További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Azok számára, akik nem ismerik, hogyan mutatná be magát röviden?
Harminckilenc éves jászsági gyerek vagyok, 1989. óta élek a fővárosban. Először a VIII. kerületi Karácsony Sándor utcában laktam, ez lett később az első lakásom is, mivel a tulajdonos idős hölggyel életjáradéki szerződést kötöttem. Ez akkoriban elég gyakori volt a fiatalok körében. Három évig laktunk együtt a hölggyel, akire nagyon jó szívvel gondolok vissza, sokat tanultam tőle. Tanulmányaim befejezése után élelmiszeripari multiknál dolgoztam.
Fotók: Egyed Péter
1989 óta egészen szép ingatlanportfóliót sikerült összeszednie a vagyonnyilatkozata szerint.
Egy kivételével valamennyi ingatlannal rendelkeztem, mielőtt országgyűlési képviselő lettem.
Tehát előbb jött a jómód, aztán a politika?
Nem tudom, hogy ez jómódnak tekinthető-e, de kétségtelen, hogy mind magamnak, mind a családomnak a polgári élethez szükséges körülményeket meg tudtam teremteni.
Több mint egy hete főpolgármester-helyettes, de nemcsak terveiről szólnak a hírek, hanem arról, hogy vajon kinek az embere. Tényleg, kinek az embere? Leisztinger Tamásé, Puch Lászlóé, vagy mindkettőjüké?
Többször elmondtam már: ismerem Leisztinger Tamást, 2002-ben egy szocialista képviselőtársam mutatott be minket egymásnak, de egyébként a gazdasági élet számtalan szereplőjét ismerem. Puch László pedig annak a gazdasági bizottságnak az elnöke már második ciklus óta, amelyben én is tag vagyok. Természetes, hogy mint sok más képviselővel, Puch Lászlóval is kíváló személyes kapcsolatom van.
Igaz az a szóbeszéd, hogy ön hozta össze Leisztinger Tamást Tüttő Katával?
Nem igaz.
Nem tartja-e túlzásnak, hogy a főváros egyik legfontosabb bizottságát, a közbeszerzési testületet Leisztinger élettársa, Tüttő Kata vezeti?
A Fővárosi Közgyűlés egyhangúan támogatta a kinevezését, amivel természetesen én is egyetértettem.
Hogyan vezetett az út az élelmiszeripartól a politikáig?
A '98-as választási vereséget követően, ősszel léptem be az MSZP-be. Engem mindig is vonzott a közélet, édesapám is önkormányzati képviselő, tehát az érdeklődést a politika iránt a családból hoztam. Szegeden, az élelmiszeripari főiskolán a diákbizottság szervező titkára voltam. E tevékenységemet oly sikeresen végeztem, hogy a diplomaosztón harmadmagammal emlékplakettet is kaptunk a tantestülettől. Ami a szocialista pártot illeti: Horn Gyula kormányzása tett rám olyan hatást, hogy komolyabban a politika felé forduljak.
Üzletemberként egy sikertermék köthető a nevéhez, a Jump energiaital, ez tulajdonképpen kinek a fejlesztése volt?
Ezt az én cégem fejlesztette ki és gyártotta. A szirupot Németországból, az üveget Ausztriából, a kupakot hoztuk Belgiumból. A címke itthon készült és a palackozás is.
A hírek szerint minden, a területéhez tartozó cég és szervezet tevékenységét átvilágítja. Lehet-e tudni, hogy áll ez a munka és ez újabb személycserék előkészítését célozza-e?
Személycserék kérdése egyelőre nincsen napirenden. Én nem a múlttal akarok foglalkozni, hanem a jövővel, igaz ehhez meg kell ismerni a múltat is. Budapest működését gazdaságosabbá és hatékonyabbá kell tenni. Ahhoz, hogy céljainkat elérjük ahhoz minden eddiginél jobban oda kell figyelni, hogy mire mennyit költünk. Ennek érdekében még idén beszélgetésre hívjuk a budapesti közszolgáltató cégek vezetőit.
Hogyan képzeli a BKV jövőjét?
Az elsődleges cél, hogy a közösségi közlekedés mind a fővárosban, mind az agglomerációban vonzó alternatívát nyújtson az egyéni közlekedéssel szemben. Jelenleg a fővárosiak hatvan százaléka közösségi közlekedési eszközt választ a mindennapokban, míg negyven százalék egyénileg oldja meg a közlekedést.
Ha túllépünk a közigazgatási határon, sokkal rosszabb számokkal találjuk szembe magunkat, hiszen négyszázezer ember indul el naponta az agglomerációból a főváros felé, hetven százalékuk egyéni közlekedési eszközzel jön. A fővárosban jelenleg 600-650 ezer gépjármű van, amelyek száma évente húszezerrel növekszik - ráadásul a járművek átlagéletkora 9 év - és mellé 270 ezer jármú érkezik naponta az agglomerációból. Jelenleg 20 buszjárat és négy HÉV-járat hagyja el a közigazgatási határt, ez hosszabb távon mindenképp növelendő. Úgy kell racionalizálni a társaság működését, hogy a szolgáltatás színvonala ne csökkenjen, viszont a költségek igen.Az éjszakai járatok átalakítása világossá tette, sokat spórolhatna a BKV, ha napközben is átjárható lenne a város, tehát két egymástól távol eső pontot meg lehetne közelíteni egyetlen buszjárattal.
Köszönöm a javaslatot, sok szempontot megfontolunk majd a közlekedés fejlesztése során. Mindenképpen számítunk a budapestiek véleményére, éppen ezért létrehoztuk a bkvjavaslat@budapest.hu e-mail címet, innen lehet eljuttatni az ötleteket Antal Attilának, a BKV január elsején hivatalba lépő új vezérigazgatójának.
A főpolgármester szerint a BKV-t egyszer még szanálnia kell az államnak ahhoz, hogy működőképes céggé váljon. Most 78 milliárd forint a cég adóssága. Mondjon 1 és 78 közt öt számot, ezzel azt latolgatva mekkora részt vállalhat át ebből az állam.
A következő hónapokban a kormánnyal is leülünk, hogy a jövőről beszélgessünk, nem szeretnék a dolgok elé menni. Bár ritkán lottozóm, mondok néhány számomra kedves számot: a kislányom 7 éves, én '67-ben születtem július 20-án, a nagymamám pedig 89 esztendős.
Tehát jó esetben túlfinanszírozzák a BKV-t?
Jó lenne.
Meggyőző támogatottsággal választották BKV-vezérigazgatónak Antal Attilát, ennek ellenére egyesekben hiányérzet van, amiatt, hogy nem volt megpályáztatva ez a fontos pozíció. Mi indokolta a pályázat mellőzését, illetve általános gyakorlat lesz-e a pályázat elmaradása?
Ezt az idő rövidsége indokolta. Az elmúlt napokban valamennyi frakciónál jártunk Antal Attilával és én azt kértem mindenhol, hogy január elsejével kezdhessen dolgozni a cég új menedzsmentje. Januárban kezdődnek a szakszervezetekkel a bértárgyalások, illetve április körül fogadja el a cég üzleti tervét a Fővárosi Közgyűlés. Ha Aba Botond kitöltötte volna május végéig tartó mandátumát, az új vezetésnek egy dologra lett volna módja, az elődök által előkészített üzleti terv végrehajtani. Tizenkét hónapot nyertünk öt hónappal. Antal Attilát szakmai körökből ajánlották egyébként, a Nógrád Volánnál elért sikerei miatt figyeltem fel rá. A több százmilliós veszteséget termelő cégből ugyanis egy kis nyereségű társaságot faragott.
Tehát ha jól értjük: amikor nem kerget a tatár, akkor pályáztatás lesz a többi közművállaltnál?
A többi fővárosi cégnél nincsenek napirenden személyi kérdések.
A legutóbbi, szerdai közgyűlésen nagyon sok olyan döntés született, amelyet mindenki egyhangúan támogatott. Ilyen nagy volna az összhang?
Szakmai kérdésekben más önkormányzatoknál is félre tudják tenni a politikusok személyes ambícióikat.
Voltak viszont olyan döntések, amelyek meghozatalát az MDF segítette csak. Az SZMSZ módosítása után Tarlós István ki is jelentette, hogy az MDF már a városházi koalíció része. Egyeztettek az MDF-fel?
Én nem tudok ilyen egyeztetésekről. Szó sincs arról, hogy az MDF koalíciós erővé avanzsált volna.
Mit gondol azokról a véleményekről, hogy jelenlegi formájában a négyes metró pazarló beruházás, nem fog soha megtérülni?
Amikor bizalmat kaptam, egy dolgot eldöntöttem: azokban a témákban, amiket száz százalékban nem látok át, nem fogok megnyilvánulni. Azt azért hozzá kell tegyem, hogy megnéztük Európában és a világban egy hasonló nagyságrendű beruházásnál időben, vagy akár pénzügyileg mekkora kerettúllépés van az eredetileg tervezetthez képest. Azt tapasztaljuk, hogy mind időben, mind pedig pénzben az elképzelésekhez képest jelentős túllépések vannak.
Mi az, amit meg akar oldani ebben a ciklusban?
Nagyon érdekes a szerepem, talán azért, mert egyedül vagyok, mint főpolgármester-helyettes. Remélem, hogy mihamarább lesznek további helyettesek. Én a mindennapok megoldásának embere szeretnék lenni. Ahhoz, hogy céljainkhoz közelebb kerüljünk, a mindennapokban kell megtalálnunk a kérdésekre a válaszokat: Szisztematikus, következetes lépésekkel szeretnék közelebb kerülni azokhoz a célokhoz, amiket a koalíciós szerződésben, illetve a kampány során vállaltunk.
Lesz tehát egyszer egységes parkolási rendszer Budapesten?
Ezt vállaltuk, ezért fogunk dolgozni.Lesz kutyapiszokmentes főváros?
Ami rajtam múlik, megteszem, de ehhez szükséges az ebtartók egy részének szemléletváltása is.
Eddig már túlszárnyalta parlamenti munkáját, hiszen sokkal többet szerepelt, beszélt a Fővárosi Közgyűlés elmúlt néhány ülésén, mint négy és fél év alatt a parlamentben. Marad ez az aktív élet?
Három alkalommal szólaltam fel a parlamentben. Mint elsőciklusos képviselő tettem a dolgom a bizottságokban, a XII. kerületben, illetve tettem a dolgom az MSZP Karitatív Tagozata elnökeként. Úgy érzem, a sors most adott egy lehetőséget, azzal, hogy az MSZP testületei egyhangúan főpolgármester-helyettesnek jelöltek. Igyekszem megszolgálni ezt a bizalmat, de a főpolgármester bizalmára is igyekszem rászolgálni, hiszen ő jelölt engem.
Látszik-e a vége a fővárosi koalíciós feszültségeknek? GY. Németh-tel, vagy nélküle?
Én abban bízom, mielőbb megoldás lesz. Politikai kérdésekben nem kívánok megszólalni, hiszen én a város működéséért, üzemeltetésért vagyok felelős, amit szakmai feladatnak tekintek. Azt ugyanakkor szeretném leszögezni, nekem személyesen nagyon jól esett, hogy Gy. Németh Erzsébet mind a frakció előtt, mind a fővárosi elnökségben, mind pedig személyes beszélgetéseinken támogatásáról biztosított abban, hogy egyelőre egyedül legyek főpolgármester-helyettes. Én nem csak együtt tudok, hanem együtt is akarok működni mind Gy. Németh Erzsébettel, mind pedig Demszky Gáborral.