L-39 |
A repülőgépben egymás mögött foglal helyet a pilótanövendék és az oktató. Az L-29 egyenes szárnyú, mivel hangsebesség alatti repüléshez tervezték, és ilyenkor a nyilazott szárny általában előnytelen. A gép egy darab Motorlet M-701 gázturbinát kapott.
Különösen a fejlődő országokban jellemző, hogy (polgár)háborús helyzetben még a mezőgazdasági repülőgépeket is felfegyverzik házilag. A csehszlovák tervezők ennek megfelelően lehetővé tették, hogy a békés Delfin szerényen kivehesse részét a helyi csetepatékban. A gyakorlógép szárnyai alatt egy-egy százkilós bombát, 67 mm-es nem irányított rakétákat, illetve 7,62-es géppuskakonténereket hordozhat. Vadászgépekkel szemben természetesen esélytelen, könnyűbombázóként azonban a jugoszláv polgárháborúban is kiterjedten használták az ottani Galeb kiképzőgépeket.
Az L-39 Albatros a Delfin továbbfejlesztett változata, amelynek prototípusa 1968-ban készült el. Ebből 1 650 darabot gyártottak, és a típus a volt Varsói Szerződés országainak standard kiképző repülőgépe lett. A gép szintén exportsikernek számít; Afganisztán, Algéria, Kuba, Irak és Vietnám is rendszeresítette. A Thaiföldnek szállított példányokat fejlett izraeli elektronikával szerelték fel. A Delfintől eredő termékcsalád legifjabb tagja az L-159-es könnyű csatarepülőgép; ez 1997-ben repült először.