9 nap alatt 1700 km az új kutyaszán-csúcs

2011.03.18. 10:55
Az Iditarod a legkeményebb kutyaszánverseny, a durva terepen és az extrém alaszkai időjárási körülmények között 1049 mérföldet, kb. 1690 kilométert tesznek meg. Az első győztesnek még több mint húsz nap kellett, az idei rekordernek nem egészen kilenc is elég volt.

Alaszkában évszázadokig csak kutyaszánnal lehetett közlekedni, az 1973 óta megrendezett verseny ennek állít emléket: az Iditarod egy ösvény neve, amit az őslakosok régóta használtak, később az orosz prémvadászok, majd az aranyláz idején a bányászok is rátaláltak. Az Iditarodon a telepeseknek szállították a postai küldeményeket és az utánpótlást. 1925-ben az egyik északi településen, Nome-ban diftériajárvány tört ki, csak az Iditarodon tudták szállítani az ellenszérumot. A kutyaszánokat végül a motorosszánok és a repülőgépek váltották le.

A versenytáv hivatalosan 1049 mérföld, de ennél többet mennek, mert az ünnepélyes és a hivatalos rajt között akár 100 mérföldet is hajtanak. A 49-es számmal is emlékeznek, az Egyesült Államokban Alaszka a 49. szövetségi állam.

A versenyen a szánok 27 ellenőrző pontot érintenek, a terep változatos. A tajgaövezet fenyveseiből átmennek a tundrára, közben több 1000 méter körüli hágót megmásznak, a befagyott Bering-tenger jegén is csúsznak, több folyón is átkelnek. A terep mellett az időjárás jelenti a legnagyobb nehézséget, a sarkvidéki erős szelek miatt akár -90 fokos is lehet a hőérzet.

A verseny első 160 kilométerét a hajtók - az itt gyakran vonuló, táplálékot kereső állatok miatt - rénszarvasútnak hívják. Ha a kutyák felhergelik magukat, könnyen üldözőbe veszik a szarvasokat, ez végzetes is lehet. 1985-ben egy szarvas két kutyát megölt, hatot megsebesített. A sík szakasz után meredek hágók jönnek, itt sokszor csak síbotokkal és csákányokkal tudják az ösvényen tartani a szánokat.

A hajtók minden trükköt bevetnek. Erős, strapabíró kutyák nélkül nem lehet versenyt nyerni, így nem mindegy, mit adnak enni az állatoknak, mindenki a saját keverékével készül. A taktikájuk is eltér, van, aki nappal hajt, mások inkább éjszaka vannak úton. Sötétben hajtani annyival jobb, hogy a vakító fehérség, ami miatt nagyon nehéz tájékozódni, nem zavaró. Nappal ugyanis a hóról visszaverődő fény miatt eltűnik a horizont, teljesen egybemosódik a  felszín és az ég, szinte lehetetlen tartani az irányt.

A versenyzők maguk osztják be pihenőidejüket. Három kötelező megállás van, egyszer 24 órát kell bármelyik ellenőrző ponton pihenni, és nyolc-nyolc órára meg kell állniuk a Yukon folyónál és a White Mountainnél. A pihenőkhöz repülővel szállítják az élelmet, a pótfelszerelést, és a cserekutyákat.

A sarkvidéki időjárás a hajtókat is megviseli, a túléléshez kötelező vinni speciális anorákot, hálózsákot, jégcsákányt, elemlámpát, hótalpat, vizet és vízforralót, meghatározott mennyiségű ételt mind a hajtónak, mind a kutyáknak. A rajtnál legalább 12 kutyát kell befogni, de a célba már elég hatnak is befutni, feltétel viszont, hogy mindegyik húzzon. Ha valamelyik a szán mögött, vagy mellette fut, a hajtót azonnal kizárják.

Az idei versenyt John Baker nyerte, a verseny történetében ő az első eszkimó győztes, ráadásul megjavította az eddig rekordot, 8 nap, 19 óra és 47 perc alatt ment végig (a rekordot eddig a svájci Martin Buber tartotta, 2002-ben 8 nap 22 óra 46 perc kellett a győzelemhez). A 48 éves Baker jól ismerte a terepet, ez volt a tizenhatodik versenye, eddig legjobb eredménye egy harmadik hely volt. A vezetést a 17. ellenőrző pontnál, 770 mérföld után vette át, utána már nem engedte ki a kezéből.

Első helyéért 50 ezer 400 dollár, és egy kisteherautó járt. Baker Alaszkában már így is híres volt, de győzelmével még  népszerűbb lett.