Az első magyar az Oxford–Cambridge-en

2013.03.23. 20:53
Először indul magyar versenyző az Oxford-Cambridge evezősversenyen. Novák Mariann az oxfordi egyetemi nyolcasban húz majd vasárnap négytől a dorney-i pályán. Október óta erre készül, a kőkemény edzéseket néha nem is olyan könnyű összeegyeztetni a tanulással. Ugyan a két nyolcas szinte egész évben kerüli egymást, de az Oxfordnak van több esélye a győzelemre, és már most rajonganak értük.

A 24 éves Novák Mariann biomolekuláris régészetet tanul, tavaly kezdte egyéves mesterképzését Oxfordban. Bár versenyszerűen korábban is evezett, U23-as világbajnokságon bronzérmes is volt, nem az volt a fő célja, amikor Angliába érkezett, hogy bekerüljön az oxfordi nyolcasba. Szeptemberben aztán mégis jelentkezett a csapatba, de mivel elutazott egy grúziai ásatásra, csak egy hónappal később tudott bekapcsolódni a munkába.

Egy egyetemről ugyan csak egy nyolcas versenyez, de a kormányossal kiegészült kilenc főnél jóval nagyobb csapat készül a derbire. Az edzők a kollégiumi csapatokból válogattak evezősöket, de Novák versenytapasztalataira építve egyből jelentkezhetett a bő keretbe. Körülbelül harmincan kezdtek el edzeni, amiből 22 evezős maradt. Nem bíznak semmit a véletlenre, egy tartaléknyolcast is felkészítenek, ha bármi történne, mindig legyen beugró evezős a regattára. Novákékat kisebb egységekben, párosban, négyesben próbálták összecsiszolni, és itt dőlt el, ki kivel tud hasznosan együtt mozogni. A versenynyolcast végül februárban találták meg.

Rengeteg munka és hatékony evezés

Novák a hajó legeljén az egyes beülőt kapta: „Erre a helyre szeretnek könnyűsúlyú versenyzőt ültetni, mert technikailag kicsit labilisabb a hajó, persze nem csak ez számít, jó keretet adok a csapatnak, mert jól le tudom követni a vezérevezőst. Nem vagyok nagyon erős, de az evezőshatékonyságom nagyon jó. Az ergométeren és a vízen is a legjobb négy között vagyok a teszteken.“

Ehhez azonban nagyon sok munka kellett, az evezősökre éppen ezért mindenki tisztelettel tekint, ekkora elismerést tán csak a rögbicsapat kap még az egyetemen. A nyolcas tagjai napi két edzésen vesznek részt, amelyek egy-kétórásak. Az első 5:45-kor kezdődik, hogy utána még mindenki beérjen az óráira, majd délután újra edzésre mennek. Az evezés mellett atlétikus edzéseket is végeznek, és nagy hangsúlyt kap a törzsizomzat erősítése is. „Elég sűrű a program, nagyon jól be kell tudni osztani az időnket, van hogy én is az edzésre menet, a buszon írok esszéket. Az evezés sokkal időigényesebb a többi sportágnál, de éppen ezért, aki nem sportol, az is elismer minket” – mondta Novák.

Az edzéseken kívül is próbálják összehozni a csapatot, közös vacsorákon vesznek részt, és az utolsó hétre egy hotelbe költöztek Henleybe, ahol friss londoni evezős olimpiai bajnok is tartott nekik elődadást. „Nagyon jó a hangulat, a címünket is publikussá tették, így rengeteg üdvözlő, biztató lapot kapunk, és hagyomány, hogy a régebbi versenyzők is küldenek ilyeneket. Elég szoros a kapcsolat a különböző generációk között.”

Egy nő még evezni sem tud

Az Oxford–Cambridge-versenyek (The Boat Race) 1829-ben kezdődtek, de közel száz évig csak a férfiaknak írták ki a küzdelmet, mert nagy ellenállásba és hitetlenkedésbe ütközött, hogy a nők egyáltalán sportolni akarnak. Az elvakultabbak pedig egyszerűen anatómialilag is képtelennek tartották a nőket arra, hogy evezzenek. Végül először 1927-ben startolhattak el női nyolcasok, de az 1960-as évek közepéig elég rendszertelenül tartották meg a futamokat, volt, hogy tíz év is eltelt kettő között. A női Boat Race nem is ugyanott zajlik, ahol férfiaké. A klasszikus verseny a Temzén Putneytól Mortlake-ig tart, miközben 4,2 mérföldes (6,8 kilométer) pályát húznak az evezősök.

Facebook trial8s
Fotó: Facebook / Novák Mariann

A nőknél eddig több pályán és távon tartották a versenyeket, volt ezeryardos (941 méter) futam is, ahol nem is engedték egyszerre a két hajót a vízre, hanem utólag, a stílust és az időt együtt értékelve hirdettek győztest. Később azonban már rögzült a táv, ahogy a hagyományos evezősversenyeken, 2000 méteres pályát mennek. 1977-ben az angolok híres pályájára, a Henleyre került a Boat Race, azóta is ott tartják, ha nincs valami rendkívüli esemény. Most azonban pont van. Novák elmondta, hogy vasárnapra esőt mondanak, és ezért a szervezők úgy látják, hogy az olimpiai pályán, Dorneyban rendezhető meg a futam biztonságosabban.

Ahol a második hely nem dobogó

A férfiak versenye az év egyik legjobban várt eseménye Angliában, a Temze mellett százezrek állnak, hogy szurkoljanak, de a mindig egy héttel korábban rendezett női futam is egyre népszerűbb. Nováknak mesélték korábban már indult evezősök, hogy a Henleyn másfél kilométeres szurkolófal között versenyeztek. A női Boat Race azonban éppen most áll azelőtt, hogy igazán berobbanjon. Tavaly óta már a nőket is a férfiakével megegyező összeggel szponzorálják. Novák elmondta, utazásra, benzinre, felszerelésre fejenként elment ezer font, és ha nem lenne szponzor, akkor szinte lehetetlen lett volna végigcsinálni a felkészülést. A tavaly kezdődött fejlesztési program 2015-ben tetőzhet be, akkor a tervek szerint a női nyolcasok a férfiakkal egy napon és szintén a Temzén fognak már versenyezni.

Facebook oxford
Fotó: Facebook / Novák Mariann

„Nagyon érdekes a versenyt és a helyzetet feldolgozni, mert itt csak nyerhetsz vagy veszíthetsz. Hiába vagy második, itt az vesztesnek számít, nem olyan, mint máshol, hogy esetleg továbbjutsz még, és emiatt kicsit a víváshoz tudnám hasonlítani.” – mondta Novák, aki úgy érzi, hogy ők az esélyesebbek, és hozhatnak a Cambridge-en, akik 41-26-re mennek a párharcban.

„November végén versenyeztünk négyesben a Cambridge ellen, akkor még nem voltam igazán formában, és kikaptunk. Azóta volt még versenyünk, és két oxfordi négyes is rávert legalább húsz másodpercet a legjobb cambridge-ire. Azóta kerülik, hogy egymás ellen menjünk. Az a szokás, hogy gyakorlóversenyek vannak, ahol ők is, mi is a jobb angol klubcsapatokkal állunk ki. De igyekeznek úgy alakítani, hogy ugyanaz ellen azért ne, hogy még nehezebb legyen a direkt összehasonlítás. Vannak támpontok azért, de sok mindenen múlhat a verseny. Ellenszélben jobb az esélyük, mert nehezebbek. A mi erősségünk a jó utazótempó, ha a rajt után nem is leszünk elöl, abban azért bízhatunk” – mondta Novák.