Talmácsi: Nagyon jó helyre kerültem

2010.11.19. 19:28
A gyorsaságimotoros-vb kereskedelmi jogait birtokló Dorna 22 csapat nevezését fogadta el, Talmácsi Gábor a Jack & Jones csapattal versenyez 2011-ben. Ilyen lesz a Moto2 jövőre.

A Jack & Jones by Antonio Banderas két versenyzőt indít a 2011-es szezonban, Talmácsi Gábort és az amerikai származású Kenny Noyest, számos vázgyártó cég közül a csapat a gyári Sutert vásárolt.

„Nagyon örülök, hogy megállapodtunk Talmácsival a következő szezonra. – mondta Dani Devahive csapatmenedzser Talmácsi honlapján. – Az ő munkája fontos része cégünk 2011-es sportstratégiájának. Két versenyzővel készülünk: Kenny Noyes-szal, aki négyütemű motorokkal hatalmas tapasztalattal rendelkezik; és Talmácsi Gáborral, aki több címmel és győzelemmel bizonyította tehetségét eddigi GP-karrierje alatt. Egy arany 2007-ben, két bronz 2005-ben és 2008-ban, és a kilenc futamgyőzelemről még nem is beszéltünk. Ráadásul a Suterrel is rendkívüli megegyezést kötöttünk.”

olive interior

Talmácsi Gábor is elégedett: „Nagy megtiszteltetés a csapat felkérése. Véleményem szerint a Suter egyik legjobb választás, mert technikailag egyik legfelkészültebb gyár és további fejlesztések is várhatók. Első találkozásom a motorral és a csapattal nagyon pozitív volt, már most beszéltünk a téli felkészülésről.”

A következő szezonban is az élmezőnyhöz akar tartozni, az idei hatodik helyéhez képest előre lépne. "Nagyon jó helyre kerültem, olyanok a lehetőségeim, amiktől eredményesebb lehetek. Egy fiatalos, lendületes csapatról van szó, amely ebben a szezonban még nem volt elég ütőképes". Talmácsi januártól két hónapon át Barcelonában készül: "Minél többet szeretnék majd motorozni, ugyanis minél több kilométer van bennem, annál jobb leszek. Az előző idényem nagyon nehéz volt, szerintem szép az a hatodik hely."

jackjones moto2 bike

Az ötvenéves Antonio Banderas motorőrült, kilenc évvel ezelőtt társult a Promoracingbe. 2010 nem hozott sok sikert a csapatnak. Joan Olive a 21. helynél előbbre egyszer sem került, nulla ponttal zárt. Kenny Noyes három futamon szerzett pontokat, kétszer hetedik, egyszer 12. lett, 22 pontja a 24. helyre volt elég. A csapat főszponzora a Jack & Jones férfi ruhákat gyártó Bestseller A/S nevű dán cég.

Sokáig úgy nézett ki, hogy a 2000 óta vb-szereplő Talmácsinak idén nem lesz csapata, amikor a Jack & Jones bejelentkezett, akkor is kell nekik a magyar, ha nem hoz pénzt.

Hétszázezer euró a minimum

Már a szezon közben kiderült, óriási az érdeklődés a 2011-es Moto2-es vb iránt, összesen 36 csapat pályázott 61 pilótával. A jelentkezőknek október elsejéig kellett befizetni a 20 ezer eurós bánatpénzt.

A FIM (a Nemzetközi Motorsport Szövetség), a Dorna és az IRTA (International Road Racing Teams Association, a gyorsasági versenyeken induló csapatokat tömörítő szervezet) képviselőiből álló bizottság 22 csapatnak és 40 pilótának adta meg az engedélyt. 18 istálló kettő, négy pedig egy versenyzőt indít.

Az 1988-ban alapított Dorna Sports S.L. 1992 óta birtokolja a gyorsaságimotoros-vb kereskedelmi és televíziós jogait, emellett a spanyol gyorsaságimotoros-bajnokság, a brit Superbike-sorozat és a trial-vb tartozik hozzá.

A Dornát a spanyol Banco Banesto alapította, 1998-ban a CVC Capital Partners vásárolta fel, az amerikai Hardy McLain 80 millió dollárt fizetett a cég adósságainak feléért. A cégvezetés akkor határozta el, hogy jelentősen javít és változtat a motoros-vb menedzselésén, amellyel sok pénzt keresett az elmúlt közel másfél évtizedben. A Dorna jelenlegi elnöke a spanyol Carmelo Ezpelata.

A három szervezet szigorú, elsősorban anyagi feltételeket támaszt az induló csapatokkal szemben. 2010-ben minden benevezett pilótaért 17 250 eurós regisztrációs díjat kellett fizetni, amelyet a szezon végén az istállók visszakaptak. Ehhez jöttek a motorokkal kapcsolatos költségek, ennek 100 ezer euró volt az átlagára – a legolcsóbb a Suter volt 70 ezer euróval, a legdrágább pedig a Mapfre Aspar által használt RSV 140 000-rel.

A Suternél egy-egy Moto2-es motor fenntartási költségei 400 ezer euró körül mozogtak, ebben az anyagköltségek mellett a személyzet fizetése is benne van, 6-7 fős technikai stáb mellett egy jobb mérnök több mint százezer eurót is megkereshet egy évben. A karbantartásra is el kellett különíteni egy 90 ezer euró körüli összeget.

20 ezer eurót kell letétbe helyezni, ha a motor nem az elvárások szerint teljesít. Minden csapat ezt 1500 kilométer, vagy három verseny teljesítése előtt teheti meg. Ha a Geo Technology – amely a Honda-motorokat készíti – elvégzi a karbantartást és nem talál hibát, a pénzt nem fizeti vissza.

fo DSC 0081 C okok0

A Dunlop, amely a gumikat szállítja, 12 garnitúrát ad egy futamra, 204-et egy egész szezonra, amelynek átlagos költségei 40 ezer euróra rúgnak, emellett elenyésző a néhány ezer eurós technikai költség. Mindezt összeadva egy csapatnak minimum 700-800 ezer euróval kell rendelkezni egy évadra, amelyben nincs benne a pilóták fizetése. Egy módosabb csapatnál ez az összeg a másfél millió eurót is elérheti.

Iannone kapta a legnagyobb fizetést

2010-ben Talmácsi csapattársa, Andrea Iannone évi 200 ezer eurót kapott, állítólag ez volt a legmagasabb fizetés. A pilóta szponzora, vagy a csapat állja a versenyzők szállását, ellátását, utaztatását is. A kategória alapításának egyik célja a költségek csökkentése, olcsóbb verseny létrehozása volt, de a Moto2 így is temérdek pénzt emészt fel.

A Dorna, a FIM, az IRTA azoknak ad indulási engedélyt, amelyek a fenti anyagi feltételeket biztosítani tudják, a teljes szezonra rendelkeznek a megfelelő összeggel. Több jelentkezőt várólistára tettek, olyan is akadt, amelyet visszautasítottak, főleg olyanokat, amelyek szerepelnek más kategóriában, vagy bajnokságban. Még a nevezést kapott istállók közül is kieshetnek azok, akik nem teljesítik a letét befizetését, vagy olyan pilótát neveznek, amelyet a bizottság nem fogad el.

A gazdasági válság hatására több csapat került nehéz helyzetbe, ezek úgy alkalmaznak pilótát, ha azok kifizetik a 300 és 600 ezer euró közötti üléspénzt, erre jelen helyzetben Talmácsinak esélye sem lett volna.

A 2011-re nevezett csapatok

Forward Racing (Jules Cluzel, ???)

G22 Racing Team (Yannick Guerra vagy Fonsi Nieto, Raffaele de Rosa)

Gresini Racing (Michele Pirro, Takahasi Juki)

Holiday Gym Racing* (Yannick Guerra vagy Xavier Simeon)

Interwetten Moriwaki Moto2 * (Thomas Lüthi)

Iodaracing Project (Simone Corsi?, Mattia Pasini?)

Italtrans Racing Team (Roby Rolfo, ???)

Jack&Jones by A. Banderas (Kenny Noyes, Talmácsi Gábor)

JIR Moto2 (Simone Corsi?, Alex de Angelis)

Mapfre Aspar Team (Julian Simon, Xavi Forés)

Marc VDS Racing (Scott Redding, Hector Faubel)

Monlau Comepticion* (Marc Márquez)

MZ Motor (Max Neukirchner, Ant West, vagy Arne Tode, vagy Michael Ranseder)

QMMF Racing Team (Maszel al-Najmi, Nasszer al-Malki vagy Szultan al-Najmi)

Racing Team By Quereseno (Esteve Rabat, Yonny Hernandez?)

Stop and Go Racing Team (Ratthapark Wilairot, ???)

Tech 3 Racing (Bradley Smith, Mike di Meglio)

Technomag CIP (Kenan Sofuglu, Dominique Aegerter)

Tenerife 40 Pons (Alex Pons, Aleix Espargaro)

Tuenti SpeedUp (Pol Espargaro, ???)

Viessman Kiefer Racing (Stefan Bradl, Randy Krummenacher)

WTR/Speed Master Team* (Andrea Iannone)

A *-gal jelölt csapatok egy pilótát indítanak. Vastaggal szedve akiknek már aláírt szerződésük van.