Több száz lány dolgozik, és több ezer dollár cserél gazdát

Titokzatos, elsötétített ajtók és ablakok, villódzó neonfény jelzi a hely nevét. Nagy, fekete autókból kiszálló öltönyös, magas beosztású férfiak, akik „megszöknek” otthonról, hogy egy kicsit másban részesüljenek, mint ami a megszokott. Nehéz sorsú táncos lányok az öltözőkben. Legalábbis a filmtörténetben valahogy így szokták bemutatni az amerikai sztriptízbárokat, elég csak az 1996-os Sztriptíz című filmre gondolni Demi Moore főszereplésével (a film alapsztorija az, hogy a volt FBI-ügynök anyukától elveszik hétéves kislányát, elkezd egy sztriptízbárban dolgozni, hogy legyen elég bevétele, és vissza tudja szerezni a gyerekét).
Akármennyire is könnyű azt képzelni, hogy Amerikában a legtöbb táncoslánynak hasonlóan zűrös háttérsztorija van, és belekényszerült abba, amit csinál, csak azért, hogy meg tudjon élni, a valóságban közel sincs így. A legtöbben ugyanis maguknak választják a szakmát úgy, hogy van egy biztos családi vagy kapcsolati hátterük. Az pedig, hogy fejlesszék magukat, kultúrával foglalkozzanak, ugyanúgy a mindennapjaik része, mint az, hogy esténként különböző produkciókkal készüljenek éjszakai klubokba.
A sztriptízkultúrával kapcsolatban inkább hagyatkoznak sztereotípiákra az emberek, pedig nagyrészt árnyékban van előttük az egész.
A táncosok csodálatosak. Nagyon erősnek, szépnek és szexinek találom őket. Egyáltalán nem olyanok, ahogy a mainstream médiában bemutatják őket.
Elizabeth Waterman, a Los Angeles-i székhelyű fotós pontosan ezért kezdett el nightclubokban dolgozó táncosokat megörökíteni, hogy megmutassa, miben téved velük kapcsolatban a nagyközönség. A táncosokról készült fotók pedig hozták magukkal a szoros kapcsolatokat és személyes történeteket is.


Évekig tartott neki olyan bizalmi rendszert kialakítani, amiben a klubok menedzserei elkezdték beengedni őt helyeikre és kulisszáikkal együtt felfedni neki működésüket, illetve bemutatták neki legjobb táncosaikat. Elizabeth-re egy idő után kezdtek úgy tekinteni, mint tiszteletbeli családtagra, alig várták, hogy lássák a képeit, sőt megkérték, hogy fotózza le őket különböző pózokban.
A helyek tulajaival, biztonsági őreivel jó viszonyt alakított ki, így pedig lényegében teljeskörű bejárást kapott a klubokba. A sztriptízbároknak viszont megvannak a maguk szabályai, amiket időbe telt megtapasztalnia.
(Fotó: Elizabeth Waterman)
"Általában biztonságban éreztem magam, és szabadon fényképezhettem, de azért volt pár kivétel. Egyszer egy ügyfél azt hitte, őt fényképezem, és nagyon ideges lett. Részeg volt, és attól félt, a menyasszonya megtudja, hogy sztriptízbárokba jár. Volt, hogy az egyik klub tulaja azt hitte, újságíró vagyok, és negatív kritikát készülök írni a helyéről, úgyhogy kidobatott a személyzettel.(...) Egyszer egy rendőrségi razziának is a részese voltam. Kiskorú táncosokat kerestek, úgyhogy minden lánynak meg kellett mutatnia a jogosítványát - nekem is. Az összes ilyen helyzetben azt tapasztaltam, hogy a kommunikáció kulcsfontosságú." - meséli a fotós.
(Fotó: Elizabeth Waterman)
Elizabeth azt mondja, munkája során nem tapasztalt szexuális zaklatásnak minősülő közeledéseket, és a lányok sem számoltak be neki ilyesmiről. A szexizmus jelenléte persze nyilvánvaló, de a sztriptízkultúra inkább ünnepli a nők veleszületett hatalmát, hiszen a női szexualitás felfedéséről szól, nem pedig annak elrejtéséről vagy alulértékeléséről. A táncosok felfedezik, és kihasználják a szexualitásukat. Ez a legtöbb nőre, aki nem ebben a szakmában dolgozik, nem jellemző, hiszen a társadalom nem ösztönzi őket arra, hogy ezt tegyék.
(Fotó: Elizabeth Waterman)

(Fotó: Elizabeth Waterman)

Amerika-szerte nagyjából 4000 sztriptíz bár üzemel, ezek éves szinten 6 milliárd dollárt (1 948 731 906 470 forint) is kitermelnek és 58 ezren dolgoznak bennük táncosként, baristaként vagy egyéb alkalmazottként. A lányok egy szombat este akár 2000 dollárt (kb. 570 000 forint) is megkereshetnek, persze a fizetésük változó. Általában egyéni vállalkozók, fizetnek a helyeknek, hogy felléphessenek, a borravalót és a privát tánc show-kért kapott pénzt pedig megtartják.
“Egy jó sztriptíztáncos ügyes üzletasszony és közösségi hálózatépítő egyben. Kényelmesen meg tud élni, de ingadozó a jövedelme, mint a legtöbb embernek, aki értékesítéssel foglalkozik.” - mondja Elizabeth Waterman.
(Fotó: Elizabeth Waterman)

Az Egyesült Államokban sokféleképpen és gyakran negatívan különböztetik meg a sztriptíztáncosokat, különösen a 2018-as szexmunkásokról szóló törvénynek vannak negatív következményei a foglalkoztatásukra nézve. De még így is előnyösebb a helyzetük a szakmában dolgozóknak, mint Magyarországon. Itt ugyanis nincsenek konkrét számok a szexiparban dolgozókról. A Szexmunkások Érdekvédelmi Egyesülete azt írja, azok a nők, akik itthon sztriptíztáncosként dolgoznak, nem jutnak annyi jövedelemhez, hogy ebből meg tudjanak élni, ezért kiegészítő szexuális szolgáltatásokat kell végezniük, ami viszont illegális. Ebből adódóan nem ellenőrizhető semmilyen formában az sem, hogy ki vannak-e téve esetleges bántalmazásoknak, zaklatásnak.
(Fotó: Elizabeth Waterman)
Az öltözői beszélgetések és fotózások között Elizabeth többször kapott el olyan pillanatokat, amikor a lányok a barátjukkal vagy a férjükkel beszéltek FaceTime-on. Érdekes módon a férfiak soha nem féltékenyek voltak, hanem inkább megerősítették a lányokat abban, amit csinálnak.
Amikor arról kérdeztem, hogy az az élmény, hogy ilyen közel került a sztriptíz világához hogyan változtatott az ő életén, ennyit válaszolt:
“Még mindig próbálom feldolgozni, de sokkal jobban lenyűgöz a nők szexuális ereje, mint korábban. Ja, és rengeteget tanultam a műkörmökről!”
(Fotó: Elizabeth Waterman)Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.
Rovataink a Facebookon