Skoda a magasban

2002.10.29. 16:02
Az L-29 Delfinből kifejlődött L-39 Albatros a csehszlovák repülőgépgyártás büszkesége volt: Ugandától Kubáig ezeken a gépeken tanulták ki a jet-repülés csínját-bínját a haladó szellemű pilóták.
Az 1960-as évek kezdetén a Szovjetunió légiereje alapfokú kiképzőgépet keresett, amelyen a pilóták elsajátíthatják a sugárhajtású repülés fogásait. A szovjet igényekben a szövetséges szocialista országok is láttak fantáziát: a lengyelek a TS-11 (Iszkra) tervvel pályáztak, míg a csehszlovákok az L-29 Delfinnel. Készült szovjet terv is, de a Jak-30-as is alulmaradt a csehszlovák ajánlattal szemben.

L-39
Az első sorozatgyártott gép 1963-ban készült el. A Prága melletti Aero Vodochody repülőgépgyár 1974-ig gyártotta a Delfint, amelyből körülbelül 3 600 darabot szereltek össze. A kedves Delfin hamar elnyerte a pilóták rokonszenvét; a csehszlovákok mintegy háromezret exportáltak a Szovjetunióba, de jutott belőle az NDK, Románia, Szíria, Bulgária, Egyiptom, Uganda, Irak, Magyarország és természetesen Csehszlovákia légierejének is. A típusnak műrepülő változata is ismert, ez az együléses L-29A.

A repülőgépben egymás mögött foglal helyet a pilótanövendék és az oktató. Az L-29 egyenes szárnyú, mivel hangsebesség alatti repüléshez tervezték, és ilyenkor a nyilazott szárny általában előnytelen. A gép egy darab Motorlet M-701 gázturbinát kapott.

Különösen a fejlődő országokban jellemző, hogy (polgár)háborús helyzetben még a mezőgazdasági repülőgépeket is felfegyverzik házilag. A csehszlovák tervezők ennek megfelelően lehetővé tették, hogy a békés Delfin szerényen kivehesse részét a helyi csetepatékban. A gyakorlógép szárnyai alatt egy-egy százkilós bombát, 67 mm-es nem irányított rakétákat, illetve 7,62-es géppuskakonténereket hordozhat. Vadászgépekkel szemben természetesen esélytelen, könnyűbombázóként azonban a jugoszláv polgárháborúban is kiterjedten használták az ottani Galeb kiképzőgépeket.

Az L-39 Albatros a Delfin továbbfejlesztett változata, amelynek prototípusa 1968-ban készült el. Ebből 1 650 darabot gyártottak, és a típus a volt Varsói Szerződés országainak standard kiképző repülőgépe lett. A gép szintén exportsikernek számít; Afganisztán, Algéria, Kuba, Irak és Vietnám is rendszeresítette. A Thaiföldnek szállított példányokat fejlett izraeli elektronikával szerelték fel. A Delfintől eredő termékcsalád legifjabb tagja az L-159-es könnyű csatarepülőgép; ez 1997-ben repült először.