Konrád
4 °C
17 °C

Ájulás, evezőtörés és úszó tüntető az Oxford-Cambridge evezősversenyen

2012.04.08. 19:01
Szokatlanul izgalmasnak bizonyult az idei Oxford-Cambridge evezősverseny: először egy pályára beúszó tüntető miatt kellett leállítani a mezőnyt, majd az Oxford egyik lapátja eltört, végül pedig a csapat egyik tagja rosszul lett célba érkezés után. Helyszíni tudósítás Londonból.

A britek lelkesen ragaszkodnak hagyományaikhoz, erre a narancslekvár és a baloldali közlekedés mellett az Oxford-Cambridge evezősverseny az egyik legjobb példa. Minden évben több százezren lepik el a Temze partjait Londonban, Putney és Mortlake között, hogy világoskék avagy sötétkék pulóverben, kezükben többnyire egy sörrel szurkoljanak a csapatuknak, vagy csak élvezzék a versenyt. Idén sem történt másképp: a mostoha időjárás ellenére már délelőtt gyülekeztek a nézők a 6,8 kilométeres pálya mindkét oldalán.

A verseny hivatalos térképén tucatnyi kocsma szerepel, melyek teraszáról remek kilátás nyílik a folyóra: mi a Mortlake-ben található The Ship műintézményt választottuk. Délután kettőkor, a verseny kezdete előtt már alig lehetett helyet találni a kocsma előtti parton: piknikező családok, söröző baráti társaságok, kutyák, biciklik és gyerekek lepték el a régi hajóvontató ösvényt. Egy norvégmintás sapkát viselő idős hölgy az eget kémlelte, ahol a közvetítőhelikopterek között a Goodyear gigantikus reklámléghajója lavírozott a fák felett. „A háború óta nem láttam ilyet“ – mondta elámulva.

Negyed háromkor Putneyből startoltak a hajók: a távot 16-17 perc alatt szokták megtenni, ezúttal azonban hiába várták őket a nézők. Az Oxford vezetésével éppen elhaladtak ugyanis a Hammersmith-híd alatt, melyet William Tierney Clark tervezett, és amely a Lánchíd libazöld, vasból készült testvére, amikor Sir Matthew Pinsent, segédbíró és sokszoros olimpiai bajnok észrevette az embert a vízben. Az ember – egy Trenton Oldfield nevű ausztrál – beúszott a két hajó közé, és bár a lapátokkal sikerült nem fejbeütni, a két evezőshajót követő flotilla jó eséllyel elgázolta volna, ha nem állítják le őket, és egyúttal a versenyt is. A szociológus végzettségű Oldfield később azt nyilatkozta, az elitizmus ellen kívánt így tiltakozni.

A vizes tüntetőt gyorsan kihalászták és letartóztatták, a két evezőshajó legénysége azonban arra kényszerült, hogy húsz percen át a folyó sodra ellen evezzen, míg újra tudták indítani a versenyt. Ez feltehetőleg jócskán kifárasztotta a tizenhat evezőst, ám ennek ellenére mindent beleadtak az újraindításnál. Az Oxford a papírforma szerint kezdett elhúzni a Cambridge-től, ám hiába figyelmeztették őket többször is, hogy távolodjanak el a másik csapattól, túlságosan közel került egymáshoz a két hajó, és összeakadtak az evezők. Az oxfordiak közül Hanno Weinhausen evezője eltört, és ez számukra a verseny végét is jelentette.

Mire a Barnes-i híd alatt átértek, már több hajóhosszal vezetett a Cambridge, és végül a versenyt is ők nyerték. Az Oxford maradék hét embere becsületesen küzdött, teljes erőbedobással eveztek a célig, ahol egyikük, Alex Woods a célba érkezés után a kimerültségtől összeesett a hajóban. Woods rosszulléte miatt elmaradt a díjátadó ceremónia is, mindkét csapat tagjai aggódva várták a híreket. Az evezőst a Charing Cross kórházba szállították, a hírek szerint állapota stabil.

További izgalomra adott okot, hogy a tüntető okozta csúszás miatt a nézőket majdnem elmosta a folyó: a versenyt ugyanis mindig akkorra időzítik, amikor a leggyorsabb a dagály. A húszperces késés miatt azonban annyira feljött a dagály, hogy a legtöbb helyen a hullámok arasznyira a nézők cipőjétől csapkodták a partot. Az elhaladó hajóflotta, a számtalan motoros, rendőr- mentő- és kísérőhajó keltette méteres hullámok pedig gyors visszavonulásra késztették a part legszélén állókat. Mire a mezőny levonult, a közönséget már rendőrök terelték el a partról, magasabb területre – ez többnyire a kocsmákat jelentette, melyek amúgy is nagy nyertesei voltak a napnak. A váratlan csúszás miatt ugyanis a tömegek jóval tovább maradtak, és jóval többet fogyasztottak, mint egy átlagos, negyedórás verseny alatt.

Az angolul szimplán a Hajóverseny – The Boat Race – néven ismert evezősverseny népünnepélyre okot adó, igazi nemzeti intézménynek számít Nagy-Britanniában, kicsit olyan, mint Franciaországban a Tour de France. Barnes-ban szinte minden bolt kirakatában ott díszlett valami hajózással kapcsolatos dísztárgy a hétvégén: a sarki galéria csónakázós képeket tett ki, a háztartási bolt horgonnyal díszített konyharuhákat, a  kocsmák pedig kerti grillpartival és élőzenével várták a lelkes tömegeket.

The Boat Race

A világ egyik legrégebbi versenyének számító egyetemi evezősversenyt először 1929-ben rendezték meg Oxford és Cambridge csapatai között Henley-on-Thames-ben, 1836 óta pedig Londonban tartják. A nyolcasok legénysége az egyetemi evezősklubokból kerül ki, ezért nem csak brit állampolgárok vannak köztük. Idén például amerikai, német, új-zélandi, ausztrál és holland diákok is vannak, de mindannyian oxfordi illetve cambridge-i tanulók. A felkészülés keretében mindegyikük hét hónapon át, napi három órát edz, hetente hatszor.
A Cambridge világoskék mezben evez - bár a legelső versenyen rózsaszínben indultak -, az Oxford pedig sötétkékben. 1912-ben, pontosan száz éve mindkét hajó elsüllyedt, és a versenyt néhány nappal később újra megtartották.  Az Oxford 76, a Cambridge pedig 81 alkalommal nyerte meg eddig a versenyt. Az idei favorit az Oxford volt.  Ugyanezen a pályán rendezik meg minden évben a Head of the River Race-t is, melyen több mint négyszáz, a világ minden tájáról származó nyolcas versenyez.
A magyar csapat tavalyi beszámolóját itt olvashatják.