Obama nőkre és feketékre vadászik
További Fehér ház cikkek
- Donald Trump ígéretével összhangban tömeges kitoloncolásra készülnek Chicagóban
- Beiktatták Donald Trumpot, óriási tömeg előtt írta alá első elnöki rendeleteit
- Donald Trumpot beiktatták, máris kihirdette első elnöki rendeletét
- Donald Trump kezében az összes lap, a nagy kérdés, hogy ki tudja-e mindet játszani
- Joe Biden utolsó hivatali napján is kegyelmeket osztogatott
Barack Obama elképesztő hajrába kezdett három korai előválasztó tagállamban: a fiatal elnökjelölt a számára kedvező tendencia ellenére semmit sem bíz a véletlenre, ezért a hétvégén bevetette régóta beharangozott csodafegyverét Oprah Winfrey talk-show királynő és médiamogul személyében. (Guardian, AP)
Az Egyesült Államokban jól ismert Oprah-hatás általában könnyedén az eladási listák élére repít egy-egy könyvet, szépségápolási terméket vagy éppen élelmiszert: a New York Times emlékeztet, hogy a talk-show háziasszony 2004-ben például kijelentette, hogy szereti az Anna Kareninát, amivel alig egy hét alatt a legkeresettebb könyvek közé került a több mint száz éves alkotás.
A szkeptikusok szerint azonban a politika nem így működik, ott nem számít túl sokat egy ismert személyiség támogatása (hűha, csak Chuck Norris meg ne hallja!): „Oprah nem csinálhat Obamából Opraht." Ugyanakkor még a közvélemény.kutató Zogby is felhívja rá a figyelmet, hogy Oprah nem egy egyszerű támogató, hanem tényleg befolyásolni képes jelenség, aki akár még átszavazásra is rávehet embereket.
Bár a Time úgy gondolja, hogy Oprah színre lépése nem jelent különösebb előnyt Obamának, a legtöbb elemző szerint a médiasztár főleg a feketék, és a nők körében újabb támogatókat hozhat a fiatal elnökjelöltnek (Oprah-t csaknem 9 millióan nézik naponta, közülük négyből hárman nők). Erre egyébként szüksége is lenne, ugyanis egy korábbi felmérés alapján a feketéknél és a nőknél is Hillary vezet - az újabb mérések szerint nem annyira a nem, mint a kor a meghatározó törésvonal a két elnökjelölt támogatottságában, Barack az ötven éven aluliak embere. Ugyanakkor sokan úgy vélik, hogy a kézzelfogható eredmények mellett már a megnövekedett médiafigyelem miatt is megéri Baracknak Oprah jelenléte.
Oprah korábban már segített összekalapozni hárommillió dollárt Obamának, de eddig még személyesen nem vállalt szerepet a kampányban. A hétvégén viszont mindjárt négy helyszínre is elkísérte a nagy Spongyabob-rajongót, hogy segítsen szavazatokat szerezni a demokrata elnökjelölti versenyben. (Szombaton Iowa fővárosában, Des Moines-ban kezdtek, majd a szintén nagyváros Cedar Rapids következett, vasárnap pedig Dél-Karolinát és New Hampshire-t keresték fel.)
Az érdeklődés hiányára biztos nem lehetett panasz, mivel mindenhol a tízezret is meghaladta a hallgatóság létszáma. Dél-Karolinában ráadásul az előző héten a tervezett 18 ezres aréna is kicsinek bizonyult, ezért gyorsan áthelyezték a rendezvényt egy nyolcvanezres amerikai foci stadionba, ahol végül a 2008-as kampányban rekordnak számító, csaknem 30 ezer érdeklődő gyűlt össze.
Winfrey minden helyszínen főleg az igazság szószólójának nevezett Obama változást hirdető jelmondatát hangsúlyozta ki, mindvégig szembeállítva az illinois-i szenátort a jelenlegi politikai elittel (érdekes, hogy Hillary Clinton neve egyszer sem hangzott el, ugyanakkor különböző módokon utaltak az egykori first ladyre). A tömegnek annyira bejött a Dupla-O-Páros, hogy az eseményeken bekiabálók közül többen gondolkodás nélkül alelnökjelöltet csináltak volna Oprahból.
A hétvégén bebizonyosodott, hogy Oprah soha nem látott tömegeket tud megmozgatni, de kérdés, hogy ténylegesen mennyi szavazatot ér majd Obamának az ünnepelt médiasztár támogatása. Egy korábbi felmérés kimutatta, hogy miközben a választók 69 százaléka szerint nem befolyásolja őket Oprah, addig 60 százalékban mégis úgy gondolják, hogy használni fog Obamának a talk-showk nagyasszonyának bevonása. Mi mindenesetre - az eddig nyilvánosságra hozott decemberi felmérések után pláne - kíváncsian várjuk az Oprah-hatást is feldolgozó közvélemény-kutatásokat.
Rovataink a Facebookon