Könnyen érthető heti összefoglaló a koronavírusról
2020. március 23-26.
Ez egy könnyen érthető cikk
a koronavírusról.
A koronavírus egy vírusfajta,
ami betegséget okoz.
A betegség,
amit a koronavírus okoz,
hasonlít az influenzára
és tüdőgyulladást okozhat.
Eddig ezt a vírust nem ismertük.
Bővebben a koronavírusról itt olvashatsz:
https://efoesz.hu/egyeb/koronavirus-konnyen-ertheto-tajekoztato/
Magyarországon
egyre több
emberről derül ki,
hogy koronavírusa van.
Ez várható volt.
Eddig 300 igazoltan
fertőzött ember van
Magyarországon.
Eddig tíz ember
halt bele a koronavírusba.
Többen idősek voltak,
és sokuknak volt
más,
komoly betegsége is.
Ezért kell
nagyon vigyáznunk
az idősekre!
Rájuk veszélyesebb a koronavírus,
mint a fiatalokra.
Maradj otthon!
Szerencsére
egyre több ember
döntött úgy,
hogy otthon marad.
Az emberek nagy része
most otthonról dolgozik.
Ezért nem látni embereket
az utcán.
Ezzel megakadályozhatjuk,
hogy az emberek
átadják egymásnak
a koronavírust.
Te is maradj otthon!
Magyarország miniszterelnöke,
Orbán Viktor
azt mondta, hogy
az állam segíteni fog
az embereknek
ebben a nehéz helyzetben.
Sok ember került
nehéz helyzetbe a koronavírus miatt.
Például nem tudnak járni dolgozni
vagy megszűnt a munkájuk
és ezért nincs pénzük.
Az egyik ilyen fontos dolog, hogy
a járvány ideje alatt nem fognak
senkit kilakoltatni az otthonából.
A kilakoltatás azt jelenti,
hogy valaki nem tudja fizetni
a lakásának a díját
és ezért ki kell költöznie
a lakásából.
A másik fontos dolog, hogy
a járvány ideje alatt
nem kell fizetni a hiteleket.
Vannak olyanok, akiknek
adót sem kell fizetniük.
Kijárási korlátozás
Magyarországon
Orbán Vikor
miniszterelnök
kijárási korlátozást
vezetett be.
A kijárási korlátozás
azt jelenti,
hogy az emberek
csak jó okkal
lehetnek az utcán.
Ilyen ok lehet például:
- amikor valaki dolgozni megy
- amikor valaki a boltba megy
- amikor valaki a gyógyszertárba megy.
Az emberek akkor lehetnek az utcán,
amikor fontos dolguk van.
Mindenkinek nehéz ennyi időt
bezárva lenni
a lakásban.
Ezért mindenkinek szabad
rövid sétákra menni.
Ilyenkor sem szabad
túl közel menni
a többi emberhez.
Fontos változás még,
hogy az 65 évesnél idősebb emberek
csak reggel kilenc és dél közt
mehetnek ügyeket intézni.
A rendőrök ellenőrizni fogják,
hogy az emberek betartják-e
a kijárási korlátozást.
Ettől nem kell megijedni!
Ez is csak abban segít,
hogy a koronavírus
ne terjedjen tovább.
Ez a kijárási korlátozás
holnaptól,
tehát március 28.,
szombattól érvényes.
Egyelőre április 11-ig tart.
Elmaradnak rendezvények
A járvány nagyon sok embert
érint a világon.
Emiatt nagyon sok
nemzetközi programot
le kell mondani.
Például elmarad
az Inclusion Europe
tavaszi konferenciája is.
Az Inclusion Europe
egy nagy nemzetközi szervezet,
ami segíti
a fogyatékossággal élő embereket.
A konferencia
az oktatásról szólt volna.
Lemondtak más
nemzetközi programokat is.
Például lemondták
a Bajnokok Ligája foci bajnokság döntőjét.
Idén nyáron lenne az Olimpia.
Az Olimpián
nagyon sok sportágban
versenyez
nagyon sok ország
versenyzője.
Idén nem lesz
megtartva az Olimpia.
Készülnek az
itthoni
kórházakban
Magyarország folyamatosan készül arra,
hogy a kórházakban el tudják látni
a betegeket.
Külföldről is hoztak szájmaszkokat és
orvosi eszközöket.
Lélegeztetőgépeket is vettünk.
A lélegeztetőgép a súlyos állapotú
betegeknek kell.
Egyre több kórházat
alakítanak át az országban.
Egyre több hely lesz
az intenzív osztályokon.
Az intenzív osztály,
olyan kórházi osztály,
ahol a súlyos betegeket kezelik.
Van olyan kórház,
ahol külön koronavírusos osztályt
hoztak létre.
Vannak olyan kórházak is,
amiket kiürítenek.
Azért ürítik ki őket,
hogy ide lehessen elkülöníteni
a fertőzött betegeket.
A magyarországi cégek is
próbálnak segíteni
a járvány megakadályozásában.
Ilyen például a MOL.
A MOL egy nagy cég,
ami például üzemanyagok eladásával foglalkozik.
Most a MOL is segíteni próbál.
Az egyik gyárukban elkezdtek
fertőtlenítőt gyártani.
Ez azért fontos,
mert egy ideje már nem lehet kapni
fertőtlenítőszereket az országban.
Fontos a szájmaszk
Sokan otthon gyártanak szájmaszkot.
A szájmaszk segíthet
a vírus terjedésének
megállításában.
Sok helyen
már csak szájmaszkban
lehet az utcára menni.
Ilyen például
Prága,
Csehország fővárosa.
Már Magyarországon
is van olyan hely,
ahol csak szájmaszkban lehet
- boltba,
- patikába,
- és postára menni.
Például Velencén.
Üzbegisztán
sok védőmaszkot
küld Magyarországnak.
Üzbegisztán egy ország
Ázsiában.
Törökországból pedig
olyan anyagok érkeznek,
amiből maszkot lehet varrni.
Az Európai Unió is
támogatni fogja
Magyarországot
a védekezésben.
Jó látni,
hogy amikor baj van,
összefognak az országok!
Mit tegyek,
hogy ne kapjam el
a koronavírust
és ne fertőzzek meg másokat?
Az első és legfontosabb,
hogy maradj otthon!
Akkor is megfertőzhetsz másokat
amikor nincsenek tüneteid!
Gyakran moss kezet!
Fertőtlenítsd a kezed!
Ne adj puszit!
Ne ölelj meg másokat!
Ha betegnek érzed magad,
ne menj orvoshoz!
Inkább telefonálj a segítődnek
vagy a háziorvosodnak.
Így megállíthatjuk
a vírus terjedését.
Friss hírekért,
információért
figyeld a híreket,
és a kormány oldalát,