Az alternatív rendszerváltás
ON THE GROUND 1989-94 - Rodolf Hervé
Rodolf Hervé magyar származású francia képzőművész, Lucien Hervé (Elkán László) fotóművész fia. 1989 utolsó napjaiban érkezett Budapestre. Magyar kultúrájú külföldiként rögzítette a rendszerváltás éveit, és vetette bele magát a budapesti undergroundba. Hervére inspirálóan hatott a változás kora, a légüres tér, amelyben a régi rend szabályai már nem, az új rendé pedig még nem voltak érvényesek. Az akkori Budapest ereje és hangulata magával ragadta, így eredeti terveivel ellentétben közel egy évtizedig maradt. Az itt látható képein elsősorban a budapesti szubkultúra mindennapjait, ünnepeit, jellegzetes figuráit, személyiségeit, és a mára már eltűnt kultikus helyeit láthatjuk. Művészeti értékükön kívül képei fontos dokumentumai is ennek a kornak. Képeit nem galériákban, kiállítótermekben mutatta be, hanem art mozikban vagy a Széchenyi fürdőben például, új divatot teremtve ezzel a gesztussal. 1991-ben a francia Rézonances csoporttal együtt vesz részt a későbbi Trafó épületének elfoglalásában. Budapesten töltött évei végén úgy érezte, hogy a társadalmi változások nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeit, és 1997-ben visszatért Párizsba.
Önporté,
Budapest, 1992. (Fotó:
Rodolf Hervé)
Vágóhíd, Budapest, 1991.
Hirtelen ötlettől vezérelve Hervé elhatározta, hogy lefényképezi a
vágóhidat. 1990. március 15-én már lefényképezett egy házi disznóvágást
Gyomaendrődön. Érdekelte az ipari verzió. Egy hideg januári hajnalon
elindult akkori asszisztensével, László G Gerzsonnal (később különböző
rádió- és tv csatornák zenei szerkesztőjeként lesz ismert) a Gubacsi úti
vágóhidra. Annak ellenére, hogy bejelentés és bármiféle akkreditáció vagy
egyeztetés nélkül érkeztek, a fél igazgatóság lelkesen végigvezette őket a
gyáron, ahol rengeteg fotót készítettek.
(Fotó:
Rodolf Hervé)
Dagály fürdő,
Budapest, 1990.
Hervé előszeretettel fényképezte a fürdözőket.
Budapest fürdőkultúrája számára egzotikus volt.
Többszáz fényképet készített, és sok-sok órát
forgatott a Dagályban és a Lukácsban. (Fotó:
Rodolf Hervé)
Budapest, 1990 (Fotó:
Rodolf Hervé)
Budapest, 1990. A Miklós téri parkoló az óbudai lakótelepen, a III. kerületi pártház
tőszomszédságaban (Fotó:
Rodolf Hervé)
Budapest, 1990. Felszabadulás tér (ma Ferenciek tere) (Fotó:
Rodolf Hervé)
Körözöttes zsemlék, Lukács fürdő, Budapest, 1992 (Fotó:
Rodolf Hervé)
Peep show, Rákóczi tér,
Budapest, 1993. (Fotó:
Rodolf Hervé)
Budapest, 1992. (Fotó:
Rodolf Hervé)
Budapest, 1990. A
Hazafias Népfront választási felhívása a Déli
pályaudvaron. A fénykép akkor készült, amikor
1989 karácsonyán a hajléktalanok elfoglalták a
várótermet (Fotó:
Rodolf Hervé)
Budapest, 1990. március.
“Souvenir de la campagne”, Budapest, 1990.
Néhány nappal a Fiatal Demokraták Szövetségének rendszerzáró
házibulija előtt a Magyar Narancs felkérte egyik fotósát, Frankl Alionát, hogy készítsen egy olyan közös fotót a párt vezetőiről,
Deutsch Tamásról, Fodor Gáborról, Orbán Viktorról, amiből életnagyságú
képet lehet készíteni. A képen egy plusz személy is szerepelt, akinek
a fejét az életnagyságú nagyításon kivágták. Ide dughatták be a fejüket
a szimpatizánsok, hogy emlékkép készüljön róluk a három
vezetővel. Aliona átpasszolta Rodolfnak a feladatot. A fotózásnál Rodolfon és az
Orbán-Deutsch-Fodor hármason kívül csak a narancsos Vig Mónika
volt jelen. Mivel ő nem akart beállni, Hervé maga állt be negyediknek. (Fotó:
Rodolf Hervé)
(Fotó:
Rodolf Hervé)
Kampányfotó a Fiatal Demokraták Szövetségének rendszerzáró házibuliján,
Budapest, 1990. Március 21. (Fotó:
Rodolf Hervé)
Budapest, 1990.
Az óbudai Miklós utca a II. világháború után
mindvégig megőrizte a nevét. A 80-as évek közepe felé azonban a legelejét hirtelen Zamercev tábornokról nevezték el.
Néhány évvel később visszakapta az eredeti nevét. A
felvétel egy négyoptikás fényképzőgéppel készült. (Fotó:
Rodolf Hervé)
Spitzer Gyöngyi (Soma),
Budakalász, 1992. Szilveszter. Somának 26 évesen még az volt a célja, hogy 30 évesen világhírű legyen.
Majdnem sikerült, 40 éves korára hazai celeb lett. (Fotó:
Rodolf Hervé)
Budapest, 1991 (Fotó:
Rodolf Hervé)
Váci utca, Budapest, 1992 (Fotó:
Rodolf Hervé)
Fekete Lyuk, Budapest, 1990 (Fotó:
Rodolf Hervé)
Fekete Lyuk, Budapest, 1990 (Fotó:
Rodolf Hervé)
Fekete Lyuk, Budapest, 1990 (Fotó:
Rodolf Hervé)
Fekete Lyuk, Budapest, 1990 (Fotó:
Rodolf Hervé)
Squat, Liliom
utca, Budapest,
1991. A francia Rézonances művészcsoport rendszeresen foglaltak üresen álló épületeket (squat). 1990 őszén jártak először Budapesten,
és itt is kinéztek a Liliom utcában egy üresen
állo házat, a későbbi Trafó épületét. 1991-ben visszajöttek, és elfoglalták
az épületet, amely akkoriban a Magyar Hitelbank tulajdona
volt. A házban összművészeti fesztiválokat
szerveztek, melyet nemcsak az alternatív kultúra
szokásos közönsége, hanem a környező lakók is
előszeretettel látogattak. (Fotó:
Rodolf Hervé)
A kiállítás Rodolf Hervé fotóiból és videó munkáiból a Centrális galériában (Arany János utca 32.), 2012 szeptember 18 - november 4. között látható.
Megnyitó: szeptember 18-án 17 órakor.
Rovataink a Facebookon