Így változik Anglia
Péter Ildikó a RIBA (Royal Institute of British Architects) Goldfinger ösztöndíjának nyerteseként 2012 júniusában egy hónap alatt Észak-Anglia hat városát és környékét járta be és dokumentálta síkfilmes kamerával. A díj egy magyar építészeknek kiírt kutatómunka, Péter Ildikó azonban fotósként nyerte el. Az ő képeinek a fókuszában az épületek sorsa, környezetünk folyamatos építése és bontása áll, arra a diskurzusra kíváncsi, ami a változó terek és az épületek változó funkciója között zajlik. Észak-Anglia, a valaha gazdag városok és az ipari forradalom bölcsője az 1950-es évek óta erőteljes hanyatláson ment keresztül. A valaha fényes városok helyett elhagyatott gyárak, romló állapotú épületek és rossz életkörülmények jellemezték az elmúlt 50 évben Észak-Angliát, ám az utóbbi évtizedben beindult egyfajta változás, ami talán újra fellendítheti az érintett régiókat.
Stanley Dock, Regent Rd, Liverpool, Anglia.
A 1901-ben épült dohányraktár a világ legnagyobb téglaépülete. 1980 óta áll elhagyatottan a Leeds–Liverpool csatorna elején. A csatornát 1770-ben kezdték építeni, 1801-ben fejezték be. 204 km hosszú. A vízi közlekedés kiépítése tette lehetővé az ipari forradalom terjedését már a vasút előtt. (Fotó:
Péter Ildikó)
Liverpool belvárosa, a valamikor jelentős banknegyed. Itt az épületek stílusa keveredik: 1900-tól 1960-ig. (Fotó:
Péter Ildikó)
A Mersey folyó bal partja, Bermondsey-félsziget. Itt halad át a Liverpoolból kivezető soksávos autópálya.
(Fotó:
Péter Ildikó)
Viaduct Rd, Leeds, Anglia.
Leeds–Liverpool-csatorna. (Fotó:
Péter Ildikó)
Bradford külvárosa, Anglia.
Tipikus munkásosztálybeli sorházak, sárga és vörös tégla épületek. (Fotó:
Péter Ildikó)
Queen's Promenade, Cleveys, Anglia.
Norbreck Castle Hotel. (Fotó:
Péter Ildikó)
Henry Street, Suffolk Street, Liverpool, Anglia.
A kikötőknél raktárépületek tömege áll. Egy részük elhagyatott, néhányat modernizáltak, irodaházzá és lakásokká alakították át őket. Liverpool az egyik legmozgalmasabban fejlődő város ma az észak-angliai városok közül. (Fotó:
Péter Ildikó)
Liverpool. Külvárosi helyzet: lerombolásra ítélt munkáslakások, az előtérben a már eltűnt házak helyén füvesített építési telkek. A szegények kiszorulnak, helyükre, az új építésű lakásokba gazdagabb családok költöznek. A szociális lakások hiánya itt is megoldatlan probléma.
(Fotó:
Péter Ildikó)
Rombolásra ítélt lakások, kilakoltatás után.
Sokszor a kettő között hónapok, akár évek telnek el. (Fotó:
Péter Ildikó)
Albion street, Chrolton Mill, Macintosh Mill, Manchester, Anglia.
A legmodernebb és a legtöbbet fejlődött város északon. (Fotó:
Péter Ildikó)
Central Pier, Blackpool.
A valaha fényes tengerparti üdülőhely megújulásért és látogatókért küzd.
Az 1800-as évek közepén, a vasút kiépítésének köszönhetően vált kedvelt pihenő- és szórakozóhellyé. Száz év alatt 2500-ról 147 000-re nőtt a lakosok száma.
A 90-es évek végén indult hanyatlásnak, az olcsó repülőjáratok erőteljesen visszaszorították a helyi turizmus. (Fotó:
Péter Ildikó)
Saltaire gyár, Saltaire, Bradford, Anglia.
A ma már Unesco védelem alatt álló viktoriánus gyárépület-együttest és modellvárost Titus Salt építette 1851-ben.
Ma galária, étterem és könyvesbolt van a főépületben. (Fotó:
Péter Ildikó)
A Saltaire Mill munkáslakásai, a maguk korában jó körülményeeket biztosítottak a nagyvárosok nyomornegyedeihez képest.
Saltaire, Bradford, Anglia. (Fotó:
Péter Ildikó)
Leeds belvárosa.
A 204 km-es vízi csatorna út vége a Pennine hegység keleti oldalán fekvő Leeds.
Az ipari forradalom alatt fontos gyapjúkereskedelmi központ volt, ma is a térség leggazdagabb városa. (Fotó:
Péter Ildikó)
Manchesteri hajózócsatorna, a Mersey folyó tölcsértorkolatának túloldalán olajfinomító és hőerőmő. Az 1887-ben épült csatornát ma is használják a teherhajók.
(Fotó:
Péter Ildikó)
Péter Ildikó munkái Robitz Anikóval közös kiállításon "TÉRFIGYELŐK" címmel a FOTÓHÓNAP 2012 egyik rendezvényeként, a defo laborral együttműködésben (1111 Budapest, Bartók Béla út. 20.) november 30-ig tekinthető meg, minden munkanap 10-17 óráig.
Rovataink a Facebookon