Talmácsi akár világbajnok lehet
További Sport cikkek
-
A szövetség felháborodott, minden oktatási tevékenységtől eltiltották a szolnoki gyermekbántalmazó edzőt
- Sokkal lassabb a tempó, mint tavaly, a címvédő az első három hajó között sincsen
- Változó szélerősség mellett taktikus küzdelem várható az idei Kékszalagon
- Korosztályos világbajnok védőt szerződtetett a Ferencváros
- Meghalt Pignitzky Péter, a Magyar Olimpiai Bizottság egykori tagja
Világbajnoki eséllyel rajtol a 2007-es gyorsaságimotoros-világbajnokság, a Moto GP 125 köbcentis kategóriájában egy magyar pilóta, a 250-esben egy magyar istálló versenyzője. A nyolcadlitereseknél természetesen Talmácsi Gábor lehet favorit, a negyedliteres géposztályban a Team Tóth spanyol tehetsége, Hector Barbera.
A teszteken mindenkit vert Talmácsi
Talmácsi Gábor volt a legjobb a katari idénynyitó első szabadedzésén, péntek délelőtt. A magyar Aprilia-versenyző 2:07.184-es idővel végzett az élen, három és fél tizedmásodperccel előzte meg a második Mattia Pasinit. Csapattársai, Hector Faubel és Sergio Gadea a harmadik, illetve ötödik helyen zártak. Az első időmérőt - magyar idő szerint - csütörtök késő délelőtt rendezik.
Talmácsi a téli tesztszezonban a legjobbak között volt az összes helyszínen, Jerezben, Valenciában, a hivatalos, utolsó, szezon előtti katari gyakorlás mindkét napját megnyerte: körrekordot állított föl, a másodikat hét tizedmásodperccel utasította maga mögé. Csapattársait, az Aspar Aprilia spanyol indulóit, Sergio Gadeát és Hector Faubelt jócskán lehagyta.
A háromfős gárdában Gadeának és Faubelnek RSA típusú Apriliája, Talmácsinak RS jelű gépe van, ami az egyhengeres motor felépítésében jelent különbséget. A két konstrukció nagyjából egyforma erős, az RS-sel nyerte tavaly hatalmas fölénnyel a világbajnokságot Alvaro Bautista, majd a már számára tét nélküli futamok egyikén, Portugáliában az RSA nyergében aratta legfölényesebb GP-sikerét.
RSA vs. RS
Az Aprilia gyári pilótái választhattak, melyikkel akarnak indulni, a szintén vb-esélyes Mattia Pasini is az RSA-ra voksolt, de egyelőre úgy tűnik, Talmácsi motorja lesz a nyerő. "Az RS megbízható, kiforrott konstrukció, gyors és erős. Az RSA a jövő, egyelőre még a fejlesztése elején tartunk, sok plusz lehet még benne" - nyilatkozta az olasz.
Moto Sprint című lapnak Gigi Dall'Igna, az Aprilia erőműveinek tervezője, Talmácsiék mérnöke.![](http://index.hu/cikkepek/0703/sport/070308talma.jpg)
Talmácsi Gábor (fotó: AFP)
Pasini el is mondta, azért választotta az RSA-t, mert még lehet javítani, módosítani a beállításait, szerinte fejlődőképesebb, mint az RS. Minden bizonnyal így is van, de egyelőre gyorsabbnak egyáltalán nem látszik, sem megbízhatóbbnak.
'Óriási küzdelem lesz'
"A lehető legjobban felkészültünk a szezonzra, az utolsó teszttel különösen elégedett vagyok, jobban nem is kezdődhetne az idény. Minden működik, a gép nagyon jó, így remélem az eredmények sem maradnak el. A világbajnokság vége azonban még nagyon messze van, hiszen a szombatival együtt 17 futamon kell bizonyítani. Mindent megkaptam ahhoz, hogy eredményes legyek és én élni is szeretnék ezzel a lehetőséggel. Lépésről-lépésre kell előre haladnom. Nagy harcra számítok, hiszen az ellenfeleim kiváló és kemény versenyzők. Egy biztos: óriási küzdelem lesz" - mondta Talmácsi egy nappal az első csütörtöki szabadedzés előtt.
A magyar klasszis ellenfelei csapattársai, a már említett Pasini és a Derbivel induló cseh Lukas Pesek lehetnek. A Honda kisgépe már tavaly is gyenge volt, a gyár annyit költött a 800-as Moto GP-projektre, hogy idén még kevesebb várható tőle, meglepetés lenne, ha komoly tényezővé válna 2007-ben.
Tóth magyar, Barbera esélyes
Kettőötvenben idén először lesz rendszeresen induló magyar, a feljebb lépett Tóth Imre, saját csapata, a Team Tóth színeiben. A magyar gárda az igen tehetséges Hector Barberát szerződtette a távozott Roberto Locatelli helyére, természetesen a spanyoltól várják a kiugró eredményeket. Tóthnak még szoknia kell a motort, apriliás márkatársa viszont a menők között lehet akár az összes futamon.
Barbera Katarban a teszten bizonyított, a legjobb idővel zárt, Tóth jelentős hátránnyal végzett a huszadik hely környékén. A szezon egyértelmű favoritjának a címvédő Jorge Lorenzo számít, de a mezőny erősödött: az Aoyama-fivérek egy évvel tapasztaltabbak, a tavalyi második Andrea Dovizioso szintén, feljebb került a 125-ös címvédő Bautista, illetve Talmácsi 2005-ös ellenfele, a finn Mika Kallio a KTM nyergében. Komolyan számolni kell Bautista csapattársával, a szintén asparos Alex De Angelisszel és néhányszor biztosan a Gilerán próbálkozó Roberto Locatellivel.
A 125-tel ellentétben 250-ben így négy márka, az Aprilia, a Honda, a KTM és a Gilera csatájára számíthatunk. A tavalyi, igen csak közepes színvonalú idény után jóval izgalmasabb év lehet 2007.
Rossi Pedrosa ellen
A királykategória, a Moto GP előreláthatólag két motoros, a hondás Dani Pedrosa és a címét tavaly öt év után elveszítő Valentino Rossi csatáját hozhatja. Az olasz yamahás borzasztóan motivált 2006-os második helye után, a legjobb idővel nyerte is a jerezi tesztet. A spanyol javára szól viszont, hogy a Honda kvázi neki fejlesztette ki új, 800 köbcentis gépét, az RC212V-t, ami annyira pici, hogy a 175 centiméter magas vb-címvédő, Nicky Hayden úgy néz rajta ki, mint majom a köszörűkövön.
Az amerikai szóvá is tette, hogy nem fér el az idom mögött, így az egyenesben a nagyobb légellenállás miatt veszíti el a tizedmásodperceket. A japánok azt ígérték, a nyitófutamra átalakítják neki a borítást, de közel sem biztos, hogy így lesz. Pedrosa ellenben a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtotta Jerezben.
Szombaton jön a nyitófutam
A kihívók közül jónak tűnik a Suzuki 800-asa, építői szerint az eddigi legkiválóbb négyütemű gépük, John Hopkins és Chris Vermeulen szárnyaltak vele a teszteken. A yamahás Rossi-csapattárs Colin Edwardsot ritkán tudták utolérni, de Loris Capirossi és Casey Stoner Ducatijával legalább pariban voltak. A negyedik nagy márkán, a Kawasakin szintén látszik a fejlődés, de egyik francia pilótája, Randy De Puniet túl tapasztalatlan, honfi- és márkatársa, Olivier Jacques meg már túl van fénykorán.
A nem gyári Hondák közül Gresiniék villanthatnak, de Marco Melandri és Toni Elias egyelőre nem kapnak olyan jó motort, mint Pedrosa és Hayden. Hasonló a problémája Carlos Checának, illetve Shinya Nakanónak.
A vb először kezdődik Katarban, és első alkalommal kerül a sor a nyitófutamokra szombati napon. A szabadedzések már csütörtökön elindulnak, Talmácsiék első versenye - magyar idő szerint - szombat délelőtt tíz órakor rajtol.