Michelisz brutális kocsival vág az idénynek
További Sport cikkek
- Olimpiai és világbajnokok védték a margitszigeti Hajós-uszodát
- Kiderült, hogy melyik város rendezi a 2024-es teqball-világbajnokságot
- Lékóék kikaptak a nagy esélyes Indiától a budapesti sakkolimpián
- A világbajnok dzsúdós azt állítja, azért tiltották el, mert keresztet vetett az olimpián
- Rapport Richárd remekelt, rangadót nyert a magyar férfi csapat a sakkolimpián
Sokéves kritikákra reagált azzal a túraató-világbajnokság és egyben az FIA, hogy sokkal erősebbé tette a 2014-es autókat. Tíz évnyi S2000-es autók után idén megkezdődött a TC1-es kocsik korszaka. Ezek a kocsik könnyebbek, erősebbek, ennek megfelelően pedig gyorsabbak is - körönként akár öt másodperccel. Éppen ezért nem is jelent majd változást a futamok idejében, hogy az össztávot 50-ről 60 km-re növelték.
Az idénynyitó Marokkói Nagydíjon tizenhat TC1-es autó (3-3 Citroën és Lada, 6 RML-építésű Chevrolet és 4 Honda, köztük Micheliszé) indul majd, de ez az idény végére akár 18-19-re is nőhet majd. Rajtuk kívül négy TC2T-s kocsi is indul majd, melyek a tavalyi S2000-es szabályok szerint épültek, ezért nem is ugyanabban a világbajnoki versenyben küzdenek, mint a többiek.
Látványban is agresszívabb autókat szerettek volna, ezért az idei kocsik külsője sokkal több erőt sugároz, a hátsó szárny pedig jóval nagyobb lett. Az új kialakítás miatt több erő van az autók elején, a hátsó szárnnyal azt korrigálják ki, de összesen 40-50 százalékkal több a leszorítóerő, mint a tavalyi autókon.
A Citroën, a Lada és a Honda gyári csapatként indul, az RML Chevrolet-k azonban már nem élvezik a teljes gyári támogatást, miután a cég kivonul az európai piacról. A TC2T-k között a tavalyi Seat León WTCC-k és a BMW 320 TC-k indulnak majd, igen kicsi gyári támogatással, hiszen a BMW a német túraautó-bajnokságra (DTM), a Seat pedig saját sorozatára, a León Cupra fókuszál.
Még csak ismerkedik az új erővel Michelisz
Michelisz Norbert idén is maradt a Honda Civicben, ami rendkívül erőszakos külső kapott, ráadásul a Zengő Motorsport privát kocsiján idén már nem a narancssárga lesz az alapszín, hanem a fekete. Michelisz a végleges modellt csak a múlt héten kapta meg, akkor ülhetett autóba, így lemaradásban lehet majd a többiekhez képest az idénynyitón. Nagyjából 200 km-t tudott vele menni az átvételnél, ami nem sok, de több, mint a semmi.
Idén a MOL komolyabb szponzorrá lépett elő a csapatnál, így több forrásból gazdálkodhatnak majd, de ez persze nem azt jelenti, hogy akár már az első, marokkói utcai versenyen nyugodtan törheti Michelisz a gépet - ő egyébként azt mondta róla, hogy nagyon erős és nagyon sok a leszorító erő.
A Citroën máris az élen
A tesztek alapján viszont úgy tűnik, hogy a teljesen új fejlesztésű Citroën C-Elysée előrébb jár, mint a többiek, a valenciai teszteken legalábbis jobb eredményeik voltak. Ez részben azzal is magyarázható, hogy a francia gyár csak az idei szezonra készült, mér fél évvel előbb elkezdték a teszteket, mint a többiek, akiknek még be kellett fejezniük előbb a tavalyi idényt.
Nagyon azonban ők sem bízták el magukat, arra számítanak, hogy a Honda a kanyarokban lesz gyorsabb, legalábbis erre következtetnek abból, hogy Gabriele Tarquini folyamatosan nyakfájdalmakra panaszkodott a tesztek után.
A Citroën C-Elysée modellje a cég első versenypályára szánt autója, bár a motorsportban nem ismeretlen a nevük - 8-szor nyertek egyéni- és csapat-vb-t is raliban 2003 óta. A WTCC-autóhoz is az ott használt motort kezdték fejleszteni, ezt tehát ismerni fogja Sebastian Loeb, ám a rali utáni pályaverseny némileg új lesz a franciának.
Rajtszám | Kategória | Versenyző | Csapat |
1 | TC1 | Yvan Muller | Citroën C-Elysée |
2 | TC1 | Gabriele Tarquini | Honda Civic |
3 | TC1 | Tom Chilton | ROAL Chevrolet Cruze |
4 | TC1 | Tom Coronel | ROAL Chevrolet Cruze |
5 | TC1 | Michelisz Norbert | Zengő Honda Civic |
6 | TC2T | Franz Engstler | Engsterl BMW 320 TC |
7 | TC1 | Hugo Valente | Campos Chevrolet RML Cruze |
8 | TC2T | Pasquale Di Sabatino | Engstler BMW 320 TC |
9 | TC1 | Sebastian Loeb | Citroën C-Elysée |
10 | TC1 | Giannia Morbidelli | Münnich Chevrolet RML Cruze |
11 | TC1 | James Thompson | Lada Granta |
12 | TC1 | Rob Huff | Lada Granta |
14 | TC1 | Mihail Kozlovszkij | Lada Granta |
18 | TC1 | Tiago Monteiro | Honda Civic |
22 | TC2T | Petr Fulin | Campos SEAT León |
25 | TC1 | Mehdi Bennani | Proteam Honda Civic |
27 | TC2T | John Filippi | Campos SEAT León |
37 | TC1 | Jose Maria Lopez | Citroën C-Elysée |
77 | TC1 | René Münnich | Münnich Chevrolet RML Cruze |
98 | TC1 | Dusan Borkovics | Campos Chevrolet RML Cruze |
Éppen ezért tavaly már több GP2-es versenyen is elindult, hogy szokja a vezetést, de az is nagy segítség lehet számára, hogy a címvédő Yvan Muller lesz a csapattársa. „Remek dolog, hogy egy csapatban vagyunk, mert rengeteget tanulok tőle, folyamatosan egyeztettük az adatainkat is a tesztek alatt, ugyanakkor nyomás is van rajtam emiatt, hiszen a legjobb túraautó-pilótával hasonlítanak össze minden nap.”
Az RML által épített Chevyk motorja továbbra is rettentően erős maradt, itt egyedül a gyári támogatás hiánya jelenthet gondot. A Ladánál ez meglesz, ők azonban iszonyatosan későn készültek el a Grantával, még bőven a tesztelési fázis közepén járnak, nagyjából olyan állapotban kezdenek neki a szezonnak, mint ahogy az F1-ben a Lotus tette.
Átalakul az időmérő is
A verseny lebonyolítása is változik némileg, nem csak az autók. Ezentúl mindkét futam álló rajttal kezdődik majd, de jelentősebb átalakításon megy át az időmérő is. Három harmadból áll majd, mint a Forma-1-ben, ám lebonyolítása másképp történik majd.
Az első harmadból tizenketten jutnak tovább - ők fordított sorrendben kezdik majd a második futamot -, míg a második harmad legjobb öt versenyzője egy újabb időmérőbe jut majd, ahol mindenkinek mindössze 1-1 köre lesz arra, hogy eldöntsék az első öt végleges indulási sorrendjét.
Az idény első futama április 13-án, 17.00-kor kezdődik.
A 2014-es versenynaptár
Április 13. - Marrákes, Marokkó
Április 20. - Magny-Cours, Franciaország
Május 4. - Hungaroring, Magyarország
Május 11. - Slovakiaring, Szlovákia
Május 25. - Salzburgring, Ausztria
Június 8. - Moszkva, Oroszország
Június 22. - Spa, Belgium
Augusztus 3. - Rio Honda, Argentina
Szeptember 14. - Sonoma, Egyesült Államok
Október 12. - Sanghaj, Kína
Október 26. - Szuzuka, Japán
November 16. - Guia, Makaó