További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Demszky Gábor főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján köszönetet mondott a budapestieknek, hogy türelemmel és bölcsességgel viselik minden idők eddigi leghosszabb budapesti közlekedési sztrájkját. A városvezető szerint Budapestnek teljesen le kellett volna állnia, ehhez képest - bár sokan szabadságot vettek ki - a város mégis működik.
A főpolgármester szerint Magyarország sokat veszített a munkabeszüntetésen, mert a 23000 milliárdos GDP 40 százaléka Budapesten és agglomerációjában termelődik. Ez naponta 25 milliárd forintot jelent, ha csak 10 százalékkal vetette vissza a termelést a mai sztrájk, már az is két és félmilliárd forint veszteség.
A főpolgármester úgy ítélte meg a sztrájk elkerülhető lett volna, ha a szakszervezetek kicsit rugalmasabbak. Úgy látja az érdekvédők, minden fontos követelését telesítették, például az inflációt meghaladó mértékű bérfejlesztés volt, ráadásul a BKV-dolgozók az átlagnál jobban is keresnek. Megemlítette, a követelések része volt, hogy ne legyen csoportos létszámleépítés, amitől elálltak, illetve a paraméterkönyv végrehajtását is felfüggesztették. Hozzátette, azt is vállalták, június 30-áig hosszú távon megoldják a közlekedési társaság finanszírozását, ám ez az ígéret sem volt elegendő a munkabeszüntetés elmaradáshoz.
Demszky Gábor a BKV helyzetét a megoldatlan finanszírozásában látja, úgy gondolja nem igaz az, hogy azért került volna a társaság nehéz helyzetbe, hogy a főváros nem ad pénzt a működésre. Demszky érzékeltette, az állam 114 milliárdot, a főváros pedig csaknem 150 milliárd forintot adott az utóbbi öt esztendőben a BKV-nak.
A főpolgármester úgy látja, a helyzetet rendezhetnék azzal, ha a személyi jövedelemadó jelentőserbb hányada maradna Budapesten. Mint mondta jelenleg alig 2,5 milliárd forint ebből Budapest bevétele, pedig '90-ben még száz százalék volt a helyben maradó szja. Demszky úgy gondolja, már a húsz százalék is elegendő volna ahhoz, hogy a BKV-t finanszírozni lehessen.
Demszky ismertetése szerint a szombaton, a kormánnyal kezdődő tárgyalásokon azt fogják felvetni, hogy maradjon több szja Budapesten, szorgalmazni fogják, hogy a MÁV-hoz hasonlóan a gázolaj jövedéki adóját is visszatérítsék, illetve például olcsóbb árammal is jelentőset tudnának spórolni, ha az MVM kedvezményt adna.
A BKV-t és a MÁV-ot összehasonlítva Demszky elmondta, míg a MÁV-nak 2007-ben 154 millió, addig a BKV-nak 1,3 milliárd utasa volt. Ehhez képest a BKV 32,5 milliárdot, a MÁV viszont 166 milliárd forintot kapott. Szerinte a MÁV-nál egy utaskilométerre 20, míg a BKV-nál hat forint jut.
Demszky Gábor beszélt arról is, megoldatlan az agglomerációs járatok közlekedtetése miatti veszteség finanszírozása is, ami ugyancsak megoldásra váró feladat. Csak a HÉV közlekedtetése évi négymilliárdos veszteséggel jár.
Horváth Csaba humánpolitikai főpolgármester-helyettes arról beszélt, jól vizsgáztak a sztrájk ellenére az egészségügyi intézmények és a gyógyítás színvonalán egyáltalán nem látszik meg a munkabeszüntetés. Közlése szerint nem volt péntekre általános iskolai szünet, így a 130 fővárosi oktatási intézmény felében volt tanítás, a másik felében pedig nem. Az ioksolák zömében az elmaradt órákat szombaton pótolják. A politikus arra kérte a BKV-sokat az érettségiző diákokra tekintettel május 1-e és június 30-a között ne sztrájkoljanak.
Ikvai-Szabó Imre arról beszélt a tájékoztatón, hogy reményeik szerint a szombati, államtitkárokkal folytatandó megbeszélsket a miniszterekkel való egyeztetés követi majd és június 30-áig egy szerződésben rögzítenék a BKV hosszú távú finanszírozásának részleteit.