Kétcsíkos Adidas, Puma-kontaktlencse

2012.07.24. 23:50
Michael Jordan amerikai zászlóval takarta el a melegítőjén a Reebok-feliratot, mert őt a Nike szponzorálta, Johan Cruyff egyszerűen levágott egyet az Adidas három csíkjából, Linford Christie Puma-logós kontaktlencsét viselt.

Komoly visszhangot keltettek a londoni olimpia szervezőbizottságának elnöke, Lord Coe intézkedései, amelyek gyakorlatilag teljesen megtiltják azon termékek – így például a Pepsi Cola – fogyasztását és reklámozását, amelyek nem hivatalos támogatói az olimpiának. Coe szerint már egy Pepsi-logós póló is szabálysértés, nem is beszélve arról, hogy a hírek szerint egy londoni péket már utasítottak arra, hogy a bagettekből kirakott öt karikát távolítsa el a kirakatából. A hivatalos szponzorok rafinált megkerülése pedig nem újdonság a sportban. Nézzük a legszebb példákat.

Johan Cruyff és a két csík

A holland focicsapat korabeli szupersztárjának a személyes szponzora a Puma volt, ám az 1974-es világbajnokságot a cég egyik legfőbb riválisa, az Adidas támogatta. Az összes csapat tagjának, így a hollandoknak is az Adidas jellegzetes, háromcsíkos mezét kellett viselnie, Cruyff viszont, hogy a Puma ne vádolhassa szerződésszegéssel, egyszerűen eltávolította az egyik csíkot a mezéről és a nadrágjáról, és két csíkban játszotta végig a bajnokságot, egészen a döntőig vezetve a holland csapatot, amit aztán NSZK ellen buktak el 2:1 arányban.

Cruyff egy csíkkal kevesebbel is beérte
Cruyff egy csíkkal kevesebbel is beérte
Fotó: Getty Images / Europress / Getty

Michael Jordan és az amerikai zászló

Az 1992-es, legendás amerikai kosárlabda-válogatott, a Dream Team akkor talán legnagyobb sztárja, Michael Jordan a barcelonai olimpián körülbelül hasonló cipőben járt, mint majd' húsz évvel korábban Cruyff. Jordannek a Nike volt a szponzora, ám az olimpiai játékokra utazó amerikai csapatnak pedig a Reebok: így az aranyérmet átvevő Dream Team melegítőin is óriási Reebok-logó pöffeszkedett. Jordan egyszerűbben oldotta meg, mint a holland: az átadási ceremónián egy hatalmas amerikai lobogót terített a válllára, láthatatlanná téve ezzel a Reebok logóját.

Michael Jordan zászlóval takart
Michael Jordan zászlóval takart
Fotó: Mike Powell / Europress / Getty

A Nike meghackelte Atlantát

Az 1996-os, atlantai olimpia főszponzora ugyan szintén a Reebok volt, erről azonban kevesen tudnak. A rivális Nike ugyanis – köszönhetően valószínűleg annak, hogy Atlantának nem volt meg a saját, külön bejáratú Lord Coe-ja – gyakorlatilag meghackelte az atlantai olimpiát: a látogatóknak Nike-feliratos papírzászlócskákat osztogattak, és a környező épületeket is telerakták a logójukkal felturbózott óriásplakátokkal. A Reebok nem örült, és a cégbe a négy évvel korábban aranyérmet nyert, Atlantában pedig diszkvalifikált angol sprinter, Linford Christie is belerúgott egy nagyot: őt ugyanis a Puma szponzorálta, ezért az egyik sajtótájékoztatón különleges, Puma-logós kontaktlencséket viselt.

Linford Christie és a pumás kontaktlencse
Linford Christie és a pumás kontaktlencse
Fotó: Jeff Haynes / AFP

Nem hivatalos sör

A 2002-es Salt Lake City-i téli olimpián az Anheuser-Busch amerikai sörgyár közel ötvenmillió dollárt perkált le azért, hogy használhassa az olimpia szót, illetve az ötkarikás jelképet a palackok címkéin. Egy helybéli, kis sörfőzde, a Schirf Brewery ezen ihletet kapva teljesen ingyen ötölt ki magának egy zseniálisnak is nyugodt szívvel nevezhető szlogent: sörcímkéikre a "A 2002-es téli játékok nem hivatalos söre" feliratot nyomtatták, gondosan elkerülve az olimpia kifejezést, illetve az ötkarika használatát. Hozzájuk képest pedig már akár szegényes fantáziájúnak is nevezhetjük a Quantas légitársaságot, akik a 2000-es sidney-i játékok alkalmából babráltak ki a hivatalos szponzor, egyben konkurens Ansett Airrel. Az olimpia szlogenje ugyanis a Share The Spirit volt, a Quantas pedig a Spirit Of Australia feliratot használta reklámaiban, így mindenki azt hitte, hogy ők az olimpia hivatalos légitársasága.

Rogge szerint nincs gond a Pepsi-logóval

Jacques Rogge, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnőke jóval óvatosabban fogalmazott a szponzorsértő ruhadarabokkal kapcsolatban, mint Lord Coe. "Természetesen meg kell védenünk a szponzorainkat, hiszen nonszensz lenne, ha egy cég, amely milliókkal támogatja az eseményt, nem kapna elég védelmet a gerillamarketing ellen. Ám ha valaki véletlenül egy olyan pólóban jön el valamilyen eseményre, amin a szponzoraink konkurensének logója van, az nyilvánvalóan nem számít gerillamarketingnek, így minden gond nélkül beengedünk akár egy Pepsi-pólós látogatót is. Ha viszont egy komolyan megszervezett reklámkampányt látunk, akkor természetesen közbelépünk" – fejtette ki a NOB-elnök.
Frontvonal

Érdekel a sport? Szereted a sikersztorikat?
Most 184 olimpiai arany történetét olvashatod el féláron!

MEGVESZEM

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM