Maradnak a kutyák és talán a mozisztár nő
További Sport cikkek
- Az olimpiai bronzérmes Muhari Eszter magabiztosan címvédése a női párbajtőrözők között
- Még mindig kórházban ápolják a mérkőzése előtt rosszul lett dartsost
- Ed Sheeran volt a nap szenzációja, a háromszoros dartsvilágbajnok kiütéssel rajtolt
- Meghalt Jakab Vilmos olimpikon ökölvívó
- Sulyok Tamás lesz Az év sportolója gála fővédnöke
Nem áll többé rajthoz az Indycar négyszeres bajnoka, Dario Franchitti, miután a sorozat houstoni futamán olyan súlyos gerincsérülést szenvedett, hogy orvosai eltanácsolták a versenyzéstől.
A negyvenéves skót még az októberi futam utolsó körében csapódott a falnak, autója darabokra tört, csak hosszas vizsgálat után szedték ki a roncsból. Később kiderült, hogy agyrázkódása van, eltört a bokája, a gerince is sérült.
Hat héttel a baleset után hozta meg a döntést orvosai tanácsára, akik arra figyelmeztették, ha folytatja a karrierjét, annak súlyosabb egészségügyi következményei lehetnek. „Nincs más választásom, abba kell hagynom. A versenyzés harminc éven át volt az életem, szörnyen nehéz belegondolni, hogy most vége" - jelentette be csütörtök éjjel a rutinos pilóta.
Franchitti túlzás nélkül az Indycar és a CART legendás alakja, kétszázhatvanöt futamon állt rajthoz, ebből harmincegyet meg is nyert, kilencvenkétszer volt dobogós, ő lett a nyitott kerekű sorozat legsikeresebb brit pilótája. Azt tervezte, hogy a következő szezonban ismét megpróbál világbajnok lenni, és megnyerni az Indy 500-as klasszikust, ahol korábban háromszor is az élen végzett. (Ez előtte kilenc versenyzőnek sikerült.)
A skót még 2003-ban került az Indycarba, előtte több sorozatban is kipróbálta magát. Pályafutását a legtöbb klasszishoz hasonlóan ő is gokartversenyzőként kezdte, többszörös junior bajnok volt Angliában. Jött a brit F3, majd a német túraautó-bajnokság, a DTM, ezután került a CART-sorozatba, 1997-ben. A következő évben már harmadik volt a pontversenyben.
Olyan pilótákkal versenyzett együtt, mint Al Unser Jr., Michael Andretti, Alex Zanardi és Juan Pablo Montoya. Montoya volt az, aki megelőzte 1999-ben holtverseny után, több szezonbeli győzelemmel, és bajnok lett. A kolumbiai nem sokkal később a Forma-1-ben folytatta, Franchittinek viszont nem sikerült bekerülnie - bár tesztelt 2000-ben a Jaguarnál, autót nem kapott a szezonra. De látjuk, melyikük lett azóta a sikeresebb pilóta.
A CART-utód Indycarban első idénye 2003-ban egy sérülés miatt nem sikerült jól, aztán a következő két évben már jöttek a győzelmek, 2007-ben pedig az első bajnoki cím, amit a szezon utolsó futamán biztosított be. Nem hagyta ki a NASCAR-t sem, de a zárt kerekű sorozatban csak egyszer végzett az első tízben.
A nagy korszak aztán 2009-ben indult, Chip Ganassi csapatánál. Öt győzelemmel tért vissza az Indycarba a NASCAR-ból, a szezon utolsó, Miamiban rendezett futamán az ausztrál Scott Dixonnal és Ryan Briscoe-val volt versenyben a bajnoki címért. A végig kiélezett futam utolsó nyolc körében mindkét ausztrálnak ki kellett állnia üzemanyagért, Franchitti viszont kisajtolta a tartalékot, és első helyre behozta az autót, a győzelem bajnoki címet ért. Ez volt a második, amit a következő két évben újabbak követtek, így állt meg összesen négynél, miután hármat nyert zsinórban.
A Cartban és az Indycarban szerzett harmincegy győzelmével az örökranglistán a nyolcadik helyen áll, ha csak az Indycar-sorozatot nézzük, akkor övé a harmadik legtöbb első hely huszonegy futamgyőzelemmel.
A legemlékezetesebb talán a tavalyi Indy 500-győzelme, amikor az utolsó körben vívott Takuma Satóval, és a 28. helyről startolva nyert.
Visszavonulásának hírére több brit autóversenyző is igyekezett tiszteletét kifejezni. Jenson Button gyerekkora óta felnézett Franchittire, azt viszont nem felejtette el, hogy már néhány évesen kikapott tőle. „Birminghamben voltunk egy autókiállításon, még gyerek voltam, és éppen azon dolgoztam, hogy az egyik játékgépen a legjobb köröket autózzam, igazság szerint nagyon jól is ment. Erre jött Dario, és rögtön gyorsabb kört ment, mint én. Csak álltam, és néztem, azt gondoltam, ilyen ember nincs is".
Lewis Hamilton azért is sajnálja Franchitti visszavonulását, mert a legendának még lehetett volna néhány jó éve a sorozatban. Paul di Resta, aki egyébként unokatestvére a most visszavonult Indycar-klasszisnak, azt mondta, az a legfontosabb, hogy Franchitti felépüljön. „Nem is lehet megfogalmazni, mekkora sikereket ért el. Nagyon büszke vagyok, hogy rokona lehetek. Szeretnék egyszer olyan sikeres lenni, mint ő. Még van tizenhárom évem" - mondta az F1-pilóta.
A negyvenéves Franchitti már most leszögezte, szeretne az Indycar közelében maradni, mert imádja a sorozatot, csapatfőnökével, Chip Ganassival azon fognak dolgozni, hogy bevonják az istálló irányításába. Ganassi, akinek három bajnoki címet nyert, szintén elbúcsúztatta. „Egyszerűen a sportág legendája. A paddockban és a nézőtéren is mindenki hiányolni fogja, de a pályafutása következő szakasza csak most kezdődik."
Egyelőre marad a gyógytorna, a kutyái és talán mozisztár felesége, Ashley Judd, akivel az év eleje óta külön éltek, aztán a bukás hatására újra találkoztak. Nem tudni, hogy alakul a dolog, de az szinte biztos, Franchitti tavasszal ott lesz az Indycar rajtjánál, csak immár a pálya másik oldalán.