Az indiánoknak elegük van a rézbőrűekből
További Sport cikkek
- Elsodorta a lavina, meghalt a 26 éves svájci olimpikon
- A NOB elnökjelöltje szerint öt földrészen egyszerre lehetne rendezni nyári olimpiát
- Újabb drámai meccs a vb-n, elszámolta magát, majd kiesett a hazaiak egyik kedvence
- Családja az új Risztov Évának szánta, két szívműtét között vívóként verte végig Európát
- A semmiből megkaptuk a világbajnokság legdrámaibb meccsét, meccsnyílról fordított a favorit
„Ha én lennék a klub tulajdonosa, és tudnám, hogy a nevünk sértő egy társadalmi csoportnak, akkor a klub történelmétől függetlenül elgondolkodnék azon, hogy megváltoztatom a nevet" – csatlakozott be az amerikai elnök abba a vitába, amely már évek óta zajlik a washingtoni NFL-csapat neve körül. Obama az AP hírügynökségnek adott interjúban megjegyezte, érthető okokból rengeteg szurkoló kötődik a Redskins nevéhez, ez a rajongás viszont nem írhatja felül azt, hogy mások számára sértő a kifejezés.
Ez az első eset, hogy az aktuális amerikai elnök felszólal a Redskins-vitában, amivel az őslakosok most már úgy érzik, győzhetnek.
Meddig tart a SOHA?
A helyzet változását jól mutatja, hogy korábban az NFL-t irányító Roger Goodell is kiállt a washingtoni csapat neve mellett, néhány hete már finomított az álláspontján. Ha valakit megsért a Redskins kifejezés, akkor arra reagálniuk kell, vélte. Azt ugyan nem mondta, pontosan mit tehetnének, és az is biztosnak látszik, hogy a klub foggal-körömmel ragaszkodni fog a névhez.
Nyugodtan írja le nagybetűkkel: SOHA nem megyünk bele a névváltoztatásba
– nyilatkozta még májusban Dan Sydner tulajdonos. A klubvezető a napokban a Washington Postban közzétett nyílt levélben szólt a klub drukkereihez, ebben ismét kiállt korábbi álláspontja mellett, igaz, a hangnem már enyhébb volt Obama nyilatkozata után.
Synder korábbi közvélemény-kutatásokra hivatkozva azt állította, hogy az őslakosok többségének semmi baja a Redskins nevével, de megérti, hogy egyeseket bánthat, viszont a tradíció nagyon fontos neki és a szurkolóknak.
Nyolcvanegy év elteltével a Redskins névhez még mindig rengeteg emlékünk kötődik, meghatározza, hogy kik vagyunk, honnan jöttünk, és ez így marad még évekig.
De mit szólnak a szurkolók?
A Washington Post idén nyáron megkérdezte a helyieket, mit gondolnak a névről. Hatvanegy százalékuk nyilatkozta azt, hogy egyáltalán nem zavarja őket, viszont a korábbi felmérésekhez képest jelentős többség, 28 százalék már a váltásra szavazott.
A kampányba beszállt a sajtó is, az amerikai Sport Illustrated egyik riportere például cikkeiben évek óta nem írja le a Redskins nevét, és ehhez a csatlakozott tavaly egy washingtoni lap is.
A legenda, aki nem is biztos, hogy őslakos
Az őslakosok országszerte úgy állnak az R betűvel kezdődő szóhoz, ahogy az afroamerikai közösség az N betűs szóhoz
– állt abban a májusi levélben, amit az amerikai kongresszus tíz képviselője írt alá (az N, mint nigger az Egyesült Államokban az egyik legdurvább sértőszónak számít). A levelet elküldték Roger Goodell NFL-komisszárnak és a Washington Redskins elnökének is, Sydner idézett nyilatkozatából sejteni lehet, eredmény nélkül.
A csapat Redskins elnevezése egyébként még 1933-ból származik; az amerikaifutballisták az akkor Bostonban működő csapat vezetőedzője és egykori játékosa, a sziú William Dietz iránti tiszteletből lettek Rézbőrűek. Deitz trénerként féltucat őslakos játékossal erősített, a csapat harci festésben vonult ki első meccsére, viszont két év után kirúgták.
Személye a mai napig vita tárgya, egyesek szerint nem is volt indián, az Indian Country Today nyomozásában azt állította, Deitz fehér ember volt, aki tizenévesként kezdte el felvenni az indiánok szokásait, identitását. Azzal is megvádolták, hogy egy James One Star nevű sziú férfi személyiségét lopta el, az ügyben az FBI is nyomozott a húszas években.
Deitz fiatalként azt állította magáról, hogy indián szülők leszármazottja, igaz hivatalosan, törzsi dokumentációval ezt nem tudta bizonyítani, de mivel megjelenése olyan volt, mint egy őslakosé, és a kultúrát is jól ismerte, ezért sokan hittek neki.
Közeli barátja volt a legendás indián olimpiai bajnoknak, Jim Thorpe-nak is. A teljes igazság Deitz származásáról sose derült ki, az FBI nyomozást követő bírósági peren meghurcolták, életét viszont indiánként, a tradíciókat tisztelve élte le.
A háromszoros bajnok Redskins
Az NFL-ben szereplő Washington Redskinst 1932-ben alapították, azóta három Super Bowlt nyert, legutóbb 1992-ben, a Buffalo Bills ellen. Az újabb győzelemre azóta várnak a városban, tavaly nagy figyelmet kapott a csapat újonc irányítójának, Robert Griffin III-nek köszönhetően, aki unortodox játékstílusával évek után először vezette rájátszásba a csapatot.
A csapat mindenestre 1937-ben elköltözött Washingtonba, logója az utóbbi évtizedekben egy tolldíszes indián fej volt. A rézbőrű kifejezés a harmincas években egyértelműen sértő kifejezés volt, de a klubvezetőknek, szurkolóknak teljesen más volt a név jelentéstartalma a tradíció miatt.
A név miatti vita és az első perek a kilencvenes években kezdődtek, amikor amerikai őslakosok egy csoportja a bírósághoz fordult, hogy változtassák meg a klub nevét. Egyre több volt a tüntetés is. Az 1992-es Washington Redskins–Buffalo Bills Super Bowl (a döntő) idején kétezer őslakos tüntetett az Amerikai Indián Mozgalom szervezésében.
Az 1992-es pereskedés nem is volt eredménytelen: az Amerikai Szabadalmi és Védjegy Hivatal először a javukra döntött, de később egy szövetségi bíró 2003-ban, majd 2008-ban is úgy foglalt állást, hogy a csapat megtarthatja nevét.
A legfelsőbb bíróság tagjai akkor azért hárították el az ügy tárgyalását, mert az először 1992-ben benyújtott panasz évtizedeket késett az első Redskins-védjegy 1967-es megjelenéséhez képest.
Az Egyesült Államokban amúgy több klub elnevezése is indián vonatkozású. Az NFL-es Kansas City Chiefs, az MLB-s Atlanta Braves és Cleveland Indians, valamint a NHL-es Chicago Blackhawks neve is az őslakosokkal kapcsolható össze.
A Redskins jogi képviselője, Lanny J. Davis is ezekre a csapatokra hivatkozva igyekszik álláspontjukat védeni.
Az Atlanta Braves, a Cleveland Indians és a Chicago Blackhawk rajongóihoz hasonlóan mi is imádjuk a csapatunkat, és nem áll szándékunkban semmilyen etnikai csoportot megbántani
– nyilatkozta.
A kabala, aki afroamerikai
A Washington Redskins meccsein 1978 óta visszatérő vendég volt Chief Zee, egy törzsfőnöknek öltözött férfi, akinek személye szintén megosztja az őslakosokat. Szegény Zee, akinek a polgári neve Zema Williams, már sok mindent átélt. 1983-ban egy meccs után egy Philadelphia Eagles-szurkoló verte meg úgy, hogy Williamsnek eltört a lába és szemsérülést szenvedett, néhány éve súlyos gyomorbetegsége volt, a klub játékosai kalapozták össze a pénzt a műtétjére.
A nemhivatalos kabala személye azért megosztó, mert Williams afroamerikai, ráadásul azt a fajta fejdíszt hordja, ami az indiánok körében szentnek számít, és csak különleges alkalmakkor veszik fel.
Nem jártak jobban a floridai szeminol indiánok sem, akiknek tradicionális öltözetét és nevét az egyik helyi egyetemi amerikaifutball-csapat, a Florida State University vette kölcsön, majd négy éve pedig az egyetemi sportot irányító NCAA is jóváhagyta, hogy őslakosszimbólumokba öltöztessék kabalájukat, és a nevet használják.
A szervezet az egyetem és az őslakosok jó kapcsolatára hivatkozott, de a szeminol tanács egyik vezető tagja azt mondta, mélységesen csalódott, hogy az NCAA hozzájárul ehhez a XXI. századi rasszista show-műsorhoz.
Mások már meglépték
Más egyetemi és főiskolai csapatok azonban ugyanilyen okokból a névcsere mellett döntöttek, igaz, azok népszerűsége és tradíciója nem hasonlítható össze a Redskinsével: a Stanford Indians a Cardinalsra váltott, a St. John's Redmenből is ezért lett Red Storm, nemrég egy idahói középiskola csapata hagyta el a Redskins nevet polkorrekt okokból.
A Washington Redkinsben egyébként egyetlen őslakos amerikai játékos sincs. Az NFL-es Minnesota Vikingsben viszont tavaly ott volt az a Levi Horn, aki a sájen törzs tagja, és évek óta az indián rezervátumok megőrzéséért kampányol, valamint azért, hogy az őslakos fiataloknak több esélyük legyen a minőségi oktatásra.
Bárhogy is lesz, a több mint két évtizedes vitában az Oneida Indian Nation szervezet vezetője, Ray Blitter történelminek nevezte Barack Obama nyilatkozatát, és változást remél. Azt mondta, ők továbbra is úgy vélik, a rézbőrűek kifejezés károsan hat az őslakosok önbecsülésére és önképére, ezért a legvégsőkig fognak harcolni, hogy elérjék a céljukat. Az NFL-vezetők és a szervezet képviselői november végén találkoznak majd, akkor kezdődhet a vita újabb fejezete.