Semmiképpen sem átlagos
További Nagykép cikkek
Perlaki Márton ma már New Yorkban él és dolgozik, de minden innen indult, Budapestről: a Bálint György újságíró iskolában tanult, majd a szülei ugyan természetfotósnak szánták, ő mégis a divatfotózás és a kísérletezés felé fordult. Gábor Balázzsal és Tóth Alival közösen hozták létre a The Room magazint, eredetileg azért, hogy a USE nevű divattervező-csoport diplomamunkáját bemutassák, de Perlaki fotói annyira jól sikerültek, hogy úgy döntöttek, inkább ki is nyomtatják őket. A The Room az évek során meghatározó és stílusteremtő magazin volt egészen 2015-ös bezárásáig, csak kevés példányban jelent meg, és csak évente kétszer, mégis, a nagyalakú, igényes papírra nyomott magazin hivatkozási pont volt nemcsak Budapesten, de külföldön is, Perlaki fotóinak is köszönhetően.
Perlaki közben elvégezte a Színház és Filmművészeti Egyetem operatőr szakát is Kende János osztályában, diplomamunkája a Tiszta kézzel című kisfilm volt 2011-ben. 2015-ben Paul Huff-díjra jelölték, az amszterdami fotómúzeum, a Foam a New Talentek közé sorolta, és beválogatták a Taylor Wessing-díjasok kiállítására Londonban.
Divatfotósként számtalan nagy márkának dolgozott már, a Diortól kezdve a Nike-n át a Louis Vuittonig, divatanyagi jelentek meg a SSAW, a T Magazine, az AnOther, a Time Magazine és a Wallpaper hasábjain.
Most viszont a Capa Központban van kiállítása, ahol nem a divatképeit, hanem egy különleges sorozatát, illetve annak egy részletét állították ki a Project Roomban. 2014-15-ben készült a Bird, Bald, Book, Bubble, Bucket, Brick, Potato cím egy nyelvtanuló kártyára utal, ahol a b-betűs szavak közé csempészték be a Krumpli (potato) szót, ugyanígy csempészi Perlaki a képekre az óriáskrumplit (vagyis annak a képét), ami egy visszatérő motívum a fotókon, akárcsak a nagyranőtt, kopasz, óriás Elemér is. A meghökkentő, sokszor szokatlan kompozíciójú képeket olyan ismétlődő motívumok kapcsolják össze "mint a finom cérnával gúzsba kötött, kitömött madarak, a mozgás illúzióját keltő kémiai reakciók, vagy az átértelmezett csendéletek" - írja a kiállítás kurátora, Sárvári Zita.
A Capa Központban március 8 – április 11 között a sorozat csak részletében, keresztmetszetében látható, de áprilisban könyv formában is megjelenik az egész a brit Loose Joints kiadónál.
Rovataink a Facebookon