soulez-Larivière.
A koncertet itt is követheti, vagy kattintson a Facebook-os közvetítésre, ahol a zenét szöveges kommentárokkal kísérjük.
Rovataink a Facebookon