- Sport
- Autó-motor
- balaton park circuit
- giancarlo fisichella
- baumgartner zsolt
- andrea kimi antonelli
- fernando alonso
- formula-1
Két konstruktőri vb-címet nyert, egyéniben közel sem volt, még sincs hiányérzete
További Autó-motor cikkek
- Hivatalossá vált, újabb versenysorozat látogat el a Balatonhoz
- Ha így folytatja a kilencéves zsenipalánta, visszatérhet a legendás név a Formula–1-be
- Dobogó minden fordulóban: Számadó Máté remek debütálószezont futott
- Hamarosan eldől a jövője Molnár Martinnak, akire a topcsatok is felfigyeltek a brit F4-ben
- Az utcán is egyre többen ismerik fel az ország új tehetségét
A 2004-es USA Grand Prix valószínűleg sok hazai Formula–1-es rajongó fejében egyetlen dolgot jelent: az eddigi egyetlen magyar pont születését az F1-ben! Akkoriban az első nyolc helyért osztottak pontokat, a kaotikus nagydíjon pedig Baumgartner Zsolt, hazánk egyetlen F1-es versenyzője a kilencedik helyen autózott néhány körrel a leintés előtt. Előtte Giancarlo Fisichella vezetett a Sauberben, amikor az autó hidraulikus rendszere megadta magát. A magyar televíziós közvetítésben Palik László már ordibálta az olasz nevét, és Czollner Gyulával együtt áldották az eget – hiszen egyből kapcsoltak, hogy így Baumgartner megszerezheti az első magyar világbajnoki pontot. Végül Baumgartner három kör hátrányban, de utolsó pályán maradt versenyzőként behozta az autót a 8. helyre.
Fisichella a Balaton Park Circuit megnyitóján egy kerekasztal-beszélgetésen az Index kérdésére válaszolva elmondta: nem emlékszik konkrétan az esetre.
Baumgartner jó pilóta volt, kedves fickó. Jól éreztük magunkat a csapatban, amikor azon a két futamon együtt mentünk, tiszteletreméltó versenyző volt
– tette hozzá Fisichella.
Megjegyezte azt is, mindig szeret Magyarországra látogatni:
Sok szép emlékem van Magyarországról a pályán kívülről is. Az éttermek, az emberek, a hangulat, a város... Nagyon szerettem ezeket, mindig jó ide visszajönni. A pályán sajnos nem állhattam dobogóra, de szerettem itt vezetni, és azért néhány pontot begyűjtöttem.
Az olasz 14 szezont követően, 2009-ben hagyta ott a száguldó cirkuszt, miután az utolsó néhány futamon a Magyar Nagydíjon horrorbalesetet szenvedő Felipe Massa helyét vette át a Ferrariban.
Ezt követően endurance versenyzéssel foglalkozott, a Le Mans-i 24 órást 2012-ben és 2014-ben meg is nyerte a Ferrarival. Fisichella 2012-től 2022-ig a teljes idényt végigcsinálta a WEC-ben (World Endurance Championship), az idei évben viszont már nem indult el, de elmondta, hogy az olasz GT-bajnokságban biztosan ott lesz néhány viadalon. Változatlanul a Ferrari versenyzőjeként.
Még mindig imádok versenyezni, imádom ezt a sportot. Amíg így érzem, addig biztosan folytatom
– mondta Fisichella.
Fisichella megjegyezte, nem hiányol semmit a karrierjéből, bár nagy álma volt megnyerni az F1-es világbajnokságot, így is borzasztóan szerencsésnek tartja magát:
14 évig versenyeztem az F1-ben, büszke vagyok arra, amit elértem. 231 nagydíjon indultam, nyertem versenyeket és időmérőket is, kétszer nyertük meg a konstruktőri vb-t. Nyertem Le Mans-t is, szerencsés srác vagyok. Örülök, hogy valóra válthattam az álmaimat, hogy F1-es versenyző lehettem, és a Ferrarinak vezetek
– taglalta az 50 éves autóversenyző.
Bár a versenyző leszögezte, hogy a mai F1-ről nem beszélhet sokat, mert engedélyt kell kérnie hozzá a Ferraritól, azt elmondta, hogy tetszenek neki a változtatások a száguldó cirkuszban. Az olasz szerint szükség volt a változásra, de megérti, ha valaki nem szereti a sprintfutamokat és a hasonló újításokat. Az Index azt szerette volna tudni, szívesen versenyezne-e a mai F1-ben:
Igen is, meg nem is. Elsősorban az új motorok nem tetszenek, főleg a hangjuk. Az én időmben teljesen máshogy szóltak a motorok, de megértem, hogy egy fenntarthatóbb jövő felé megyünk. A hibrid technológia a jelen és a jövő része is, de én a saját generációm F1-ét szeretem igazán.
Fisichella hozzátette: szívesen kipróbálna egy mai F1-es autót, néhány kört biztosan tudna menni, de már egy egész versenyhez nem lenne ereje. Az olasz szerint a régi idők F1-e más volt, manapság profi élsportolói életmódra van szükség, hogy valaki bekerüljön a száguldó cirkuszba. Nemcsak jól kell vezetni, hanem jól kell eladnia magát a pilótáknak, a nap minden percében az F1-ért kell dolgozniuk.
Ugyanitt elmondta azt is, mennyire tiszteli a korábbi csapattársát, Fernando Alonsót, hogy 41 évesen is ilyen szenzációs idényt teljesít:
Még mindig jó a barátságunk, lenyűgöző, ahogyan most teljesít. Két évet versenyeztünk együtt, meg is nyertük a 2005-ös és 2006-os konstruktőri vb-t, jól tudtunk közösen dolgozni. Rengeteg időt töltöttem együtt Fernandóval, akkor is, amikor a Ferrari harmadik számú pilótája voltam, ő meg ott versenyzett. Idén nagyon szépen megy egy jó autóval, jó formában van, rengeteg a tapasztalata, dobogós helyezéseket ér el. Miért ne? Miért ne jöhetne össze akár egy futamgyőzelem is? Az egyik legjobb pilóta versenyhelyzetben, jól kezeli a gumikat, konzisztens a teljesítménye
– magasztalta az Aston Martin pilótáját a korábbi csapattársa.
Az F1-ben idén két olasz pálya van a versenynaptárban. A mostani hétvégére esedékes Emilia-Romagnai Nagydíj azonban a heves esőzések miatt kialakuló áradások miatt elmarad, ráadásul mindkét nagydíj jövője veszélyben van. A sportág olasz szerelmesei egyet bánhatnak igazán: az elmúlt évtizedben honfitársaik csak mutatóban voltak a rajtrácson, és ők sem jutottak meghatározó szerephez.
Nehéz kérdés, hogy miért nincsen ilyen olasz versenyző. Nagyon nehéz lett bekerülni az F1-be, Olaszországban pedig nem könnyű szponzort találni. Sok tehetséges pilótánk van, többen különböző versenyzői akadémiáknak a tagjai, ha minden jól megy, akkor onnan azért könnyebb bekerülni. A legnagyobb tehetségünk szerintem Andea Kimi Antonelli, aki a Ferrari Academy versenyzője, szerintem neki van a legnagyobb esélye bejutni az F1-be
– válaszolta az Index kérdésére Fisichella.
(Borítókép: Giancarlo Fisichella. Fotó: Rácz Tamás)