Michelisz brutális kocsival vág az idénynek

2014.04.12. 12:41
Akárcsak a Forma-1-ben, úgy a túraautó-világbajnokságban is komoly szabálymódosítások voltak a 2013-as és 2014-es szezonok között. Bár ezek mértéke nem éri el az F1-ben tapasztaltak szintjét, így is a legkomolyabb fejlesztések kellettek a WTCC tízéves történetében. Hogy bír majd a továbbra is privát versenyzőként induló Michelisz Norbert a sokkal erősebbé vált autókkal? A kilencszeres ralivilágbajnok, de túraautó-újonc Sebastian Loebbel és a Citroënnel? A marrákesi idénynyitón sok minden kiderül.

Sokéves kritikákra reagált azzal a túraató-világbajnokság és egyben az FIA, hogy sokkal erősebbé tette a 2014-es autókat. Tíz évnyi S2000-es autók után idén megkezdődött a TC1-es kocsik korszaka. Ezek a kocsik könnyebbek, erősebbek, ennek megfelelően pedig gyorsabbak is - körönként akár öt másodperccel. Éppen ezért nem is jelent majd változást a futamok idejében, hogy az össztávot 50-ről 60 km-re növelték.

Az idénynyitó Marokkói Nagydíjon tizenhat TC1-es autó (3-3 Citroën és Lada, 6 RML-építésű Chevrolet és 4 Honda, köztük Micheliszé) indul majd, de ez az idény végére akár 18-19-re is nőhet majd. Rajtuk kívül négy TC2T-s kocsi is indul majd, melyek a tavalyi S2000-es szabályok szerint épültek, ezért nem is ugyanabban a világbajnoki versenyben küzdenek, mint a többiek.

Látványban is agresszívabb autókat szerettek volna, ezért az idei kocsik külsője sokkal több erőt sugároz, a hátsó szárny pedig jóval nagyobb lett. Az új kialakítás miatt több erő van az autók elején, a hátsó szárnnyal azt korrigálják ki, de összesen 40-50 százalékkal több a leszorítóerő, mint a tavalyi autókon.

A Citroën, a Lada és a Honda gyári csapatként indul, az RML Chevrolet-k azonban már nem élvezik a teljes gyári támogatást, miután a cég kivonul az európai piacról. A TC2T-k között a tavalyi Seat León WTCC-k és a BMW 320 TC-k indulnak majd, igen kicsi gyári támogatással, hiszen a BMW a német túraautó-bajnokságra (DTM), a Seat pedig saját sorozatára, a León Cupra fókuszál.

Még csak ismerkedik az új erővel Michelisz

Michelisz Norbert idén is maradt a Honda Civicben, ami rendkívül erőszakos külső kapott, ráadásul a Zengő Motorsport privát kocsiján idén már nem a narancssárga lesz az alapszín, hanem a fekete. Michelisz a végleges modellt csak a múlt héten kapta meg, akkor ülhetett autóba, így lemaradásban lehet majd a többiekhez képest az idénynyitón. Nagyjából 200 km-t tudott vele menni az átvételnél, ami nem sok, de több, mint a semmi.

Michelisz Norbert
Michelisz Norbert
Fotó: Papp Tibor

Idén a MOL komolyabb szponzorrá lépett elő a csapatnál, így több forrásból gazdálkodhatnak majd, de ez persze nem azt jelenti, hogy akár már az első, marokkói utcai versenyen nyugodtan törheti Michelisz a gépet - ő egyébként azt mondta róla, hogy nagyon erős és nagyon sok a leszorító erő.

A Citroën máris az élen

A tesztek alapján viszont úgy tűnik, hogy a teljesen új fejlesztésű Citroën C-Elysée előrébb jár, mint a többiek, a valenciai teszteken legalábbis jobb eredményeik voltak. Ez részben azzal is magyarázható, hogy a francia gyár csak az idei szezonra készült, mér fél évvel előbb elkezdték a teszteket, mint a többiek, akiknek még be kellett fejezniük előbb a tavalyi idényt.

Nagyon azonban ők sem bízták el magukat, arra számítanak, hogy a Honda a kanyarokban lesz gyorsabb, legalábbis erre következtetnek abból, hogy Gabriele Tarquini folyamatosan nyakfájdalmakra panaszkodott a tesztek után.

A Citroën C-Elysée modellje a cég első versenypályára szánt autója, bár a motorsportban nem ismeretlen a nevük - 8-szor nyertek egyéni- és csapat-vb-t is raliban 2003 óta. A WTCC-autóhoz is az ott használt motort kezdték fejleszteni, ezt tehát ismerni fogja Sebastian Loeb, ám a rali utáni pályaverseny némileg új lesz a franciának.

A WTCC 2014-es mezőnye
Rajtszám Kategória Versenyző Csapat
1 TC1   Yvan Muller   Citroën C-Elysée
2   TC1   Gabriele Tarquini   Honda Civic  
3   TC1   Tom Chilton   ROAL Chevrolet Cruze  
4   TC1   Tom Coronel   ROAL Chevrolet Cruze  
5   TC1 Michelisz Norbert   Zengő Honda Civic  
6   TC2T   Franz Engstler   Engsterl BMW 320 TC 
7   TC1   Hugo Valente   Campos Chevrolet RML Cruze  
8   TC2T   Pasquale Di Sabatino   Engstler BMW 320 TC  
9   TC1   Sebastian Loeb   Citroën C-Elysée  
10   TC1   Giannia Morbidelli   Münnich Chevrolet RML Cruze  
11   TC1   James Thompson   Lada Granta  
12   TC1   Rob Huff   Lada Granta  
14   TC1   Mihail Kozlovszkij   Lada Granta  
18   TC1   Tiago Monteiro   Honda Civic  
22   TC2T   Petr Fulin   Campos SEAT León  
25   TC1   Mehdi Bennani   Proteam Honda Civic  
27   TC2T   John Filippi   Campos SEAT León  
37   TC1   Jose Maria Lopez   Citroën C-Elysée    
77   TC1   René Münnich   Münnich Chevrolet RML Cruze  
98   TC1   Dusan Borkovics   Campos Chevrolet RML Cruze  

Éppen ezért tavaly már több GP2-es versenyen is elindult, hogy szokja a vezetést, de az is nagy segítség lehet számára, hogy a címvédő Yvan Muller lesz a csapattársa. „Remek dolog, hogy egy csapatban vagyunk, mert rengeteget tanulok tőle, folyamatosan egyeztettük az adatainkat is a tesztek alatt, ugyanakkor nyomás is van rajtam emiatt, hiszen a legjobb túraautó-pilótával hasonlítanak össze minden nap.”

Az RML által épített Chevyk motorja továbbra is rettentően erős maradt, itt egyedül a gyári támogatás hiánya jelenthet gondot. A Ladánál ez meglesz, ők azonban iszonyatosan későn készültek el a Grantával, még bőven a tesztelési fázis közepén járnak, nagyjából olyan állapotban kezdenek neki a szezonnak, mint ahogy az F1-ben a Lotus tette.

Átalakul az időmérő is

A verseny lebonyolítása is változik némileg, nem csak az autók. Ezentúl mindkét futam álló rajttal kezdődik majd, de jelentősebb átalakításon megy át az időmérő is. Három harmadból áll majd, mint a Forma-1-ben, ám lebonyolítása másképp történik majd.

Az első harmadból tizenketten jutnak tovább - ők fordított sorrendben kezdik majd a második futamot -, míg a második harmad legjobb öt versenyzője egy újabb időmérőbe jut majd, ahol mindenkinek mindössze 1-1 köre lesz arra, hogy eldöntsék az első öt végleges indulási sorrendjét.

Az idény első futama április 13-án, 17.00-kor kezdődik.

A 2014-es versenynaptár

Április 13. - Marrákes, Marokkó

Április 20. - Magny-Cours, Franciaország

Május 4. - Hungaroring, Magyarország 

Május 11. - Slovakiaring, Szlovákia 

Május 25. - Salzburgring, Ausztria 

Június 8. - Moszkva, Oroszország

Június 22. - Spa, Belgium 

Augusztus 3. - Rio Honda, Argentina 

Szeptember 14. - Sonoma, Egyesült Államok

Október 12. - Sanghaj, Kína 

Október 26. - Szuzuka, Japán 

November 16. - Guia, Makaó