Szigorítják a közlekedési pontrendszert

2003.02.14. 16:16
A 2000. évi törvényben meghatározott pontrendszer életbe lépése óta mintegy 300 ezer vezető kapott büntetőpontot, több mint 90 százalékuk azonban csak egyet vagy kettőt. Arra pedig egyetlen egyszer sem került sor, hogy emiatt jogosítványt vonjanak be. A Belügyminisztérium ezért úgy döntött, hogy szigorítja a szabályozást.
A közlekedési pontrendszer szigorítására irányul az a tervezet, amelyet a Belügyminisztériumban (BM) ismertettek pénteken. Az egyes szabálysértésekért járó büntetőpontok számának emelkedését, illetve az ilyen módon is szankcionálandó szabálysértések körének bővülését tartalmazó új szabályok várhatóan ez év első félévében lépnek hatályba kormányrendelet formájában.

Több baleset, szigorúbb pontrendszer

Harsányi Zsolt, a BM jogi főosztályának helyettes vezetője rámutatott: mindezt a baleseti statisztikák romlása teszi szükségessé. Az új szabályozás alapvető szempontja, hogy visszaszorítsák a legtöbb, illetve legsúlyosabb személyi sérüléssel járó baleseteket eredményező magatartásokat.

Tavaly az előző évihez képest 10 százalékkal nőtt a közlekedési bűncselekmények száma, 6,4 százalékkal a balesetek aránya. A közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma pedig 1390 volt tavaly; másfélszázzal több, mint egy évvel korábban, és három-négyszer annyi, mint az emberölések áldozatainak száma.

Senkinek sincs 18 pontja

A 2000. évi törvényben meghatározott pontrendszer szabályai szerint annak, aki két éven belül eléri a 18 pontot, fél évre bevonják a forgalmi engedélyét. A szabályozás életbe lépése óta mintegy 300 ezer vezető kapott büntetőpontot, több mint 90 százalékuk azonban csak egyet vagy kettőt. Arra pedig egyetlen egyszer sem került sor, hogy emiatt jogosítványt vonjanak be.

Harsányi Zsolt rámutatott: a pontrendszer szigorított formájában sem elsősorban arra való, hogy minél több jogosítványt vonjanak be a hatóságok. Bár - mint mondta - bizonyára lesznek olyan gépjárművezetők, akiktől csak így lehet megóvni a többi közlekedő biztonságát.

Változik a szankcionálás

A BM illetékese hangsúlyozta, hogy a pontrendszer elsősorban a megelőzést célozza, hogy a vezetők betartsák a szabályokat, és minél körültekintőbben, óvatosabban közlekedjenek.

A közlekedési bűncselekményekért a törvény rendelkezésének megfelelően továbbra is 4-7 pont jár. Ugyanakkor a törvény felhatalmazása alapján készülő kormányrendelet tervezete szerint változik a szabálysértések szankcionálása. A dokumentum tartalmazza többek között, hogy három büntetőponttal sújthatóak a kiemelt közlekedési szabálysértések. Ilyen például a gyorshajtás, az elsőbbségadás, az előzés, a vasúti átjárón haladás szabályainak megsértése, a közlekedési lámpa tilos jelzésén való áthaladás, a rendőr jelzésének figyelmen kívül hagyása és az ittas vezetés.

Száznegyven az átlagsebesség a belső sávban

A sajtótájékoztatón a sebességkorlátozás jelentős túllépése kapcsán elhangzott: a közlekedési minisztérium felmérései szerint az autópályákon közlekedők 15 százaléka 150 kilométeres sebességnél gyorsabban halad, a belső sávban pedig 140 kilométer az átlagsebesség.

Két büntetőpont jár majd a tervezet szerint a sebességhatár negyedével történő átlépése, az útkereszteződésben, illetve az úttesten széleinek metszéspontjától számított öt méteren belül vagy körforgalmú úton, hídon, aluljáróban, alagutakban, kerékpársávon történő megállás esetén, továbbá a bekanyarodási szabályok, illetve a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel kapcsolatos szabályok megszegésekor.

A rendőr csak regisztrál

Az új szabályozás tervezete tartalmazza még, hogy egy büntetőpont jár például a záróvonal átlépése, illetve egyes jelzőtáblák utasításainak megszegése miatt.

A jelenlegi szabályozáshoz képest eltérés az is, hogy a tervezetben már a pontrendszer hatálya alá tartoznának olyan szabálysértések is, mint például a biztonsági öv vagy a gyerekülés használatának elmulasztása, a megállás szabályainak megsértése, vagy a kézben tartott mobiltelefon vezetés közbeni használata.

A sajtótájékoztatón arra is felhívták a figyelmet, hogy a büntetőpontokat "nem a rendőr adja, hanem a jogszabály." A rendőr csak regisztrál, mérlegelési lehetősége nincs. Továbbá jogorvoslat illetve méltányosság sincs a büntetőpont jogkövetkezményeinek alkalmazásakor.

Ugyanakkor szabályozásnak változatlanul része lesz, hogy az a vezető, aki önkéntes utánképzésen vesz részt, öt vagy kilenc ponttal is apaszthatja büntetőpontjainak számát, és így elkerülheti a jogosítvány elvételét.