Februártól olcsóbbak lesznek a HÉV-bérletek

2007.01.19. 10:45
A források átcsoportosításával csökkennek az agglomerációs bérletek árai. Ha a 16 érintett önkormányzat 100 millió forinttal hozzájárul a költségekhez, úgy a tarifák még tovább csökkenthetőek.

Csak 13,5 százalékkal drágulnának a buszokon és a HÉV-eken az agglomerációs településekre érvényes tavalyi tömegközlekedési bérletárak, ha a tarifák változásában érintett 16 település februártól 100 millió forintnyi költséggel hozzájárulna a járatok finanszírozásához. Az erről szóló javaslatot pénteken terjeszti a települések elé a fővárosi önkormányzat és a gazdasági minisztérium vezetése.

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta, hogy kezdeményezésére sikerült egy olyan modellt és elvi finanszírozási konstrukciót kidolgozni, amely ezzel a csaknem 10 százalékos mértékű hozzájárulással lehetővé tenné, hogy az agglomerációban csak a budapestihez hasonló, átlagosan 13,5 százalékos tarifaemelés legyen a tömegközlekedési járműveken.


A szocialista politikus közölte, hogy a főváros és a szaktárca 1,2 milliárd forintos többletterhet vállalt, így a bérletek ára akkor is jelentősen csökkenni fog, ha a 16 település nem járulna hozzá a járatok finanszírozásához. A főváros és a tárca javaslatának fontos eleme, hogy nemcsak a tanulóbérletek, hanem a nyugdíjasbérletek ára is jelentősen mérséklődne, tette hozzá Hagyó Miklós.

Garamhegyi Ábel, a gazdasági minisztérium államtitkára elmondta, bízik abban, hogy az agglomerációs önkormányzatok is osztoznak a felelősségben, és részt vállalnak majd a települések lakói terheinek csökkentésében. Hangsúlyozta, a tárca és a főváros mindent megtesz azért, hogy megnyugtatóan rendezzék a bérletárak körül kialakult problémát.

A polgármesterek túlterheltnek érzik magukat

A Szentendréről menetrend szerint 9.35 órakor induló HÉV-szerelvénnyel utaztak Budapestre a Pilis-Dunakanyari Kistérség 13 településének képviselői a Pest megyei önkormányzat elnökéhez, hogy részt vegyenek azon a tárgyaláson, amelyet a bérletárak lehetséges kompenzációjáról folytatnak a gazdasági minisztérium és a fővárosi önkormányzat képviselőivel.


Dietz Ferenc, Szentendre polgármestere, az akció főszervezője elmondta, a pénteki találkozó célja szerintük az, hogy tiltakozzanak azon drasztikus BKV áremelések ellen, amelyek elsősorban a nyugdíjas- és diákbérleteket érintik. Kifejtette azt is, véleménye szerint az ideális BKV-bérletek rendszeréhez való visszatérést úgy lehetne megoldani, ha ennek költségeit a kormány, a minisztériumok és a BKV vállalná át, nem pedig a túlterhelt önkormányzatok.

Hozzájárulással és nélküle

A főpolgármester-helyettes szerint a tanulók a jelenlegi 1290 forint helyett, 496 forintért vehetnek februártól 5 kilométeres bérletet, ha annak árához hozzájárul a helyi önkormányzat. E nélkül 828 forint lesz a bérlet ára. A 10 kilométeres bérlet ára 2580 forintról 992 forintra csökken hozzájárulással, anélkül pedig 1657 forint. A 20 kilométeres bérlet ára 5260 forintról 1488 forintra, illetve 2485 forintra, a 30 kilométereseké pedig 8820 forintról 1984 forintra vagy 3313 forintra mérséklődne.


Hagyó fontosnak tartja, hogy az új konstrukcióban a nyugdíjasok is ismét jelentősen olcsóbban közlekedhetnének a buszokon és a HÉV-eken. Nekik 5 kilométeres bérlet esetén a jelenlegi 3240 forint helyett 496 forintot kellene fizetniük, ha az önkormányzatok is beszállnak a finanszírozásba, enélkül pedig 828 forintot. A 10 kilométeres bérlet a jelenlegi 6480 forint helyett 992 forintba, vagy 1657 forintba kerülne. A 20 kilométeres bérletekért 12960 forint helyett 1488 forintot, vagy 2485 forintot, a 30 kilométeresekért pedig 19440 forint helyett 1984 forintot, vagy 3313 forintot kellene téríteniük. Az ezekben az összehasonlításokban jelenleg érvényesként szereplő bérletárak azok, amelyek az utóbbi időben heves tiltakozást váltottak ki.


Hagyó Miklós emlékeztetett rá, hogy egy tavaly júliustól hatályos új kormányrendelet alapján drágultak az agglomerációban élők közlekedési terhei. Mivel a főváros fél évig nem hárította át az utasokra az új kormányrendelet következményeit, a HÉV és a környékbeli buszok járatainak közlekedtetése 573 millió forintos veszteséget okozott a BKV-nak, mondta.

Gyurcsány intézte Kókánál

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szerdán kérte fel Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a tárca a források átcsoportosításával járuljon hozzá a budapesti agglomerációs közlekedésben kialakult helyzet minél előbbi rendezéséhez. A kormányszóvivő a hír bejelentésekor elmondta, az ártámogatásról szóló törvény szerint ugyan nem a gazdasági tárcának kell intézkednie, de a kormány nem akarja fenntartani "a kialakult méltánytalanságot".