További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Érthető, ha a nagy turistabuszok éppen a Városligetet választják parkolóhelyül. A nagy platánfák alatt nyáron is hűvös van, jár a levegő, közel vannak a fő turistacélpontok, és mindezért egy forintot sem kell fizetni. Amíg a csoport távol van, a sofőrök harmonikus környezetben pihenhetnek, ha pedig túl nagy a meleg, bekapcsolják a motort, és mehet a légkondicionáló.
Helyszíni szemlénk alkalmával egyébként éppen ez volt a helyzet. Az Olof Palme sétány Hősök tere felé eső végén álló 20-30 turistabusznak járt a motorja, így a ligetben sétálók, biciklizők sűrű szmogban gázoltak az említett platánfák alatt.
A nyugodt buszozást egyébként nemcsak a sétálók, biciklizgetők akadályozzák, hanem a keskeny út is. A két oldalt elfoglaló buszsor közt már csak egy járműnyi hely marad, így itt kényszerülnek manőverezni a ligetből távozó, és oda érkező buszok.
A parkban lebegő szmog egyébként nem lepett meg minket, az viszont igen, hogy az útra a táblák szerint nem hajthatnak be sem autók, sem buszok, egyedül a BKV trolijai és a biciklisek használhatják a sétányt.
Mivel a Városliget már évek óta működik buszparkolóként, meggyőződésünk volt, hogy mi értelmezzük rosszul a táblákat. Megkérdeztünk egy, a buszok közt feltűnő rendőrt, hogy milyen engedéllyel randevúzik Budapest amúgy is ritka zöldterületének egyikén a nemzetközi busztársadalom.
A válasz azonban csak növelte bizonytalanságunkat. A buszok engedély nélkül állnak a területen, szögezte le a rendőr, majd miután továbbra is értetlenül néztünk rá, hozzátette: "Egyszer megbírságoltuk az itt állókat, de aztán még mi kaptunk fejmosást, hogy ezt talán nem kellene."
A név nélkül nyilatkozó közeg röviden azzal zárta le a beszélgetést, hogy "minden utazási irodának van főnöke."
Nem elégedtünk meg a zen tanítás tömörségét idéző válasszal, így buszvezetőket is meginterjúvoltunk, akik egy, a rendőrség és a buszosok közti "hallgatólagos megállapodással" magyarázták a helyzetet.
A titkos megállapodás hírétől felvillanyozva hívtuk a közterületfelügyeletet, ahol a szóvivő, Janocsek Ferenc csak annyit ismert el. hogy a területen szabálytalanul parkolnak a turistabuszok. Sőt, állítása szerint munkatársaik rendszeresen bírságolnak a környéken. Az eljárást azonban nehezíti, hogy a külföldi buszoknál helyszíni bírságot nem szabhatnak ki, a feljelentés pedig csak hosszabb idő után hoz eredményt.
Mivel a parkolóknak legfeljebb a fele-harmada külföldi, a szituáció pedig évek óta változatlan, a magyarázatot nem éreztük elég erősnek. Felhívtuk tehát a zuglói rendőrséget, ahol a BRFK-hoz irányítottak minket, ahol pedig kérték, hogy kérdésünket levélben küldjük el. Kérdésünkre egyelőre nem kaptunk választ, addig is bátran parkoljanak a Városligetben, és hivatkozzanak a hallgatólagos megállapodásra.