Szovjet logó a 2014-es szocsi olimpiának

2009.12.02. 10:53

Bemutatták a 2014-es szocsi téli játékok logóját, ami az orosz szervezők szerint a történelem első digitális-multimédiás olimpiájának méltó jelképe, a brit ellenhangok szerint viszont unalmas és leginkább szovjet.

"Úgy hisszük, történelmi nap a mai Oroszország és a téli sportok számára is. A 2014-es szocsi olimpia mindig is kapu akart lenni a jövőre és az új logónk minden eddiginél jobban demonstrálja ezt az elkötelezettséget" - jelentette ki Dmitrij Csernyisenko, a szervezőbizottság elnöke a keddi bemutatáson.

Az új szimbólumot azonban nem az 1528 nap múlva esedékes játékok helyszínén leplezték le, hanem a múlt jelképének is tekinthető moszkvai Vörös téren egy exkluzív, zárt körű, még a sajtó számára is korlátozottan hozzáférhető partin. Az ünnepséget elvileg hétfőre tervezték, de a pénteki, Nyevszkij expresszvonat elleni terrortámadás miatt egy nappal elhalasztották.

Az oroszok azért tartják különlegesnek az új logót, mert első olyan, amelyben a játékok hivatalos honlapjának a címe szerepel. A szervezők szerint ettől digitális, a nemzetek és a szurkolók közötti párbeszédet közvetíti és az mai Oroszország ikonikus szimbóluma is egyben. A hivatalos oldal cikke szerint az embléma a valaha volt leginnovatívabb és leginspirálóbb olimpia méltó jelképe.

Azonban a kritikusok lehúzták az első pillantásra valóban nehezen értelmezhető logót.

"A 2014-es téli olimpia logója a valaha volt legunalmasabb" - mondott gyors ítéletet a morethanthegames.co.uk. A brit Sportsbeat sporthírügynökség oldala szerint a jelkép olyan, mintha valaki alapszintű Photshop-tudással húsz perc alatt gányolta volna össze. Az oldal már alternatívákat is kínált, ezek szerepelnek is a galériánkban.

A brandrepublic.com marketingszájton megszólaló vezető brit dizájner szakértők is inkább negatívan reagáltak a bemutatásra.

"Nem gondolom, hogy az url szerepeltetése a logóban fogható lenne egy áttörő orvosi felfedezéshez és azt sem hiszem, hogy ez egyedül az történelem első digitális-multimédiás játékaivá változtatná a szocsi olimpiát - jelentette ki Richard Morris. Az Identica ügyvezetője szerint a szervezők azzal is túldimenzionálták az alkalmat, hogy többoldalnyi szövegben próbálják elmagyarázni a logó jelentését. - Ez simán egy jó, logikus ötlet. Legalább mindenki tudni fogja, hogy Szocsi Oroszországban van. Ennyi."

"Egyáltalán nem vagyok híve a londoni logónak, így nagy megkönnyebbülés, hogy ez visszahozza valamennyire a letisztultságot - így Fred Burt a Siegel+Gale London ügyvezetője, aki kiemelte, üzleti szempontból fontos, hogy kis méretben és más logók mellett kifejezetten jól fog mutatni a szocsi embléma. - Azonban azt is tudni kell, hogy egy logó nem teremti meg a brandet. Én például már el is felejtettem a pekingi logót."

"Elsőre úgy tűnik, van ott valami szöveg az olimpiai karikák mellett. Aztán feltűnik az érdekes szimmetria. Harmadik pillantásra meg kiderül, hogy amit eddig Sochi Zoiy-nak olvastam, valójában Sochi 2014" - mondott ítéletet David Harris, a Wundermann kreatív igazgatója. Szerinte a zagyva londoni emblémát van miért szidni, de legalább átütő próbált lenni, nem úgy mint az oroszoké.

A Figtree igazgatója, Simon Myers mondta ki a leglesújtóbb véleményt. "Ez nem 'Kapu a jövőre', ahogy az olimpia jelmondata állítja, hanem sokkal inkább 'Vissza a jövőbe a hősies szovjet múlt útján'. Férfias, hideg és birodalmi, a retrós jellegével sokkal inkább a 70-es évek szovjet világára emlékeztet, mint a mostani Orszországra."