Az F1 örülhet, ha csak öt éven belül körözik le

000 DV2070709
2015.06.29. 17:01

Hatalmas felhajtással, és ha lehet, még nagyobb izgalommal dőlt el a Forma-E, vagyis az elektromos F1 első futama a hétvégén Londonban, ahol két futamot is rendeztek két nap alatt. Ráadásul a záróhétvége előtt – papíron – még hat pilóta esélyes volt a világbajnoki címre, szombatról vasárnapra pedig csak még szorosabb lett a verseny az élen, hiszen Sébastien Buemi 5 pontra csökkentette a hátrányát ifj. Nelson Piquet-vel szemben.

Piquet vb-címe végül csak egyetlen ponton múlt, tehát egy előzés sorsdöntő lehetett volna a vasárnapi, második londoni futamon.

De izgalom nemcsak az összetett versenyben, hanem a futamokon is volt bőven: 11 verseny alatt csak két pilótának, az első két helyen záró Piquet-nek és Bueminek sikerült kétszer nyerni, dobogón pedig összesen 13 különböző pilóta állt. Ez pedig nem elhanyagolható akkor, amikor a Forma-1-ben folyamatosan azon megy az ötletelés, hogyan lehetne izgalmasabbá, a nézők számára újra vonzóvá tenni a futamokat és az egész bajnokságot.

Az első Forma-E szezon dobogósai

Világbajnokság

  1. ifj. Nelson Piquet – 144 pont
  2. Sébastien Buemi – 143
  3. Lucas di Grassi – 133
Konstruktőri világbajnokság
  1. e.dams Renault – 232 pont
  2. Dragon Racing – 171
  3. Audi Sport ABT – 165

A legvadabb álmaiban sem számítottam ilyen befejezésre. Fantasztikus napon vagyunk túl, amivel elértük, amit mindenképp szerettünk volna: remek versenyt vinni a városokba

– mondta vasárnap a Forma-E vezérigazgatója, Alejandro Agag, aki maximálisan elégedett volt a sorozat első szezonjával.

Riválisok, de mégsem

Részben emiatt a siker miatt is mondta a szombati futam előtt Sir Richard Branson, a Virgin csapat tulajdonosa, hogy a Forma-e négy-öt éven belül lekörözheti az F1-et, de Branson, aki a Forma-1-ben is megfordult rövid ideig a Virginnel, azt is kiemelte, hogy ez rengeteget számít a sorozat iránti komoly, természetes módon fakadó érdeklődés is.

Az emberek, akik eljönnek megnézni egy Forma-E-futamot, imádják, úgyhogy csak tovább fog nőni a sorozat. Méghozzá gyorsan, mert a zöld energia iránti kereslet és érdeklődés is csak nő.

Az FIA-elnök Jean Todt viszont nem volt ennyire merész, szerinte nem egymás ellen, hanem egymás mellett kell elképzelni a Forma-E-t és az F1-et.

Az igazság valahol kettejük között lehet, de tény, hogy a Forma-E sokkal emberközelibb. Mivel elektromos kocsikról van szó, amik halkabbak és környezetbarátabbak, beengedik őket a városba: egy F1-futam elképzelhetetlen Peking, Miami, Los Angeles, vagy akár London belvárosában, de a Forma-E-vel egész más a helyzet.

A targonca azért nem az igazi

Az elektromos meghajtású kocsikat viszont még nem árt szokni, még azoknak sem, akikhez valamivel közelebb van az elektromos verseny, mint a nézőkhöz. A szombati futam előtt – amit a hivatalos gumiszállító Michelinnek köszönhetően nézhettünk meg –, a pálya felé haladva az elektromotor jól ismert búgása csapta meg a fülünket, és pár iskoláskorú résztvevőét, akik a betétfutamul szolgáló FE School Series egyik csapatához tartoztak.

London E-Prix

Abban bízva, hogy a szabadedzésre kiguruló autót nézhetnek majd a kerítésre tapadva, egyből a pálya felé kezdtek szaladni, de pár lépés után hatalmasat kellett csalódniuk: csak egy betonelemeket szállító targonca húzott el előttük, pontosan olyan hanggal, mint a versenygépeké alacsonyabb sebesség mellett.

Ha a hangot könnyű is összetéveszteni mással, az biztos, hogy autócserét a garázsban csak itt látni. Ez ugyan egyelőre csak kényszerű megoldás, hiszen a kocsik telepei egy töltéssel a futamot nem bírják végig, a kocsicsere pedig egyszerűbb, mint a telepeket leváltani menet közben. Viszont mindenképpen egy plusz faktort ad az izgalomhoz, hiszen az egyik autóból a másikba átülni se nem egyszerű, sem nem kifejezetten gyors, így fontos helyeket lehet bukni egy picit lassabb cserével, és gyakorolni is macerásabb, mint az F1 kerékcseréit. A telepek, így a csere is marad jövőre.

Az F1 kisöccse, fesztiválba burkolva

A londoni futamokat a Battersea Parkban rendezték, ami hangulatában olyasmi, mint a Margitsziget: teniszpályák, rétek, erdős sétányok, picike állatkert, mindez egy hatalmas területen. Ahogy a különböző sátrak és helyszín között sétál az ember, teljesen fesztiválhangulatba kerül, amit csak erősít a pálya mellett felállított e-falu, ahol a zöld energiát népszerűsítik a futam alatt.

A közönség viszont kicsit más: a garázsbejárásra várva az unokáival kilátogató Emerson Fittipaldival futottunk össze, majd a legutóbb még a Sauberrel pereskedő, már a Nextev TCR-rel tárgyaló korábbi F1-pilótával, Giedo van der Gardéval, de a Force India társdulajdonosa, Vijay Mallya is biztosan kilátogatott szombaton.

Az egész világ őket akarja

A 2014-15-ös szezon 11 versenyét 10 városban rendezték, a következő szezonra pedig már 12 futamból álló naptárat terveznek. Válogatni viszont nem lesz könnyű a helyszínek között, Agag szerint ugyanis nagyjából 180 város jelentkezett, hogy futamot rendeznének a közeljövőben.

A Spark által épített kocsik is maradnak jövőre, az erőforrások bizonyos elemeinek gyártását viszont már a csapatok kezébe adják, amivel jóval nagyobb különbségek lehetnek az egyes istállók között, még változatosabbá téve a sorozatot, ami ebből a szempontból idén bőven az F1 előtt járt.