Két konstruktőri vb-címet nyert, egyéniben közel sem volt, még sincs hiányérzete

IMG 8561
2023.05.18. 14:23
Az olasz F1-es veteránnak nincs hiányérzete, hogy nem nyert világbajnokságot, és nagyon hiányzik neki a régi motorhang. Kedves emlékei vannak Baumgartner Zsoltról és Magyarországról is, Fernando Alonsóval pedig közeli barátságot ápol. A Balaton Park Circuit megnyitóján volt szerencsénk beszélgetni Giancarlo Fisichellával, akinek az egyetlen magyar F1-es pontot köszönhetjük.

A 2004-es USA Grand Prix valószínűleg sok hazai Formula–1-es rajongó fejében egyetlen dolgot jelent: az eddigi egyetlen magyar pont születését az F1-ben! Akkoriban az első nyolc helyért osztottak pontokat, a kaotikus nagydíjon pedig Baumgartner Zsolt, hazánk egyetlen F1-es versenyzője a kilencedik helyen autózott néhány körrel a leintés előtt. Előtte Giancarlo Fisichella vezetett a Sauberben, amikor az autó hidraulikus rendszere megadta magát. A magyar televíziós közvetítésben Palik László már ordibálta az olasz nevét, és Czollner Gyulával együtt áldották az eget – hiszen egyből kapcsoltak, hogy így Baumgartner megszerezheti az első magyar világbajnoki pontot. Végül Baumgartner három kör hátrányban, de utolsó pályán maradt versenyzőként behozta az autót a 8. helyre.

Fisichella a Balaton Park Circuit megnyitóján egy kerekasztal-beszélgetésen az Index kérdésére válaszolva elmondta: nem emlékszik konkrétan az esetre.

Baumgartner jó pilóta volt, kedves fickó. Jól éreztük magunkat a csapatban, amikor azon a két futamon együtt mentünk, tiszteletreméltó versenyző volt 

– tette hozzá Fisichella. 

Megjegyezte azt is, mindig szeret Magyarországra látogatni: 

Sok szép emlékem van Magyarországról a pályán kívülről is. Az éttermek, az emberek, a hangulat, a város... Nagyon szerettem ezeket, mindig jó ide visszajönni. A pályán sajnos nem állhattam dobogóra, de szerettem itt vezetni, és azért néhány pontot begyűjtöttem.

Az olasz 14 szezont követően, 2009-ben hagyta ott a száguldó cirkuszt, miután az utolsó néhány futamon a Magyar Nagydíjon horrorbalesetet szenvedő Felipe Massa helyét vette át a Ferrariban.

Ezt követően endurance versenyzéssel foglalkozott, a Le Mans-i 24 órást 2012-ben és 2014-ben meg is nyerte a Ferrarival. Fisichella 2012-től 2022-ig a teljes idényt végigcsinálta a WEC-ben (World Endurance Championship), az idei évben viszont már nem indult el, de elmondta, hogy az olasz GT-bajnokságban biztosan ott lesz néhány viadalon. Változatlanul a Ferrari versenyzőjeként.

Még mindig imádok versenyezni, imádom ezt a sportot. Amíg így érzem, addig biztosan folytatom

– mondta Fisichella. 

Fisichella megjegyezte, nem hiányol semmit a karrierjéből, bár nagy álma volt megnyerni az F1-es világbajnokságot, így is borzasztóan szerencsésnek tartja magát: 

14 évig versenyeztem az F1-ben, büszke vagyok arra, amit elértem. 231 nagydíjon indultam, nyertem versenyeket és időmérőket is, kétszer nyertük meg a konstruktőri vb-t. Nyertem Le Mans-t is, szerencsés srác vagyok. Örülök, hogy valóra válthattam az álmaimat, hogy F1-es versenyző lehettem, és a Ferrarinak vezetek 

– taglalta az 50 éves autóversenyző. 

Bár a versenyző leszögezte, hogy a mai F1-ről nem beszélhet sokat, mert engedélyt kell kérnie hozzá a Ferraritól, azt elmondta, hogy tetszenek neki a változtatások a száguldó cirkuszban. Az olasz szerint szükség volt a változásra, de megérti, ha valaki nem szereti a sprintfutamokat és a hasonló újításokat. Az Index azt szerette volna tudni, szívesen versenyezne-e a mai F1-ben: 

Igen is, meg nem is. Elsősorban az új motorok nem tetszenek, főleg a hangjuk. Az én időmben teljesen máshogy szóltak a motorok, de megértem, hogy egy fenntarthatóbb jövő felé megyünk. A hibrid technológia a jelen és a jövő része is, de én a saját generációm F1-ét szeretem igazán.

Fisichella hozzátette: szívesen kipróbálna egy mai F1-es autót, néhány kört biztosan tudna menni, de már egy egész versenyhez nem lenne ereje. Az olasz szerint a régi idők F1-e más volt, manapság profi élsportolói életmódra van szükség, hogy valaki bekerüljön a száguldó cirkuszba. Nemcsak jól kell vezetni, hanem jól kell eladnia magát a pilótáknak, a nap minden percében az F1-ért kell dolgozniuk. 

Ugyanitt elmondta azt is, mennyire tiszteli a korábbi csapattársát, Fernando Alonsót, hogy 41 évesen is ilyen szenzációs idényt teljesít:

Még mindig jó a barátságunk, lenyűgöző, ahogyan most teljesít. Két évet versenyeztünk együtt, meg is nyertük a 2005-ös és 2006-os konstruktőri vb-t, jól tudtunk közösen dolgozni. Rengeteg időt töltöttem együtt Fernandóval, akkor is, amikor a Ferrari harmadik számú pilótája voltam, ő meg ott versenyzett. Idén nagyon szépen megy egy jó autóval, jó formában van, rengeteg a tapasztalata, dobogós helyezéseket ér el. Miért ne? Miért ne jöhetne össze akár egy futamgyőzelem is? Az egyik legjobb pilóta versenyhelyzetben, jól kezeli a gumikat, konzisztens a teljesítménye

– magasztalta az Aston Martin pilótáját a korábbi csapattársa.

Az F1-ben idén két olasz pálya van a versenynaptárban. A mostani hétvégére esedékes Emilia-Romagnai Nagydíj azonban a heves esőzések miatt kialakuló áradások miatt elmarad, ráadásul mindkét nagydíj jövője veszélyben van. A sportág olasz szerelmesei egyet bánhatnak igazán: az elmúlt évtizedben honfitársaik csak mutatóban voltak a rajtrácson, és ők sem jutottak meghatározó szerephez.

Nehéz kérdés, hogy miért nincsen ilyen olasz versenyző. Nagyon nehéz lett bekerülni az F1-be, Olaszországban pedig nem könnyű szponzort találni. Sok tehetséges pilótánk van, többen különböző versenyzői akadémiáknak a tagjai, ha minden jól megy, akkor onnan azért könnyebb bekerülni. A legnagyobb tehetségünk szerintem Andea Kimi Antonelli, aki a Ferrari Academy versenyzője, szerintem neki van a legnagyobb esélye bejutni az F1-be

– válaszolta az Index kérdésére Fisichella

(Borítókép: Giancarlo Fisichella. Fotó: Rácz Tamás)