- Sport
- Autó-motor
- wtcr
- wtcr2018
- túraautó-világkupa
- michelisz norbert
- marrákes
- marokkó
- zengő motorsport
Ütközések, szupersztárok, Michelisz, 15 éve ezt vártuk
További Autó-motor cikkek
- Zajvédő fallal és zajnaptárral segítené a békés együttélést az új balatoni versenypálya
- Megtudtuk, mennyibe kerülnek a jegyek a magyarországi MotoGP-futamra
- Talmácsi Gábor: Piszkosul sok lemondással jár az út, ami Magyarországról a MotoGP-be vezet
- Hivatalossá vált, újabb versenysorozat látogat el a Balatonhoz
- Ha így folytatja a kilencéves zsenipalánta, visszatérhet a legendás név a Formula–1-be
Eddig nem WTCC volt a sorozat neve?
De, de formátumot és nevet is váltott a sorozat, már nem WTCC, hanem WTCR a neve.
Miért?
Hogy mutassák a kocsikra vonatkozó szabályváltozást, az eddigi TC1 szabályrendszerű autók helyett ugyanis idén már TCR kocsik indulnak. A fókuszban ezzel együtt a csapatok és a pilóták kerültek, nem pedig a gyártók, és mivel nincs is hivatalos gyártói jelenlét, sem pedig verseny a gyártóknak, az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) szabályai szerint nem lehet világbajnokság a sorozat megjelölése, csak világkupa.
Jelent ez a szurkolóknak bármi fontos változást?
Tulajdonképpen nem. Embere válogatja persze, kinek mi a fontos, de a pilóták többsége, így a Hondáról Hyundaira váltó Michelisz Norbert is azt mondja, hogy nem a sorozat elnevezése, hanem a minősége számít, és többet jelentene a 2018-as mezőnyben a győzelem, mint a korábbiban, akkor is, ha eddig vb-címet jelentett a végső elsőség.
Mivel tudnak többet ezek a TCR-kocsik, mint a TC1-esek? Vagy miért váltottak ezekre?
Egy dologban jobbak: az árukban, de azokban sokkal. Elég csak megnézni a mezőnyt, tavaly lasszóval kellett összefogni 15 indulót, idén pillanatok alatt betelt a 25-26 fős maximum indulólétszám. Ugyan TCR-kocsikat versenyeztetni most sem aprópénz – akár 600 ezer euróba, 190 millió forintba is kerülhet egy kétkocsis szezon –, de az érdeklődés jól mutatja, ez a verzió még mindig megfizethetőbb, mint a gyártók által fejlesztett TC1-es autók.
Sebességben egyébként nem veszik fel a versenyt az előző típusokkal, 4-5 másodperc is lehet köztük körönként, cserébe viszont sokkal strapabíróbbak, így az eddig látottnál keményebb versenyzés jöhet, és nem csak azért, mert futamonként 25-26, vagy akár 28 induló is lehet.
A turbófeltöltős motorjaik 1750-2000 köbcenti közé esnek, 350 lóerős lehet a maximáls teljesítményük, de nem kell aggódni, a hangjuk van olyan jó, mint az eddigi WTCC-kocsiknak.
28 induló? Az meg hogy jön ki, ha 26 a maximum?
Jelenleg 25 egész évre bejelentett versenyzővel áll a sorozat, de Marokkó kivételével minden hétvégén kioszt két szabadkártyát a szervező Eurosport Events, többnyire helyi feltörekvő, fiatal versenyzőknek.
Így az április 28-29-i hungaroringi futamokon összesen öt magyar áll majd rajthoz.
Mivel a 25 teljes szezonra nevezett versenyző közül Tiago Monteirót tavalyi balesete miatt egy 18 éves belga pótolja a szezonnyitón, elképzelhető, hogy a folytatásban nem Monteiro helyett, hanem mellett versenyezhet majd Benjamin Lessennes, 26-ra kiegészítve a mezőnyt.
Mi változott még?
Például a versenyhétvégék formátuma, az eddigi egy időmérő és két futam helyett két időmérő és három futam lesz, eltűnik viszont a gyártóknak tartott MAC3 csapatidőfutam, hiszne már nincsenek gyártók jelen a sorozatban. Ez összesen 20 időmérőt és 30 futamot jelent a szezonra. A szombati időmérő egyetlen szakaszból áll majd, ez dönt a szombati futam rajtsorrendjéről, míg a vasárnapi program megtartotta az eddigi rendet: egy háromszakaszos időmérő dönt a sorrendről, az első vasárnapi futam fordított rajtrácsos, a második pedig rendes indítású lesz.
Mennyi pontot lehet kapni?
Az első, szombati időmérőért nem jár pont, a másodikon viszont a legjobb öt kap pontot (5-4-3-2-1), ahogy a három futam első tíz helyezettje is. A vasárnapi futamok követik a tavalyi rendet, a fordított rajtrácsos győztese 25-öt kap, a főfutam győztese 30 pontot, a szombati versenyt pedig a kettő közé lőtték be, itt 27 pont jár a futamgyőzelemért. Így néz ki a teljes pontozás:
1. hely | 2. hely | 3. hely | 4. hely | 5. hely | 6. hely | 7. hely | 8. hely | 9. hely | 10. hely | |
1. futam | 27 | 20 | 17 | 14 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 |
2. futam | 25 | 18 | 15 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 1 |
3. futam | 30 | 23 | 19 | 16 | 13 | 10 | 7 | 4 | 2 | 1 |
Ezzel együtt összesen 87 pontot lehet hétvégente maximum szerezni, de óriási csoda lenne, ha valakinek sikerülne a tripla futamgyőzelem a vasárnapi pole mellett.
Kik lehetnek az esélyesek?
A 2018-as WTCR-naptár
április 7-8., Marrákes, Marokkóáprilis 28-29., Hungaroring, Magyarország
május 12-13., Nürburgring-Nordschleife, Németország
május 20-21., Zandvoort, Hollandia
június 23-24., Vila Real, Portugália
augusztus 4-5., Termas de Río Hondo, Argentína
szeptember 29-30., Ningpó, Kína
október 6-7., Vuhan, Kína
október 27-28., Szuzuka, Japán
november 17-18., Makaó
Hajlunk arra, amit a WTCR-főnök Francois Ribeiro mondott az idénynyitó barcelonai eseményen, vagyis hogy az egyes hétvégéken a mezőny fele, akár kétharmada is esélyes lehet futamgyőzelemre, de ezen sokat alakíthat majd a büntetősúlyrendszer változása.
Mivel a mezőnyben lesz négy korábbi világbajnok (Thed Björk, Rob Huff, Yvan Muller, Gabriele Tarquini), három privát WTCC-bajnok (Michelisz Norbert, Mehdi Bennani, Tom Coronel), öt további WTCC-futamgyőztes (Yann Ehrlacher, Esteban Guerrieri, Tiago Monteiro, Gianni Morbidelli és Pepe Oriola), három brit bajnok (Fabrizio Giovanardi, Gordon Shedden, James Thompson) és több komoly fiatal tehetség, nem nehéz igazat adni Ribeirónak.
Ami a konkrét végső esélyeket illeti, Michelisz Norbert korábban magával együtt tíz nevet jelölt meg, mint lehetséges győztes – úgy tűnik, hogy a még mindig nem 100 százalékos állapotban levő Tiago Monteiro nagy hátrányból indul, hiszen az első versenyhétvégét biztosan kihagyja, a többi név viszont megállja helyét.
Persze a szezon előtti jóslatokat óvatosan kell kezelni, az első 2017-es futam előtt a legtöbb szakíró kérdés nélkül odaadta volna a vb-címet annak a Robert Huffnak, aki végül csak hetedik lett.
Mi a helyzet a büntetősúlyokkal?
Bonyolódik a dolog, mert idéntől egyszerre két büntetősúly-rendszer lesz érvényben. Az egyik a világ összes TCR-versenysorozatára érvényes Balance of Performance (BoP - teljesítménykiegyenlítő rendszer), amiben az egyes típusokat büntetősúllyal, vagy épp súlycsökkentéssel, illetve hasmagasság-emeléssel, -csökkentéssel, és motorerő-módosítással próbálják meg egy szintre hozni. Ezt a marokkói hétvége előtti csütörtökön ki is hirdették, az Audit találták a legerősebb kocsinak, Micheliszék Hyundaia a második helyre került.
A másik büntetősúly-rendszert is nyilvánosságra hozták, de ez még nem végleges. Ez lényegében a WTCC-ben tavalyig érvényes ballasztrendszer továbbvitele, az egyes WTCR-hétvégéken elért legjobb időeredmények alapján kapják majd a súlyokat a WTCR-ben versenyző modellek, maximum 60 kilót. Marokkóban viszont mindenki a maximális 60 kilóval megy majd, ami a Hungaroringre valószínűleg több kocsi esetében is csökkenni fog majd.
A két rendszer alapján extrém esetben egy jól sikerült versenyhétvége után elképzelhető akár mondjuk 100 kiló különbség két modell között, mert a BoP-ben -30-tól +50-ig terjedhet a súlyskála (bár az indulásra senki nem kapott +10-nél többet), és erre jön majd rá a WTCR saját rendszere 0-tól 60 kilóig.
Mi várható Marrákesben?
Szűk utcai pályáról van szó, úgyhogy sok előzés nem. Ez felértékeli a két időmérő jelentőségét, hiszen itt lehet jó helyet szerezni, és esetleg egy jól elkapott rajttal lehet majd könnyebben előre kerülni. Persze a 25 fős, elég erős mezőny komoly előrelépés a WTCC-hez képest, úgyhogy lehet, hogy sokkal bevállalósabbak lesznek a pilóták, és őrült izgalmakat láthatunk.
És a magyarok?
A Hyundaira váltó Michelisz Norbert egyértelműen a bajnokesélyesek között van, ám az elmúlt két évhez képest új helyzet lesz a Zengő Motorsport kapcsán, hogy idén végre megint lehetőségük lesz az élmezőnybe kerülni. Vadonatúj SEAT-okkal vágnak neki a szezonnak, tehát csak a két fiatal pilótán, Nagy Norberten és Szabó Zsolton – no meg a szerelőkön – múlik majd, mit tudnak kihozni a kocsikból.
De ha minden jól megy, tényleg újra pontszerző helyekért, akár dobogókért mehetnek a zengősök, akár Michelisz ellen is.
Mikor lesznek az első versenyhétvége eseményei?
április 7., szombat
- 10.00-10.30 Első szabadedzés
- 12.00-12.30 Második szabadedzés
- 14.00-14.40 Első időmérő
- 18.00-18.30 Első futam (18 kör)
április 8., vasárnap
- 11.30-12.50 Második időmérő
- 17.45-18.15 Második futam, fordított rajtrács (18 kör)
- 19.10-19.45 Harmadik futam (21 kör)
És hol nézhetem ezt?
A WTCR közvetítési jogait az M4 Sport és az Eurosport birtokolják itthon, de különböző okok miatt elég zaklatott lesz időnként az élő tévéközvetítés. Most Marokkóban például egyből ütközik a Forma-1-gyel a sorozat időterve, így az M4 tévében egész hétvégén nem ad semmit élőben a WTCR-ből. A Eurosport vasárnap élőben adja az időmérőt (Eurosport 2) és a futamokat (Eurosport 1) is, szombaton viszont nem közvetítenek majd semelyik hétvégén, ekkor ugyanis a WTCR Facebook-oldalán lesz közvetítés, angol nyelven.
Rajtszám | Pilóta | Nemzetiség | Csapat | Autó |
#5 | Michelisz Norbert | magyar | BRC Racing | Hyundai i30 N TCR |
#30 | Gabriele Tarquini | olasz | BRC Racing | Hyundai i30 N TCR |
#7 | Aurélien Comte | francia | DG Sport Compétition | Peugeot 308 TCR |
#70 | Mat'o Homola | szlovák | DG Sport Compétition | Peugeot 308 TCR |
#8 | Nagy Norbert | magyar | Zengő Motorsport | Cupra (SEAT) León TCR |
#66 | Szabó Zsolt | magyar | Zengő Motorsport | Cupra (SEAT) León TCR |
#9 | Tom Coronel | holland | Boutsen Ginion Racing | Honda Civic Type R TCR (FK8) |
#18 | Tiago Monteiro* | portugál | Boutsen Ginion Racing | Honda Civic Type R TCR (FK8) |
#63 | Benjamin Lessennes** | belga | Boutsen Ginion Racing | Honda Civic Type R TCR (FK8) |
#88 | Fabrizio Giovanardi | olasz | Team Mulsanne | Alfa Romeo Giulietta TCR |
#10 | Gianni Morbidelli | olasz | Team Mulsanne | Alfa Romeo Giulietta TCR |
#11 | Thed Björk | svéd | Yvan Muller Racing | Hyundai i30 N TCR |
#48 | Yvan Muller | francia | Yvan Muller Racing | Hyundai i30 N TCR |
#25 | Mehdi Bennani | marokkói | Sébastien Loeb Racing | Volkswagen Golf GTI TCR |
#12 | Rob Huff | angol | Sébastien Loeb Racing | Volkswagen Golf GTI TCR |
#68 | Yann Ehrlacher | francia | ALL-INKL.COM Münnich Motorsport | Honda Civic Type R TCR (FK8) |
#68 | Esteban Guerrieri | argentin | ALL-INKL.COM Münnich Motorsport | Honda Civic Type R TCR (FK8) |
#15 | James Thompson | angol | ALL-INKL.COM Münnich Motorsport | Honda Civic Type R TCR (FK8) |
#23 | Nathanaël Berthon | francia | Comtoyou Racing | Audi RS 3 LMS TCR |
#20 | Denis Dupont | belga | Comtoyou Racing | Audi RS 3 LMS TCR |
#21 | Aurélien Panis | francia | Comtoyou Racing | Audi RS 3 LMS TCR |
#22 | Frédéric Vervisch | belga | Comtoyou Racing | Audi RS 3 LMS TCR |
#27 | John Filippi | francia | Campos Racing | Cupra (SEAT) León TCR |
#74 | Pepe Oriola | spanyol | Campos Racing | Cupra (SEAT) León TCR |
#52 | Gordon Shedden | skót | Leopard Lukoil Team | Audi RS 3 LMS TCR |
#69 | Jean-Karl Vernay | francia | Leopard Lukoil Team | Audi RS 3 LMS TCR |