További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Megegyezés kérdése
"Néhány éve gyilkosság is történt az aluljáróban, jóérzésű ember le nem megy" - mondja a megállóban egy buszra váró asszony. Az illetékesek a gyilkosság után sem gondolták úgy, hogy valamit tenni kellene a bűnfészekké vált aluljáróval, csak az éjjel-nappal üzemelő presszót zárták be.
Az egykor fodrásznak, hentesüzletnek, presszónak, önkiszolgáló étteremnek helyt adó szolgáltatóházban azóta mégis nyílt egy kocsma. Törzsközönsége az aluljáróban és környékén lakó hajléktalanokból áll. Az épületben kiadó a kitört üvegű, szeméthalommal teli egykori hentesüzlet. "Az ár? Az részletkérdés" - mondja a telefonba a helyiség tulajdonosa, aki nagyon meglepődik azon, hogy van, akit érdekel az ajánlata ezen a lepusztult környéken. Optimista, és reméli, hogy az önkormányzat hamarosan rendezi a területet. Végül kiböki, hogy a százharminc négyzetméteres üzlethelyiséget százötven-kétszáz forintos havi négyzetméterenkénti áron már odaadná. "Megegyezés kérdése."
Fenyegetően pénzt kért
B.-né 1982-ben költözött a közeli Kápolna utcába. Akkoriban még járt a 36-os villamos, ünnepnapokon vermutot ittak a Magdi presszóban, bevásárlásaikat az itteni közértben intézték és eszükbe nem jutott, hogy valaha nem mernek majd lemenni az éjjel és nappal fényárban úszó aluljáróba. "Utoljára akkor voltam lenn - meséli -, amikor egy román férfi elém állt és fenyegetően pénzt kért. Rajtunk kívül senki sem volt az aluljáróban, mégis volt annyi lélekjelenlétem, hogy elküldjem őt."
Építészek szerint az aluljáró szerencsétlen alaprajza is hozzájárult ahhoz, hogy mára már senki sem használja. Az íves formák miatt a leérkező nem látja a kijáratokat. Nem véletlen, hogy a lenti pavilonokat rendszeresen feltörték, a kirakatokat bezúzták, a lámpabúrákat ellopták.
Szem elől tévesztették
A Fővárosi Önkormányzat és a kerületek között a kilencvenes évek elején osztották szét a vagyont. A főútvonal-hálózat, valamint a tömegközlekedési eszközök útvonala a fővároshoz került. "A furcsa önkormányzati rendszerben a Liget téri aluljáró is a fővárosé lett, de mivel közlekedési szempontból az aluljárónak nincs jelentősége, ezért szem elől tévesztettük" - nyilatkozza az Indexnek Vajda Pál főpolgármester-helyettes, aki hetekkel ezelőtt megbeszélést folytatott Andó Sándor kőbányai polgármesterrel az aluljáró kerületi tulajdonba adásáról. A főpolgármester-helyettes szerint a közeljövőben kerül közgyűlés elé az átadásról szóló határozattervezet.
A környék lakói szerint "közlekedési szempontból" igenis van jelentősége az aluljárónak. A villamosmegállót ugyan áthelyezték egy zebrán megközelíthető járdaszigetre, a kereszteződésnek azonban van egy szakasza, ahol nincs kijelölt gyalogátkelőhely, ezért a Kőrösi Csoma úton szinte percenként kelnek át gyalogosok a száguldó autók és a villamosok között. De mit kezd a kőbányai önkormányzat a birtokába kerülő aluljáróval?
Még nem tudni
"Elkészültek a tervek a felszíni közlekedés rendezésére, a közlekedési lámpák, a zebrák, a villamosmegállók áthelyezésére" - mondja az Indexnek Montvai József, X. kerületi főépítész. A szerencsétlen vonalvezetésű aluljáró betemetésének ötlete is felvetődött, a közművek elérhetősége miatt azonban ez nem lehetséges. A fővárosi közgyűlés döntése után várhatóan "föld alatti épületté" alakul az aluljáró. Hogy "kereskedelmi szolgáltató centrum", helytörténeti múzeum vagy valamilyen vállalkozási formában működtethető szolgáltatás kap itt helyet, azt még nem tudni. És azt sem, hogy mikor.