Sebastien Loeb a rali Michael Schumacherje

2008.01.29. 06:39
Zsinórban négy vb-győzelemnél jár Sebastien Loeb raliversenyző. Idén az ötödikkel csúcsot dönthet, egyúttal beállíthatja Michael Schumacher F1-es rekordját. 99 futamából 39-en elsőként ért be, nyert 12-ből 12 szakaszt, de a legvagányabb az volt, amikor kávézás közben lett bajnok. Pályakép csúcsokkal.

Ötödször nyerte meg a Monte-Carlo Ralit vasárnap Sebastien Loeb, és kezdte tökéletesen útját a rekordot jelentő ötödik rali-világbajnoksága felé. Persze a Montét se nyerte meg korábban senki ennyiszer, mint ahogy senki nem nyert 37 vb-futamot sem.

Pedig a február végén 34 éves francia nem is készült profi pilótának. Tornász akart lenni, csak 21 évesen kezdett komolyan a vezetésre koncentrálni. Tehetsége gyorsan előresegítette, 2001-ben már egy futamra, a San Remóra nevezték a világbajnokságban.

Egy év múlva a Citroennel több ralin is részt vett, az elsőt, az azévi Monte-Carlót valójában megnyerte. Ő érte el leggyorsabban a célt, ám egy ellentmondásos szabálytalanság miatt - állítólag kereket cseréltek, pedig nem szabadott volna - a befutó után kétperces időbüntetést kapott.

Néhány hónappal később a Német Ralit már hivatalosan húzta be, és húzza azóta is: 2007-ben sorozatban hatodszor végzett az élen - ez is rekord -, így a 2002 óta létező viadalt eddig csak ő nyerte meg. Ez olyan csúcs, amihez fogható nincs a motorsportokban.

Loeb, navigátora, autója - galéria

Loeb első teljes szezonja a 2003-as volt, amit három futamgyőzelemmel és második hellyel zárt a pontversenyben. Petter Solberg győzte le, az összetettben mindössze egyetlen ponttal.

2004 óta Loeb veretlen, tavaly szerezte zsinórban negyedik címét, ami viszont még nem rekord, mert Tommi Makinen is megcsinálta 1995 és 1998 között. Előtte Juha Kannkunen is négyszer győzött, de nem megszakítás nélkül.

A francia első sikerének évében hat futamot, a másodikban tízet - ez is rekord -, a harmadikban nyolcat, a negyedikben szintén nyolcat nyert meg. A 2005-ben zsinórban aratott hat eddig csak neki sikerült.

Loebot viszont nem a mennyiség, a minőség miatt tartják nagy versenyzőnek. 2005-ben a Korzika Ralit úgy nyerte meg, mint korábban senki egyetlen vb-futamot sem: az összes szakaszon, mind a tizenkettőn ő volt a leggyorsabb.

Legjobb győzelme lehetne ez is, de valószínűleg ő is értékesebbnek tartja 2004-es svédországi diadalát. Az addigi 52 kiírást csak skandináv pilóta nyerte meg; az 53.-at Loeb. (Azóta újra csak északiak voltak diadalmasak.)

Legemlékezetesebb vb-győzelme a 2006-os, mert azt svájci otthonában, a reggeli kávé mellett ünnepelte. A bajnokság hajrájára óriási előnyt szedett össze a pontversenyben, a Török Rali előtti edzés közben azonban elesett biciklijével, és eltörte a jobb felkarját, így nem állhatott rajthoz.

Nem indulhatott az utána következő ausztrál versenyen sem, ahol egyetlen üldözőjének, Marcus Grönholmnak legalább harmadikként kellett volna befutnia, hogy esélye maradjon. Nem sikerült.

Sportemberileg legszebb vb-sikere a 2005-ös, amikor a Walesi Ralin vezetett, vb-győzelmet jelentő pozícióban volt, de balesetben Markko Martin navigátora meghalt. Az utolsó két szakaszt törölték, Loeb a futamgyőzelemmel világbajnok lett volna, de szándékosan szabálytalankodott, időbüntetést kapott, így nem ő nyert, nem lett bajnok, az ünneplés elmaradt. A következő versenyen simán bebiztosította a címet.

Vagyis ha ezt és az első monacóit is számoljuk, Loeb eddigi 99 vb-futamából 39-en elsőként futott célba, még ha hivatalosan csak 37-et is nyert meg. Ilyen gólátlagot menőbb futballisták produkálnak.

Loeb következő nagydíja lesz a 100., ha idén is világbajnok lesz - mi más lenne? -, csúcsot dönt a zsinórban öt győzelemmel. Ez a Forma-1-ben is csak Michael Schumachernek sikerült.