Tényleg zombik rabolták el a repülőket?
További Külföld cikkek
- Történelmi bevételtől eshet el Oroszország, kemény lépésre készül a Gazprom
- Börtönbüntetésre ítéltek egy gyilkosságra felbérelt svéd tinédzsert Dániában
- Halálos fenyegetést kapott a Paraméter szerkesztősége
- Nyilvánosan megöléssel fenyegette az alelnök a Fülöp-szigeteki elnököt, most mindent tagad
- Fellélegezhet a Közel-Kelet, szerdától életbe léphet a tűzszünet Izrael és a Hezbollah között
A géprablók esetén a legtöbbször névazonosságok és a szaúdi hatóságok azon igyekezete, hogy tisztára mossák hazájukat, okozták a félreértéseket. Mégis, hat éve vissza-visszatérő állítása az összeesküvés-elméleteknek, hogy az FBI által megnevezett géprablók közül legalább heten életben vannak. És hogy ez mit bizonyítana? Leginkább azt, hogy az amerikai hatóságok ártatlanokra akarják terelni a gyanút, hogy így leplezzék szeptember 11. valódi történetét. Hiszen az összeesküvés-elméletek szerint nem az al-Kaida támadta meg az Egyesült Államokat, hanem amerikai politikai körök, alantas érdekekből, hogy háborút indíthassanak Afganisztánban, ami kedvez a fegyver- és olajiparnak.
Vegyük sorba a géprablókat, járatok szerint. Szeptember 11-én négy gépet térítettek el. Az American Airlines 11-es (AA 11) és 77-es (AA 77) járatát, illetve a United Airlines 93-as (UA 93) és 175-ös (UA 175) járatát. Az AA 11 és az UA 175 a World Trade Centerbe (WTC), az AA 11 a Pentagonba csapódott, az UA 93-ast az utasok visszafoglalták, ezután Pennsylvania felett lezuhant. Nézzük, kik rabolták el a gépeket.
American Airlines 11
A bostoni Logan reptérről felszálló, végül a WTC Északi tornyába csapódó Boeing-767-est vezette Mohamed Atta, a szeptember 11-i támadók parancsnoka. Az összeesküvés-elméletek öt géprabló közül három halálát is megkérdőjelezik.
Mohamed Atta - A szeptember 11-i géprablók vezérének halálát - és szerepét - még a szeptember 11-i történések minden elemét megkérdőjelező összeesküvés-elméletekben sem szokás kétségbe vonni. Pedig a terrortámadások után egy ideig népszerű hír volt, hogy Atta a támadás másnapján telefonon beszélt apjával. Ezt azonban csak az apa állította, valószínűleg kitaláció. Személyével kapcsolatban zavarokat okozhatott, hogy létezett egy hasonló nevű terrorista, Mahmud Mahmud Atta, aki 1986-ban egy buszt robbantott fel az izraeliek által megszállt Ciszjordániában. A terrortámadások előtt készült mártírvideója 2006. október 1-én került nyilvánosságra, a felvételeken egy másik géprabló, Zijád Dzsarah társaságában látható.
Szatam asz-Szukami - Nem merült fel kétség szerepével és halálával kapcsolatban. Lényeges pont a további összeesküvés-elméletek szempontjából, hogy egy járókelő az ő útlevelét találta meg nem sokkal a WTC tornyainak összeomlása előtt a közeli Vesey Streeten. Az összeesküvés-hívők legendáriuma szerint Atta útlevele került elő a WTC romjai alól, ami szerintük lehetetlen. Valóban az, nem is került elő.
Abdulaziz al-Omari - Az elméletek szerint al-Omari él, bár ezt források nem támasztják alá. Részben érthető, hogy ezt gondolják, nem kevés kavarodás volt al-Omari körül. Kezdődött azzal, hogy az FBI előbb tévesen Abdul Rahman al-Omariként azonosította, mígnem kiderült, hogy így a szaúdi légitársaság egyik pilótáját hívják. Amikor Abdulazizra módosították a nevet, Szaúd-Arábiában jelentkezett egy ilyen nevű férfi, és azt állította, hogy az FBI által megadott adatok mind rá utalnak, de a fényképen nem ő látható. Mint mondta, ő 1995-ben Denverben tanult, ahol ellopták útlevelét. Történetét a szaúdi hatóságok is megerősítették. Aztán később, a terrortámadásokat vizsgáló kongresszusi bizotságnak azt is, hogy a gépeltérítőt is Abdulaziz al-Omarinak hívták, azaz valóban az FBI által megnevezett férfi volt az egyik géprabló, aki nyilván életét is vesztette a támadásban. Részletek a kongresszusi jelentésben. (9/11 CR; .pdf)
Valid és Vajl al-Seri - A két testvér esetét együtt tárgyaljuk, mert össze is függenek. Az összeesküvés-elméletek szerint ők is életben vannak. Ezt két forrásra alapozzák, a Los Angeles Times és a BBC egy-egy jelentésére. Az LA Times archívumában nem lelhető fel a Vajl al-Seriről szóló, hivatkozott cikk, mi több, összesen egy említést találtunk, egy fotót, amit az FBI a feltételezett géprablókról közölt. Az összeesküvés-elméletekben idézett cikkrészlet szerint Szaúd-Arábia washingtoni nagykövetségének munkatársa, Gafar Alagani nyilatkozta egy-két nappal a terrortámadások után, hogy Vajl egy Bombayben szolgáló szaúdi diplomata fia, és ő beszélt az apával és Vajllal is. Az LA Times archívumában nem találtunk utalást arra, hogy Gafani valaha nyilatkozott volna a lapnak.
A BBC beszámolója szerint pedig Valid bukkant fel szeptember 11-e után Marokkóban, hevesen tagadva, hogy bármi köze is lenne a géprabláshoz.
Valójában itt is az araboknál gyakori névegyezésekről van szó. A géprablók apjaként megnevezett szaúdi diplomata, Ahmed al-Seri már szeptember 16-án cáfolta, hogy a géprablók a fiai lennének. A BBC 2001. szeptember 23-i cikkében megnevezett Valid al-Seriről pedig kiderült, hogy valójában al-Srinek hívják.
A géprablók apja az Arab News 2001. szeptember 16-i jelentése szerint valójában Muhamad Ali al-Siri, aki utoljára hónapokkal a szeptember 11-i merényletek előtt hallott fiairól, akik korábban megjárták az al-Kaida afganisztáni kiképzőtáborait is. Az NBC riporterei felkeresték a két terrorista születési helyét, Szaúd-Arábia Jemennel határos szegény tartományát, Aszírt, ahol találkoztak harmadik fivérükkel, Szalahhal. Ő megerősítette, hogy testvérei halottak, ahogy azt is, hogy mindketten terroristaképzésen vettek részt, ahol agymosás áldozatai lettek.
United Airlines 175
Ezzel a járattal - ami az AA 11-hez hasonlóan a bostoni Logan reptérről szállt fel - kevesebb kétely merül fel az elméletekben. Az öt géprabló, Marvan al-Sehi, Fajez Banihamad, Ahmed al-Gamdi, Hamza al-Gamdi és Mohand al-Seri közül egyedül a legutóbbi identitását kérdőjelezik meg konkrétan, és Hamza al-Gamdival kapcsolatban fogalmaznak meg még kételyeket.
Hamza al-Gamdi - Halálával kapcsolatban nem merült fel kétség, de népszerű az az al-Watan című újságban megjelent beszámoló, ami szerint apja nem ismerte fel a fiát az FBI által kiadott fényképeken. Ez azonban könnyen cáfolható, az al-Watan cikke 2001. szeptember 22-én jelent meg, miközben az FBI csak 2001. szeptember 27-én, hat nappal később hozta nyilvánosságra a felvételt, amit így a nyilatkozata idején a gyászoló apa - aki egyébként elismerte, hogy fia másfél évvel a merényletek előtt Csecsenföldre ment dzsihádistának - nem is láthatott.
Mohand al-Seri - Róla Szaúd al-Fejszál szaúdi külügyminiszter 2001. szeptember 20-án állította, hogy él. "Bizonyított, hogy al-Serinek semmi köze sincs a történtekhez, nem halott" - nyilatkozta a herceg. 2002 februárjában azonban Szaúd-Arábia az addigi tagadást feladva hivatalosan is beismerte, hogy a 19 géprabló közül 15 valóban szaúdi állampolgár volt, személyazonosságukat a belügyminiszter, Najef herceg szerint igazolták.
American Airlines 77
Az AA 77 népszerű témája az összeesküvés-elméleteknek. Annak a feltételezésnek, hogy a washingtoni Dulles reptérről felszálló gép tulajdonképpen be se csapódott a Pentagonba, külön cikket szentelünk. Ahhoz képest, hogy az elméletek szerint a géppel nem is történt semmi, csak két terrorista halálát vonják kétségbe. Navaf al-Hazmi és Madszid Moked esetén egyáltalán nem kérdőjelezik meg a beszámolókat, Hani Handzsúr repülési képességeit kétségbe vonják, Kálid al-Mihdarról feltételezik, Szalem al-Hamziról pedig biztosan tudják, hogy él.
Hani Handzsur - az összeesküvés-elméletekben kifogásolják, hogy az FBI Handzsurt nevezte meg az eltérített gép pilótájaként. Egyrészt azért, mert Handzsur neve nem szerepelt a gép utaslistáján - ez nem tűnik megoldhatatlan problémának egy terrorista számára, ráadásul a 9/11 CR szerint Handzsurral az volt a probléma a reptéren, hogy nem tudta iratokkal igazolni személyazonosságát. Másrészt azért, mert Handzsur az oktatói szerint igen gyenge pilóta volt. Igaz, fő kiképzője később úgy nyilatkozott, hogy "Handzsur gyenge teljesítménye ellenére rendelkezett némi tudással. Nincs kétségem felőle, hogy amint átvette a gép vezetését, képes volt belevezetni egy épületbe".
Szalem al-Hazmi - Talán az egyetlen géprabló, akivel kapcsolatban nekünk is gyanúink vannak. Nem sokkal a támadások és a gépeltérítők megnevezése után jelentkezett egy Szalem al-Hazmi nevű, 26 éves szaúdi olajipari munkás, aki azt állította, hogy az FBI fotója őt ábrázolja, adatai pedig egyeznek az övéivel. Mint mondta, sosem járt az Egyesült Államokban, útlevelét meg három évvel korábban, Kairóban lopták el. Az egyetlen cáfolat arra, hogy életben lenne, Najef hercegtől, a szaúdi belügyminisztertől jött, aki 2002 februárjában elismerte, hogy mind a 15, az FBI által megnevezett szaúdi állampolgár ténylegesen géprabló volt, személyazonosságukat minden kétséget kizáróan igazolták.
Kalid al-Mihdar - Az összeesküvés-elméletek nem biztosak benne, hogy él. Vele kapcsolatban az amerikai hatóságok okoztak zavarokat, 2001. szeptember 19-én az amerikai Szövetségi Letétbiztosító Vállalat adott ki figyelmeztetést, miszerint él. Tizenkét nappal a merényletek után a BBC is azt írta, hogy al-Midhar él, ahogy a Guardianban is megjelent az a feltételezés, hogy a férfi útlevelével egy másik géprabló repült. A 9/11 CR viszont bizonyítottnak látja halálát, hiszen a szaúdi hatóságok 2002. februárjában, a többi 15 szaúdi géprablóhoz hasonlóan az ő halálát és szerepét is beismerték.
United Airlines 93
A newarki nemzetközi reptérről felszálló UA 93-as sorsa ugyancsak központi eleme az összeesküvés-elméleteknek. Az eltérített gép célja a hivatalos vizsgálatok szerint az amerikai törvényhozás épülete lehetett, de még ennek elérése előtt az utasok megpróbálták visszafoglalni a terroristáktól. Megmenteni azonban nem tudták, a géprablók a földbe vezették. Vagy egy amerikai vadászgép lelőtte, vélik az elméletek, amik két géprablóról is azt tartják, hogy élnek, kétségek csak Ahmed al-Haznavival szemben nem merülnek fel.
Zijad Dzsarah - Bár az összeesküvés-elméletek azt nem vonják kétségbe, hogy Dzsarah meghalt - nehéz is, megégett útlevele előkerült az UA 93-as roncsai közül -, azt igen, hogy géprabló lett volna. Családja a támadások után tagadta, hogy a férfi vallási szélsőséges lett volna. Barátnője, Aysel Sengün három órával a géprablás előtt beszélt vele utoljára telefonon, szerinte a férfi teljesen normálisan viselkedett. A német hatóságok sem voltak biztosak Atta és Dzsarad kapcsolatában, állításuk szerint erre az egyetlen bizonyíték az FBI feltételezése volt. Ugyanakkor 2006. októberében előkerült Mohamed Atta mártírvideója, ahol Dzsarah társaságában látható.
Szaíd al-Gamdi - Az összeesküvés-elméletek szerint élő al-Gamdi esetén is a hírtelevíziók okoztak kavarodást. Amikor az FBI nyilvánosságra hozta a géprablók neveit, a CNN és a BBC is tévedésből egy hasonló nevű szaúdi pilóta fotóját hozta le. Ugyancsak zavart okozott, amikor 2005-ben a szaúdi hatóságok 36 körözött terrorista listáját tették közzé, amin szerepelt egy Szalih Szaid al-Bati al-Gamdi, őt az elméletekben rendszeresen összekeverik Szaíddal. Azt, hogy annak idején a BBC s a CNN tévedett, a német Spiegel oknyomozó riportja tárta fel. A 9/11 CR a szaúdi hatóságokra hivatkozva megerősített ténynek veszi, hogy al-Gamdi géprabló volt, és meghalt.
Ahmed al-Nami - Az ő esetében is az arab világban gyakori névazonosság okozott problémát. Amint az FBI közzétette a géprablók listáját, jelentkezett a szaúdi légitársaság egyik adminisztrációs felügyelője, aki arra gyanakodott, hogy bár az útlevelét sosem vesztette el, identitástolvajok áldozata lehet. Azt, hogy al-Nami tényleg terrorista volt, és meghalt, a szaúdi hatóságok 2002 februárjában ismerték be.