Szponzorálni érdemes

2000.12.15. 14:55
Milyen jó a szponzor? Kit és milyen szempontok alapján választanak ki a nagy cégek, hogy támogassák őket, mik az elvárásaik, és ezért mit nyújtanak? A versenyzők sincsenek könnyű helyzetben, a szponzorok keresésében sokszor magukra maradnak. Akad azért jó példa is, hiszen a Mol Rt. és a kajak-kenu válogatott együttműködése eredményesnek bizonyult.
Sajtótájékoztató keretében köszöntötte a Mol Rt. vezetése az olimpián eredményes kajak-kenu válogatott tagjait. Megállapították, hogy gyümölcsöző volt a cég és a magyar kajak-kenu szövetség kapcsolata ebben az évben. Remekül szerepelt a csapat Sydneyben, az olimpián, tizenöt versenyzőnk közül tizenhárom döntős volt. A négy aranyérem mellett, valamennyi versenyzőnk érmes volt. Az olajipari cég vezetői elégedettek voltak a teljesítménnyel, apró ajándékokkal kedveskedek a versenyzőknek, edzőknek. Körvonalazódik egy újabb szerződés a jövő évre is, amelyet még az idén fognak megkötni a felek.

Hogyan támogassunk egy sportolót?

Érdemes talán végiggondolni, hogy egy nagyobb vállalat, amely szponzorálásra adja a fejét, milyen szempontokat vesz figyelembe, ha támogatni kíván egy versenyzőt.
Egy cég szponzorálási tevékenységét több tényező befolyásolja. Bár, például a kajak-kenu a világon kevésbé népszerű, egy magyar vállalatnak mindenképpen megéri támogatni a kajakosokat. A magyar piacon jelenlevő cégeknek nyilvánvalóan azokat a sportágakat és sportolókat kell előtérbe helyezni, amelyeket itthon a közönség jól ismer. Az Amerikában népszerű sportolók, akik Magyarországon kevésbé ismertek, de a világban nagyobb hírük van, kevesebb reklámértékkel bírnak, mint egy nemzetközileg kisebb sztár, akit viszont itthon közkedvelt. Többet ér a szponzornak egy kisebb verseny, amelyet itthon jobban követnek, mint esetleg egy jelentősebb tengerentúli viadal, amely nem kap Magyarországon kellő publicitást.

A szponzorálási tevékenység legkényesebb pontja természetesen a befektetés megtérülésének mérése. Ma már ezt is egzakt módon tesztelik. Megnézik, hogy a támogatott melyik médiában, és mennyit szerepel, és összevetik azzal az összeggel, amelyet ki kellett volna fizetni ugyanezért a műsoridőért, ha reklám célra meg akarnák venni. Számításba veszik azt is, hogy milyen szövegösszefüggésben merül fel a támogatott neve, a közvélemény milyen képpel társítja az illetőt. Jelentős szempont a sportág jellege is. Az olaj és gázipari vállalatok előszeretettel támogatnak autó- és motorversenyzőket, míg a kajakosok a" lendület és a környezetbarát" fogalmakat szimbolizálják.

Egyre szigorodnak a feltételek a szerződési feltételek is. Régebben kevésbé határozták meg, mit várnak el egy versenyzőtől, ma már egyre inkább az a tendencia, hogy akár helyezésig lebontva megszabják mit várnak el a sportolótól. Ha nem teljesít, akkor nem hosszabbítják meg szerződést, de sokszor adnak türelmi időt. Ez sportolónként változhat, nagyban függ a szponzorált előéletétől, eddigi eredményeitől. A hosszú távú kontraktusok még viszonylag ritkák, inkább egy évre kötik, és ha a felek kölcsönösen meg vannak elégedve, akkor a feltételek újratárgyalásával hosszabbítják meg a lejáró szerződést.

A vállalatok nem szívesen nyilatkoznak a szerződések anyagi részéről. Üzleti titoknak minősül nem csak a konkrét összeg, amelyet kifizetnek, hanem még a nagyságrendek sem publikusak. A piacon jelen levő szponzorok nem is tudják, hogy a többiek mennyit költenek, csupán megbízhatatlan informális hírek terjengenek. Ennek a titokzatosságnak nincs sok értelme, nyugaton ezek az adatok nyilvánosak.

Szponzorálás a sportoló szemszögéből

Nincsenek könnyű helyzetben a versenyzők, sokszor csak az egyéni leleményükön múlik, tudnak-e támogatót találni. Kammmerer Zoltán kajakos, aki Sydneyben két olimpiai bajnoki címet is szerzett, így látja a sportolók támogatásának kérdését:

- Egy kajakos jövedelmének hozzávetőlegesen harminc, maximum hatvan százalékát szerezheti meg a szponzoroktól. Összegszerűségben ez nagyon tág határok között mozoghat. Általában ötszázezer és ötmillió forint között mozoghat, de tudok néhány százezres szponzorról is. Természetesen ezek az összegek éves bevételt jelentenek. Nálunk nincsenek milliós havi fizetések! A szponzorok megszerzése teljesen ránk van bízva.
Az egyéni támogatókat csak esetlegesen, a személyes kapcsolatokra alapozva lehet megtalálni. Egy cég sohasem fizet előre, általában havi lebontásban kapjuk a juttatásokat, gyakran előfordul, hogy természetben, valamilyen szolgáltatást felajánlva fizetnek. A kimagasló teljesítményeket plusz ajándékokkal hálálják meg. Nekem egy számítástechnikai vállalat a személyes szponzorom, az olimpia után egy számítógépet kaptam és hozzá korlátlan internet hozzáférést biztosítottak.