A Renault-t ki kell zárni a Forma-1-ből

2009.09.17. 20:53

”Ha biciklista vagy, és doppingolsz, az csalás. Ha ráveszel egy másik kerékpárost, hogy lökje fel a sárga trikóst, az még komolyabb” – nyilatkozta még a múlt hét végén, Monzában Max Mosley FIA-elnök, aki azonnal jelezte, ha vétkesnek találják is a Renault-t a Szingapúr-balhéban, sem a tavalyi futam, sem a világbajnokság végeredményét nem lehet megváltoztatni.

Felipe Massa, aki tavaly azon a versenyen magabiztosan vezetett, biztosan nem akarna így vb-t nyerni, de úgy látszik, az elnökben is felmerült, Nelsinho Piquet szándékos balesete belenyúlt a vb-harcba.

Sosem derül ki, megváltoztatott-e valamit, mindenképp elszakította volna-e a tankolócsövet a ferraris, de a karambol mesterségesen előállított, előre kitervelt művelet volt, míg más hibáról ezt nem lehet elmondani.

A balesetet megrendelő Flavio Briatore szerdán lemondott, cinkostársától, Pat Symondstól megvált a Renault, abban reménykedve, a főkolomposok nélkül nagyobb esélye lesz, ha nem is megúszni, de kevésbé szigorú büntetéssel átvészelni a hétfői FIA-tárgyalást.

Niki Lauda szerint az ügy utáni határozat tétje az F1 hitelessége lesz, a szervezetnek keménynek kell lennie. Állítja, ilyen még nem volt soha, Schumacher monacói leparkolását, a McLaren kémügyét sem lehet ehhez hasonlítani, mert ez sokkal komolyabb.

Max Mosley a fenti Tour de France-hasonlat után azt mondta, a bunda a legsúlyosabb, amit a sportban el lehet követni, vagyis példás döntés várható.

A bunda aljas dolog, elég csak egyszer megtenni, máris hatása lesz a következő eseményekre, különösen ha bajnoki sorozat közben csinálják.

Aki ilyet tett, az utóbbi 30 évben eltiltották az adott sportágtól, vitte magával csapatát is. Hiába mondta három éve a Juventus, a klubnál senki nem tudott róla, az igazgató megegyezett a bírókkal, az olasz rekordbajnok, kétszeres BEK, illetve BL-győztest azonnal visszasorolták a másodosztályba, visszamenőleg két bajnoki címét elvették.

Az Olympique Marseille 1993-ban a francia bajnokságot bukta, és mehetett vissza a B-ligába, amikor kitudódott, hogy az elnök a több mint 30 meccses idény egyetlen találkozóján megvette az ellenféltől a győzelmet, hogy az övéi nyugodtan készülhessenek a napokkal későbbi Bajnokok Ligája-döntőre.

A 80-as évek elején Olaszországban totóbotrány volt, játékosok is befolyásolták a meccsek végeredményét: a Milant kizárták a Serie A-ból, neves futballistákat tiltottak el.

A Bundesligában 2005-ben egy bírót meszeltek el örökre a játéktől, mert bebizonyosodott, meccseket fújt el, miután fogadott végeredményükre.

Biztosan vannak még példák, de a lényeg: hiába nincs már ott Briatore és Symonds, hiába nem tudott rajtuk kívül senki a szingapúri kalandról, a Renault-t ki kell zárni a Forma-1-ből, őket egész életükre eltiltani az F1-től és minden technikai sporttal kapcsolatos eseménytől. (Olcsón megúsznák, Hoyzer és Tapie ült is.)

Az FIA dolga borzasztó nehéz, mert a Renault-ra, főleg egy jó Renault-ra szüksége lenne a szériának, de vannak ügyek, amiknek csak egyetlen felelősségre vonási lehetőségük van, a bunda végképp ez a kategória.

Döntés hétfőn, de nem lenne meglepő, ha a Renault nem várná meg, míg küldik, hanem magától szállna ki a Forma-1-ből.