Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBűnös orgia, extázissal, önkorbácsolással és űrutazással
További Stenk cikkek
Ki ne szeretne csillagközi szörfözést vagy akár asztrálutazást egy féreglyukon át? Ki ne szeretne találkozni Raszputyinnal, és ki ne szeretné, hogy a látnok megmeneküljön? Nos, azok bizonyára, akik szeretik a Mastodon Crack the Skye című, először 2009-ben megjelent albumát.
Akik pedig egyenesen rajonganak az albumért, azok most annak örülhetnek, hogy a napokban dupla, sky blue színű kiadásban is megjelent, második lemeze pedig az anyag instrumentális változatát, ún. score-ját tartalmazza. Crack the Skye a Mastodon ún. éter lemeze, az első három album (Remission, Leviathan, Blood Mountain) tűz-víz-föld sorrendjét követi. Leginkább annak ajánljuk az instrumentális változatot, akinek sok a hókuszpókusz, viszont szereti a súlyos déli sludge metal riffeket, és a doomos Black Sabbathet idéző zord harmóniákat.
Égben lebegők csarnoka
Koncepció ide vagy oda, a Crack the Skye melodramatikus metálja részleteiben is rengeteg élvezetes motívumot kínál. Például a misztikus cári Oroszország világában kalandozó The Czar négy fejezetét (Usurper / Escape / Martyr / Spiral) felfoghatjuk négy önálló dalnak is, szóval, nem kell megijedni a hosszabb, tíz perc fölötti tételektől sem. A The Czar Raszputyin meggyilkolását meséli el, középpontba helyezve azt, amikor a látnok lelke spirálisan fölszállt az ég repedésén keresztül, maga mögött hagyva az anyagi világot. A prog-rock eposz komponálása előtt a zenekar saját bevallása szerint leginkább a King Crimson In the Court of the Crimson King című albumát és a Pink Floyd Animalsét hallgatta, de azért a Black Sabbath első négy albumának hatása legalább ilyen erőteljes.
Arany köldökzsinór
A Mastodon nem furakodott az epikus és koncepciózus albumokkal, az áttörést jelentő Leviathan Herman Melville Moby Dickjének volt egyfajta jelenetezése, a 2006-os Blood Mountain hegyoldala pedig mitológiai lények élőhelye volt, így aztán a rajongók nem lepődtek meg különösebben az új album zenekari magyarázatain, melyek szerint egy asztrálutazó túl közel megy a Naphoz, ez elégeti az arany köldökzsinórt, ami összeköti a lelkét a testével, és beszippantja egy féreglyuk. És még mindig alig mondtunk valamit a zenéről, pedig azt is meg kell említenünk, hogy az albumot elsősorban a dobos, Brann Dailor tizennégy éves húgának, Skye Dailornak az öngyilkossága inspirálta. Valójában e feldolgozhatatlan témához keresett a zenekar egy afféle alternatív univerzumot.
Azt a pillanatot akarták megjeleníteni, amikor Dailor megtudta, hogy elveszítette a testvérét, azaz, amikor megrepedt az ég. Az album a prog- és a sludge metal jellegzetességeire épít, a hipnotikus hangulatra, az absztrakt zenei témák groove-szerű mantrájára, az ambient-féle lebegésre, amelyek afféle transzállapot felé terelik a hallgatót. És ha egy spirituális birodalomban szeretnénk kikapcsolódni, feltöltődni, akkor a Mastodon zenés ajánlatánál nincsen jobb. Az idegenvezetőnk a metafizikai Odüsszeia során leereszkedik a túlvilág dimenzióiba, és beleköltözik a cári család szellemi tanácsadójának, Raszputyinnak a testébe. Ez meglehetősen zavarosnak hat, de mindegy, már úgyis elfogadtuk a zenekar meghívását. Vannak privát halálok, amelyek egy egész birodalom halálát is elhozzák, és vannak olyan privát halálok, öngyilkosságok, amelyek családokat tesznek tönkre.
Transzbalansz
A Brendan O'Brien producerrel (Bruce Springsteen, Pearl Jam) rögzített anyag ötvenperces, és hiába vannak rajta tíz percnél hosszabb tételek, mégsem lesznek unalmasak. A témák organikusan folynak egymásba, de felismerhetőek a szakaszhatárok is, idővel már könnyen kiismerhetjük magunkat ebben a világban.
A Crack The Skye megidézi a khlisztek, az orosz ún. szellemi keresztények titkos irányzatát, amely az orosz ortodox egyházból vált ki, hívei addig táncoltak és énekeltek, amíg transzállapotba nem kerültek. Szertarásaik sokszor orgiákká fajultak, amelyek után a bűnbánat jeleként megkorbácsolták magukat. És hogy mindezt a Mastodon egy asztrális utazás során tudta összehozni Stephen Hawking féreglyukelméletével? Nos, többek között erre is jó a metál miszticizmusa, és maga a Crack The Skye.
Mastodon: Crack The Skye
Warner
50 perc 7 szám
Rovataink a Facebookon