Felfoghatatlan összeget bukik Sarapova
További Tenisz cikkek
- Halep a szabadkártyája ellenére nem indul az Australian Openen
- Marozsán Fábián hatalmas csatában legyőzte Fucsovics Mártont, ő nyerte a Magyar Bajnokságot
- Készülhetünk két nagyágyúnk párbajára, összejöttek a legjobban várt meccsek a Magyar Bajnokságon
- Marozsán Fábián és Fucsovics Márton magabiztos győzelemmel rajtolt a Magyar Bajnokságon
- Bármi történik, legjobbjaink állnak a magyar csapat rendelkezésére a sorsdöntő párharcban
Marija Sarapova vesszőfutása március elején indult, amikor sajtótájékoztatón jelentette be, hogy Meldonium használatát mutatták ki szervezetében. Néhány óra leforgása alatta a Nike átmenetileg felfüggesztette a teniszező támogatását, majd ezt a lépést hamarosan több szponzora is követte. Az igazi kérdés azonban az volt, hogy a sportág hogyan reagál erre a hírre.
Most már ezt is tudjuk, mert a Nemzetközi Tenisz Szövetség (ITF) néhány napja hivatalosan is megerősítette, hogy Sarapovát két évre eltiltották a versenyzéstől. Miután a sportoló maga állt elő a bukott doppingvizsgálat tényével, az eltiltást a január 26-i pozitív teszt idejétől számítják, ami azt jelenti, hogy eltiltása 2018. január 25-én éjfélkor ér véget.
Akkorra három hónap híján 31 éves lesz. Ha megnézzük a WTA-ranglista első 200 játékosát, azt látjuk, hogy átlagéletkoruk 25 év. Steffi Graf 30 éves korában fejezte be a versenyszerű teniszezést, de például Justin Henin csak 25 éves koráig volt aktív.
Jó kérdés, hogy Sarapova egyáltalán játszani fog-e még ha érvényben marad kétéves eltiltása. Az biztos, hogy a Nemzetközi Sportdöntőbíróságon fellebbezést nyújtott be eltiltása ellen (fellebbezése elbírálásának még nincs kitűzött tárgyalási dátuma).
Érdemes azonban összeszámolni, hogy kb. mennyi pénzt fog veszíteni kétéves eltiltása alatt. Az elmúlt évtizedben ő volt ugyanis a világ legjobban kereső női sportolója (versenydíjak és pályán kívüli keresetek összeadásával). A Forbes számításai szerint máris visszacsúszott Serena Williams mögé a második helyre doppingbotrányának köszönhetően. De mi fog történni a következő 24 hónapban, ha nem léphet majd pályára?
Versenydíjak: 8.2 millió dolláros bukó
Sarapova hihetetlen összeget, összesen 36,76 millió dollárt teniszezett össze a WTA Tour játékosaként, amivel csak Serena Williams előzi meg, igaz ő majdnem kétszer ennyi pénzdíjat gyűjtött be.
2016-ban 281 ezer dollárnyi pénzdíjt keresett, amit az év első kiemelt versenyén, az Ausztrál Openen nyert a WTA kimutatása szerint. Miután ez a verseny már a bukott doppingteszt után volt, a szabályzat értelmében ezt automatikusan vissza kell fizetnie. Ezzel tehát rögtön majdnem 300 ezer dollár mínuszba került. A teniszező még mindig pályafutása csúcsán van, tehát minden mérkőzésre nyerési eséllyel utazik.
Feltételezhetjük, hogy Sarapova továbbra is kiemelkedő formáját tartva játszana a következő két évben ezért a legutolsó teljes évét tudjuk a számítás alapjául venni. 2015-ben a WTA összegzése szerint 3.9 millió dollárt keresett, amiből 1.35 az Ausztrál Openen, 750 ezer Wimbledonban, 650 ezer pedig a WTA Finals során jött össze.
Ha hasonló formából indulunk ki, akkor a következő két év versenydíjból származó veszteségét 7,89 millió dollárral kalkulálhatjuk. A 2014-es éve egyébként még jobban sikerült. Akkor 5,1 milliót keresett, ezért a 7,9 milliós veszteség-prognózis egyáltalán nem tűnik túlzónak.
Pályán kívüli veszteség: bőven 20 millió dollár fölött
A botrány ellenére nem minden szponzora döntött az együttműködés megszüntetéséről. A Nike a tenisz szövetség bejelentését követően azt nyilatkozta, hogy folytatja együttműködését a teniszezővel, miután az ITF vizsgálata szerint Sharapova nem szándékosan szegte meg a szabályokat. Ahogy a cég fogalmazott:
reméljük, hogy Maria visszatér és folytatódik majd együttműködésünk.
A palackozott vizeket gyártó Evian és az ütőgyártó Head szintén kitartanak még mellette. A Nike szerződése egyértelműen a legjobban fizető, ennek becsült értéke eléri az évi 12 millió dollárt.
Igaz a cég minden bizonnyal alaposan lecsökkenti majd ennek összegét a szerződésben gondosan megfogalmazott jó erkölcsre hivatkozó paragrafusai alapján. Ez történt a magánéleti botrányba keveredő Tiger Woods-szal is 2010 és 2011-ben, nála ez akkor 50 százalékos tényleges kifizetés jelentett a szerződéses összegből. De egyelőre feltételezzük, hogy Sarapova nem fog csökkentett összeget kapni ezektől a világcégektől a következő két szezonban. Mondjuk ez azért elég naiv elképzelés.
A Tag Heuer, a Porsche és az Avon azonban gyorsan lelépett. Nekik a szerződésük vagy kifutott, vagy már éppen lejárat előtt volt és ezek a megállapodások valahogy nem lettek meghosszabbítva, igaz a Porsche úgy nyilatkozott, hogy a fellebbezés függvényében egyelőre felfüggesztjük az együttműködésünket, a végső jogi álláspont kimondásáig. Ami nem zárja ki a jövőbeli együttműködés esélyét felmentésekor. Tavaly épp Sarapova volt az egyik kulcsfigurája az új 911-es modell reklámkampányának. Ezek a megállapodások együtt, a becslések szerint 5 millió dollárt érhettek. Tehát két évre számolva ez bizony 10 milliós mínusz.
A Forbes számítása szerint Sarapova csak a szponzori szerződéseiből évi 23 millió dollárt kapott. A Fortune és a Sports Illustrated kicsit óvatosabban, 20 millió körüli bevételt számolt. Ennek több mint a fele a Nike-tól jött, akivel a szerződése különböző szerepléshez kapcsolt bónuszokat is tartalmaz, amik elsősorban a kiemelt versenyek jó szerepléseit honorálják.
Ez azt jelenti, hogyha a Nike megtartja a szponzorált sportolói körében, a bónuszoktól akkor is el fog esni. Ha viszont elutasítják keresetét, a Nike (akárcsak a Head vagy az Evian) felmondhatja a szerződést. Ezért a már elbukott 10 millió dollárnál is jóval súlyosabb, összességében a 40 millió dollárt is elérő keresetkieséssel kell esetleg szembesülnie.
Az elmúlt években a teniszező számos világmárkához adta a nevét. A Cannon Powershot, a Colgate, a Land Rover, a Motorola, a Pepsi, a Samsung, vagy a Sony Ericsson mind szponzorálta, hiszen az ideális, minden komoly cég számára csúcs sportolónak tartották a marketing ügynökségek. Kiemelt státusza miatt rendszeresen estek be együttműködést kereső partnerek, de persze ehhez is az kell, hogy versenyezzen.
A nemzetközi sportkutató cég a Repucom hét kritérium alapján rangsorolja világ legjobb sportolóit marketing érték szemszögéből. Elemzésük szerint, amit a doppingügy előtt egy évvel készítettek, Sarapova volt a világ legjobban eladható női sportolója volt. A cég a legmagasabb pontszámot adta neki az áttörés, a “trend teremtés” és a “termék megszemélyesítés” kategóriákban.
Külön kiemelték a Nike, az Evian a Tag Heuer és a Porsche szerződéseit, aminek a fele ma már nincs meg. Nehéz elképzelni, hogy két év eltiltás után is meg tudja majd őrizni vezető pozícióját. Ha elutasítják kérelmét legalább 18 millió dollárt fog bukni. De ez egy nagyon visszafogott becslésnek tűnik.
Váczi János sportközgazdász írása Daniel Roberts elemzése nyomán