Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mire jó az alkoholmentes sör a hosszútávfutásban?

2018.03.24. 11:27

A világbajnoki bronzérmes gátfutó, Baji Balázs ugyanolyan állami kitüntetést kapott a nemzeti ünnepen, mint Szőnyi Ferenc ultratriatlonista, hosszútávfutó. Baji volt az első magyar sprinter, aki vb-n éremig jutott, Szőnyi ellenben a 100 kilométeres futásra nagyjából hétköznapi gyakorlatként tekint. A világ legszívósabb emberének neveztük még 2010-ben, és szinte mindig igazolja valamilyen nagy teljesítménnyel, hogy ez nem túlzás.

Legutóbb Argentínában versenyzett, Dél-Amerika legmagasabb csúcsára futott fel, ameddig lehetett, és indult egy 200 kilométeres futóversenyen is.

Azt kérdeztem elsőként, a hosszútávfutásban az első 20 vagy az utolsó 20 kilométer a nehezebb?

„Egyszerű a kérdés, és a válasz is egyszerű, természetesen az utolsó 20 kilométer. Az első 20 kilométer sokkal több intelligenciát, önuralmat igényel. Ott még toljuk ezerrel, bőven van erő, kraft.

A táv hossza nagyon meghatározó, 120 km felett az utolsó 20 km nem 20 km.

Különösen nem mondjuk, egy Sparthatlonon, – ami egy 246 km-es futóverseny – na, az tényleg kemény! Mert hiszen már majdnem ott vagy a célban, szinte érzed is, a vége mégis lassú és szenvedős. Különösen a testnek.”

Hozzátette, az edzés monoton műfaj, erre sajnos nincs alternatíva. A szabadságérzet azonban sokat segíthet tompítani az egyhangúságot, ezért kulcsfontosságú az idő és a helyszín megválasztása. Könnyebb kibírni, ha az ember egy szép környezetben készíti fel magát. Szintén lényeges a táv, ha nem mindig ugyanazt a távot futja, hanem váltogatja a hosszúságot. Ilyen apró trükkökkel élhetőbbé válik szerinte a kínzás.

Felvetettem neki, mekkora motiváció az ellenfelek legyőzése, vagy mindez csak másodlagos, önmaga legyőzése előtt. Ha van egy futóverseny, oda kell-e figyel az ellenfelekre?

Megerősítette, oda kell figyelni, hiszen a győzelem másoknak is fontos.

„De persze önmagunknak a legfontosabb. Fontos szempont, milyen a mezőny, hányan vannak és mennyire profik a versenytársak, mennyire színvonalas a verseny.

A táv itt is előkerül, bizonyos hossz – például 200 km felett – már csak a célba érkezés lebeg az ember szeme előtt.

Aki pedig célba ér, az mind győztes, hisz teljesítette a távot és legyőzte saját magát.”

Kézenfekvő kérdés, ha van egy több napos futóverseny, milyen étkezés szükséges? Precízen, grammra be kell tartani a szakemberek által lefektetett szabályokat, vagy azért engedélyez egy kis önállóságot saját magának.

Úgy gondolja, a megfelelő táplálkozás és a folyadékpótlás minden hosszú verseny alapja. Rendkívül fontos szerep jut a jól megválasztott, többszörösen kipróbált és optimálisan ütemezett táplálékkiegészítőknek is.

„Az egyik legfontosabb megoldandó feladatunk a megfelelő szénhidrátbevitel, itt az alapot az energiazselék, shotok jelentik, géleket például óránként fogyasztunk. Egy hegyi versenyen a kiélezett izommunkát támogatandó jól jön a magnéziumampulla. A folyadékbevitel esetében szükség van bőven izo- és hipotóniás italokra, a szervezetünk elektrolitháztartása miatt. A versenyek között pótolnunk kell a fehérjét, ez az izomtömeg regenerálódása és építése miatt fontos. Az ember azonban nem robot, így a monotonitást elkerülendő be szoktuk vetni a víz-kóla-energiaital-jeges tea-alkoholmentes sör-csoki kombót, hogy egy 15-20 órás küzdelemben ne sokalljunk be, ami óhatatlan.

Persze közben nagyon is vágyom egy jó gulyáslevesre, fasírtra, szalámira, ezeket az álmokat azonban csak a verseny után váltom valóra.”

Az 53 éves Szőnyiről fontos megjegyezni, abszolút hétköznapi futóként kezdte 10 éve, első adagja 3 ezer méter volt, és előzetesen csak stresszlevezetésnek szánta a mozgást.

Szőnyiről itt egy hosszabb videó, hogyan talált motivációt.