Hogy lehet nemzeti kincs egy kamionos?

2013.03.31. 23:49
1500 lóerő, öt és fél tonnás gépek, amik hat másodperc alatt gyorsulnak fel 160 kilométeres óránkénti sebességre. Két magyar pilótával indul a kamionos Forma-1. Kiss Norbert ráadásul a tavalyi bajnok technikájával indulhat az Európa-bajnokságon. Ehhez öt futamgyőzelem kellett és a MAN.

„Nagyon látványos, amikor az ekkora kamionok felsorakoznak a mozgórajthoz, amikor rezeg az egész aszfalt, ezt belülről és kívülről átélni is fantasztikus. Brutális a hanghatás is. Aki ilyet nem látott, nem tudja elképzelni. És akkor még nem beszéltem arról, milyen hatalmas a harc minden egyes versenyen” – vallott Kiss Norbert arról, mi fogta a kamionversenyekben.  

Magyarországon a nyolcvanas évek végéig népszerűek voltak a kamionversenyek, Krasznai János előzéseit 130 ezren látták a Hungaroringen. A jégkorongozóból kamionversenyzővé váló  Krasznainak voltak jó helyezései, futamgyőzelmei, amikor azonban a kamionok versenye öt év után elhagyta Mogyoródot, 1990-ben abbahagyta. A sorozatban utána nem is volt magyar.

2008 májusában aztán a Dakart is megjáró Szobi Balázs próbálkozott, és azonnal pontot szerzett a barcelonai   futamon. 2010-es júliusi halála után – lezuhant kisrepülőjével Óbudán – csapata, az Oxxo Racing fennmaradt, a következő évre Kiss Norbertet szerezték meg pilótának.

Kiss túraautóval itthon Michelisz Norbertet és Wéber Gábort is legyőzte, az előbbit felkaroló Zengő Team 2010-ben négy versenyen a spanyol Seat Leon Európa Kupában indította. Futamot is nyert, azonban a csapat nem tudott megtartani két anyagi háttér nélküli pilótát. Kiss a magyarok közül az egyik legtapasztaltabb, hiszen a Seat Leonon kívül Suzuki Swifttel, Renault Clióval, Porsche 911 GT3-mal, Formula Renault 2000-rel, Maserati GT-vel versenyzett, így hátsókerék-meghajtású autókkal is van tapasztalata. Ezt jól tudta kamatoztatni, amikor az OXXO Energy Truck Race Team felfigyelt rá, és lehetőséget adott neki a kamion kipróbálására . Kiss az esélyt nagyszerűen kihasználta, 2011-ben, szinte újoncként, futamot nyert.

Egy sikeres sportág külföldön

Kiss a csapattal tavaly öt futamgyőzelmet ünnepelt. Sikerei azonban itthon még mindig alig ismertek, elvétve számoltak be róla (a Sport1 összefoglalót szokott adni a versenyekről).

„Kicsit szomorú vagyok, hogy külföldön elismertebbek vagyunk, mint itthon. Pedig higgyék el, nemcsak magasztos, egyenesen félelmetes érzés, amikor Le Mans-ban majdnem kétszázezer ember előtt a hazai pályán versenyző Renault gyári csapatot legyőzve mi állhattunk fel a dobogó tetejére. Múlhatatlan emlék. A négy futamból kettőt Norbi nyert meg. A Renault 104 szerelővel, három versenykamionnal és fizetett gyári pilótákkal ment a csatába, míg nálunk tíz szerelő volt és egy versenykamion, valamint Norbi volt a fedélzeten. Nyertünk, örültünk, az elismerő szavak ugyanakkor lényegében a határon kívül rekedtek” – vágott bele Jobbágy Ákos, az Oxxo Racing vezetője.

Jobbágy és társai harci kedvét nem vették el a történtek, még nagyobb erővel dolgoztak, és az idei teszteket már időben elkezdhetik, míg tavaly egyáltalán nem teszteltek, és csak később tudtak bekapcsolódni a futamsorozatba.

Nem olcsó játék

Kissék anyagi hátterét a Jobbágy általa jegyzett szállítmányozási cég adja, illetve Oxxo néven energiaitalt is forgalmaznak. A kamionversenyzés nem olcsó, százmilliókba kerül.

„Vannak anyagi gondjaink, de nem sírunk. Olyanról még nem hallottam, hogy valaki szponzort utasított volna vissza, nekünk is jól jönne, könnyebb lenne az életünk, de a lényeg a szenvedélyünk, amit nem cserélget egyik évről a másikra az ember. Addig nyújtózunk, amíg a takarónk ér, és csak abban bízunk, úgy fogunk szerepelni, hogy ne csak saját erőnkből versenyezzünk, rá fogunk szolgálni a nagy cégek bizalmára."

Idén nem is egy, hanem két kamionjuk lesz: a másodikat a 16 éves Major Benedek kapja, akinek még nincs jogosítványa, így fogja irányítani az 5,5 tonnát mozgató 1500 lőerőt. A kamionok hat másodperc alatt gyorsulnak fel százhatvanra, egyben ez a végsebességük is. Több nem lehet, mert nagyobb sebességről a megállás is veszélyesebb, ezért tiltják. Mivel nem jelentős a sebességkülönbség a járművek közt, a beállításokon, a versenyzői technikán valamint a tudáson sokkal több múlik, mint más autóversenyeken.

Mit tud a legjobb motor?

„A MAN-csapat elismerését kivívtuk, így Norbi megkapja ugyanazt a technikát, a legújabb fejlesztéseket, amit tavaly sikerre vitt Jochen Hahn (2011 és 2012 bajnoka). Ezzel a háttérrel megvan az esélyünk - a legjobb motor persze Hahné marad -, hogy valamennyi futamon az első helyért, a dobogóért harcolhassunk. Ha ez a sorozat eljutna Marokkóba, vagy esetleg Ázsiába, világbajnokságról beszélhetnénk. Mivel erre nincs esély, jobb híján Európa-bajnokságnak hívják, nem lehet máshogy nevezni, noha a színvonal pontosan megfelel egy világbajnokságnak, ezért is ismeri el az FIA, amelyikhez a Forma-1 is tartozik.”  

Tavaly 98 pontig jutott, idén háromszor annyit szerezhet

Kiss a 2012-es összesítésben tizedik lett, 98 ponttal. A szintén MAN-os Jochen Hahn 517 ponttal lett a legjobb, most elvileg ugyanolyan feltételekkel indulnak mindketten. Egy hétvégén négy futamot rendeznek ugyanazon a pályán, amin általában huszonketten állnak rajthoz. Az első futamot szombaton időmérő alapján rendezik, a másodikban, még aznap a legjobb nyolc sorrendjét megfordítják. A harmadik, vasárnapi futamról ismét az időmérő határoz, a negyediken az első nyolc sorrendjét újra megfordítják.

A tavalyi kiírásban a franciák mellett a németek voltak legtöbben, de spanyol, angol, cseh pilóták is voltak legalább hárman. Belga, finn, orosz, portugál, svájci, holland pilóta is volt a mezőnyben.

Jobbágy úgy érzékeltette Kiss tehetségét, az nem lehet véletlen, ha egy olyan kis piac, mint Magyarország megkapja az esélyt, a legjobb technikát, és nem olaszt vagy más nagyobb és tehetősebb nemzet képviselőjét favorizálják.

Jobbágy bízik benne, hamarosan magyar futam is lehet, mert így Szombathelytől 120 kilométerre, az ausztriai Spielbergig kell elutazniuk a rajongóknak július első hétvégéjén. Osztrák pilóta ugyan nincs, de arrafelé tökéletesen ismerik a kamionok mozgósító erejét, és ott is több mint százezer nézőre számítanak, ahogy egyébként ez német vagy spanyol versenyeken megszokott.

 

Tavaly a Nürburgringen is többen voltak kamionversenyen, mint a Forma-1-en. Ehhez nyilvánvalóan hozzátartozik, hogy olcsóbbak a jegyek, de a tény jelzésértékű, kivált, mert Schumacherék után három héttel versenyeztek a kamionosok.

Kiss már márciusban tesztekre utazhat, most tehát nem csak belecsöppen a sorozatba, hanem fontos kilométereket gyűjthet előtte.

„Nem tudom körülírni, mekkora különbség, mekkora nyereség ez. Eddig a versenyhétvégéken kellett a beállításokat gyakorolgatni, változtatni, most pedig már teljes fegyverzetben állhatok oda az első misanói versenyhez májusban, már előre tudni fogom, hogyan viselkedik a kocsi a kanyarokban, előre ismerem a kockázatos féktávot, és még hosszan sorolhatnám az előnyöket. Nagyon hálás vagyok, hogy így alakult, és természetes, hogy a magyar zászlót szeretném lobogtatni a dobogón.” 

Kisst nemcsak megfogta a hangulat, most már a leggyorsabb akar lenni, szeretne összesítésben is dobogóra kerülni. És persze Krasznai összesítésbeli harmadik helyét is felülmúlná hamarosan.