25 milliárdot költene Demeter Szilárd könnyűzenére a következő öt évben
További Stenk cikkek
- Itt a 2025-ös Coachella fellépőinek listája, először a fesztiválon a Green Day
- Van, amit sosem bocsájtunk meg magunknak
- Hová menekülsz, ha a megalázott tömegek felkelnek?
- A Linkin Park új lemeze a legfurcsább zenei élmény, amit jó ideje tapasztaltunk
- Budapestre hozza szólóprojektjét a Rammstein frontembere
25 milliárdot költene Demeter Szilárd öt és fél év alatt a hazai könnyűzenére a Válasz által megszerzett stratégia alapján. A harciaskodó kommunikációjáról is ismert Demeter a könnyűzenei stratégiájában feltűnően elszakad a kultúrharcos vonaltól, és olyan projektekbe kezdene, amelyről évek óta beszélnek az iparági szervezetek és szakértők.
Pár napja írtunk arról, hogy Demeter Szilárdot (aki többek között például a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója és az NKA egyik bizottsági tagja) bízta meg Kásler Miklós, az EMMI minisztere, hogy "újítsa meg a magyar könnyűzenét". Kedden ki is küldték az ágazati kultúrstratégiákat a Nemzeti Kulturális Tanács tagjainak, ez jutott el a Válaszhoz. A stratégia szerint az ágazat alapproblémája, hogy
leginkább a szórakoztatóipar összefüggésrendszerében értelmeződik, tömegkulturális produktumként, és nem önálló művészeti ágként, és ehhez idomult a társadalmi recepciója is.
A stratégia szerint fontos arra is fókuszálni, hogy "a fiatalok inkább könnyűzenét hallgatnak" és mivel a könnyűzene "identitáserősítő erővel is bír", fontos vele foglalkozni. A 25 milliárdot felkaroló stratégiának alapból 7 pillére van,
- Társadalmasítás
- Tehetségkutatók
- Oktatás
- Zenész életpálya-modell
- Kommunikációs infrastruktúra
- Könnyűzenei export
- a Magyar Könnyűzenei Stratégia megvalósításának humán erőforrás és eszközigénye
Amiből az életpálya-modell tétele rúg a legnagyobbra, de az összegek 900 milliótól a 6,4 milliárdig eltérően oszlanak el a 7 "alprogram" között. Az első rész, a társadalmasítás például olyan tételeket tartalmaz, mint "a művházak trendivé tétele a fiatalok becélzására" vagy a "próbaterem-fejlesztési pályázat közös kezességgel", olyan várt eredményekkel, mint hogy
a meglévő, kialakuló klubhálózaton felül új alternatívák lépnek be a kulturális életbe, pódium, irodalom és zene, évente 24 programot bonyolít le minden sikeres pályázó azzal a céllal, hogy közösséget teremtsen.
A tehetségkutatók blokk célja a stratégia alapján az "amatőr-félamatőr pályakezdő zenészek becsatornázása a zenei életpálya-modellbe" például olyan feladatokkal, minthogy "az MTVA saját gyártású produkciójának ollóját kinyitni – határon túli produkciók bevonásával is" vagy a kisrégiókban a Hangszert a kézbe elnevezésű programmal cél az is, hogy
járási székhelyeken hozzáférhetővé váljon a hangszerek megismerése, helyi zenészek, oktatók felelősségvállalásán keresztül.
Aminek hosszútávú eredményei között szerepelne a stratégia szerint az, hogy a fiatalok nyitottak lesznek a zenetanulásra, vagy hogy "átláthatóbb legyen, mely produkciók érdemelhetik ki igazán a kiugrás előtt a szakma és a közönség figyelmét".
A tervezet egyik érdekessége, hogy kiemeli az exportra érdemes magyar produkciókat, amelyek nem a Káslerék-féle nemzeti rock vonalba tartoznak, hanem épp ellenkezőleg, kifejezetten nem mainstream formációkról van szó, mint a Bohemian Betyars, a Belau vagy éppen Babé Sila.
A hét oldalas dokumentumban olyan részletek szerepelnek még, mint offline és online rádiók indítása, kulturális felületek támogatása és a könnyűzenei oktatás megerősítése. De emellett stúdiófejlesztésre és más olyan területekre is lehetne támogatást igényelni, amelyekre korábban nem lehetett.
A tervezet ezen a linken található.
Rovataink a Facebookon