További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A nyolcvanas évek elején még több mint tíz menetrend szerinti vízibusz közlekedett Budapesten. A 25-30 perces időközönként járó hajókkal viszonylag gyorsan el lehetett jutni A pontból B-be, s megvoltak a megfelelő buszcsatlakozások is. A „boldog békediőkben” ráadásul egyszerű BKV-jeggyel is fel lehetett szállni ezekre a járatokra.
Ma a hajózási idényben mindössze kettő olyan járat közlekedett, amely alkalmas a városon belüli utazásra, de ezekről a budapestiek jelentős része valószínűleg nem is tud. A dunai vízibuszozás népszerűsítésére felesküdött Index annak járt utána, milyen lehetőségeink vannak, ha tömegközlekedésre akarjuk használni a dunai hajókat.
Bicikli a fedélzeten
Budapest lényegileg egyetlen menetrend szerinti járata a Csillaghegy és a Boráros tér között közlekedik. Bár az idei idény statisztikái még nem véglegesek, idén több mint 20 ezren utaztak így. A hajó nem csak a turistákra specializálódott, iskolai csoportok, nyugdíjasok mellett utaznak rajta nagycsaládosok, de munkába vagy bevásárlásba igyekvők is.
A BKV megbízásából 1996 óta működtetjük a járatot, 2004 óta májustól szeptember elejéig naponta óránként járnak a hajók – mondta az Indexnek Kozma Tibor, a Sailor Kft ügyvezető igazgatója. A 8.30-tól 18.30-ig közlekedő hajó útvonala a Boráros tértől a Petőfi, a Batthyányi téren, a Margitszigeten át az Óbudai szigetig, a Rómaifürdőig és Csillaghegyig tart.
Arra azonban nincs lehetőség, hogy ehhez BKV jegyet vagy bérletet használjunk. A teljes szakasz így 600 forintba (gyermekeknek 300-ba kerül), s nem elhanyagolható, hogy külön díjért (500 forint) biciklit is lehet szállítani. Aki csak a Boráros tér - Jászai Mari tér között közlekedik, annak 500 (250) forintot kell kiadni, az egyszerű vonaljárat 200 forintba kerül.
Folyásiránnyal szemben
A cég eredetileg két hajó működtetésére kapott mandátumot a közlekedési vállalattól, de idén saját erőből egy harmadikat is üzemeltetnek. Ennek köszönhetően sikerült sűríteni a járatokat, így az idényben óránként közlekedtek a hajók – mondta Kozma Tibor.
A mostani járművek 15 km/óra sebességgel haladnak. Ha az ember a folyásirány szerint a Boráros tér felé halad, másfél óra alatt teheti meg az utat (ez ellenkező irányban két óra). A Jászai Mari térről a Boráros térig tartó utat huszonöt perc alatt meg lehet tenni.
Kozma Tibor szerint ugyan be lehetne szerezni a mainál kétszer gyorsabb hajókat is, ahhoz azonban jóval több dolog szükséges, hogy Budapesten ismét elterjedjen a menetrend szerinti hajózás. Sokkal nagyobb problémát jelent ugyanis, hogy a Dunán kevés a kikötésre alkalmas hely, s Budapesten sok helyütt sem autóval, sem tömegközlekedéssel, de még gyalog se lehet megközelíteni a folyót. Ha jobban fel akarnák futtatni a menetrend szerinti közlekedést, szükség volna megfelelő várótermekre is, hogy az utasoknak ne hidegben vagy esőben kelljen ácsorogniuk a Duna parton.
Margitszigeti nosztalgia
Idén kísérleti jellegel működött egy hajójárat a Vigadó tér és a Margitsziget között is. A Passnave Kft. által üzemeltetett hajók naponta négyszer jártak és a belvárosból 30 perc alatt érték el a margitszigeti sportuszodát (az út visszafelé 15 perc). A járat korábban elsősorban turistáknak szánt városnéző hajó volt, így a jegyár is ennek a szolgáltatásnak megfelelő volt. A felnőtteknek 800 forint, a 12 év alatt 400 forintba került, mondta az Indexnek Kautz István, a Passnave Kft. kereskedelmi- és marketingvezetője. Az előzetes adatok szerint idén 6-8 ezer utas választotta ezt a lehetőséget.
A cég a budapestiekre szeretné "áthangszerelni" a járatot, ezért jövőre jelentősen csökkentik a jegyárat és újabb megállókat alakítanak ki (Batthyányi tér, margitszigeti bringó kikötő). Szeretnék ugyanakkor megőrizni a nosztalgia jelleget is, hiszen ezen a szakaszon az egyik legrégebbi, 1911-ben épült Csillag nevű hajó jár. Kautz István lát lehetőséget arra, hogy a hajózás később a tömegközlekedés részévé váljon, hiszen, mint mondta, "a belvárosban mégiscsak ez az egyik leggyorsabb közlekedési mód".