Románok digitalizálják Budapestet
További Tech cikkek
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
- Azonnal cserélje le, ha ilyen routert használ!
Négy román rendszámos Dacia parkol a Wekerletelepen, a Körző utcában, sorban egymás mögött az úttest szélén. 1.5-ös dízel furgonok, messziről nincs rajtuk semmi különös, azon kívül, hogy négy egyforma parkol belőlük pont a Wekerletelepen, pont a Körző utcában.
Közelebbről annyi különös van rajtuk, hogy mindegyik tetejére bokorszerű elrendezésben felpakoltak tíz tükörreflexes Canon EOS 400D fényképezőgépet, rajtuk 11-18mm-es objektívekkel. Hátul a rakodótérben egy-egy sima P4-es számítógép, 1 gigabájt memóriával, XP-vel. A jobb oldali ülésen navigátor helyett billentyűzet, és a napellenzőt lehajtva nem napszemüveg vagy cd-gyűjtemény bukkan elő, hanem egy lcd-kijelző, rajta Budapest térképével. Ami már kész, sárga, a többi szürke.
„Van olyan, hogy megállítanak a rendőrök, és megkérdezik, mit csinálok, miért csinálom. De semmi különösebb probléma nem szokott lenni” – mondja Paul Dascalita, az egyik Dacia sofőrje, aki szerint sok járókelő megáll, és lefényképezi az autókat. „Gondolom, viccesnek, furcsának tartják. A figyelem középpontjában vagyunk.”
Hogy igaza legyen, fel is tűnik két kissrác az amúgy néptelen Körző utcában, megközelítik a sofőröket, és sugárzó szemekkel kérdezik, hogy csak nem a Google-től vannak-e a bácsik. Amikor kiderül, hogy nem, csalódottan elkullognak. Pedig nem kéne.
Tizenegy nap alatt megvan Budapest
Dascalita és a másik három sofőr a Norcnak dolgoznak, annak a román vállalkozásnak, amely a fejébe vette, hogy behatol a Google Street View által nyitva hagyott résbe. Mert bár az utcákat lefényképező és a képeket kereshető térképre helyező Google-autók Nagy-Britanniába, Spanyolországba, Franciaországba, Hollandiába és Olaszországba már eljutottak, Kelet-Közép-Európát, köztük Magyarországot eddig elkerülték (bár épp Bukarestben már folyik a fotózás). A bukaresti székhelyű Norc viszont a négy Daciájával bátran a nyakába vette a régiót, és mostanra megvan neki Varsó, Prága, Bécs, Pozsony és Bukarest, hogy csak a fővárosokat említsük, mert amúgy megvan neki Kassa, Krakkó és Kolozsvár is.
Budapesten a múlt héten tűntek fel a Canonokkal feldíszített Daciák, és idáig a város 70-80 százalékát lefotózták. A sofőrök most hazamennek egy kicsit, aztán a jövő héten visszajönnek, és néhány nap alatt befejezik a maradékot. Az ember azt hinné, hogy egy ilyen projekt hónapokig tart, de összesen 11 nap alatt elkészülnek a budapesti panorámaképek, kisebb városokkal pedig még kevesebb autó is pillanatok alatt végez: Brno például három autóval két nap alatt kész lett. Dascalita azt mondja, a Daciákkal legfeljebb 20-25 kilométert tehetnek meg óránként, mert ha gyorsabban mennek, nehéz összeállítani a szájton látható panorámaképet. Arra vigyáznak, hogy magánterületre, McDrive-ba, Tesco-parkolóba ne hajtsanak be, az meg már a Norc külön szolgáltatása, hogy az elkészült képeken az emberek arcát és az autók rendszámát kitakarják. Így még azok az aggályok sem merülnek fel, amelyek a Google Street View esetében eredetileg felmerültek. A Street View indulásakor a magyar adatvédelmi szakértők azt mondták, hogy az itteni törvények miatt a Google Budapesten nem tehetné meg, amit San Franciscóban megtehet. Azóta a magánszférát féltők tiltakozásának hatására szép csendben a Google is elkezdte kitakarni az arcokat és a rendszámokat.
Annyi kapcsolat mindenképpen van a Norc és a Google között, hogy a román szolgáltatás a Google Mapsen helyezi el az utcákról készített panorámaképeket.
Meglepetés is lesz
„Semmi kapcsolatunk a Google-lel” – mondja a Norcot üzemeltető román céget, az eXtreme Soft Groupot alapító testvérpár egyik tagja, Andrei-Vasile Neagu. „Azért a Google Maps, mert bizonyos feltételek mellett ingyenes, és jó minőségű. De Romániában például az Open Street Mapset használjuk.”
Neagu nem tartja cégét a Google „potenciális akvizíciós célpontjának” (vagyis nem számít arra, hogy felvásárolják), és bár elismeri, hogy versenytársak, illetve hogy a román térképészkedésben szerepet játszik a Google kelet-európai lassúsága, inkább további „érdekes regionális netes projektek” formájában képzeli el a Norc jövőjét. Ami az arcok és rendszámok kitakarását illeti: „Ezt a magánszférára vonatkozó közép-európai szabályzás miatt csináljuk. Még a legkifinomultabb szoftverrel sem lehet teljesen automatizálni, úgyhogy a képeket a végén emberekkel ellenőrizzük” – mondja Neagu.
Budapest lassan kész, de a Norc a tervek szerint még az idén eljut Debrecenbe, Szegedre, Győrbe és talán további két városba is.
A feldolgozás, a képek összeillesztése kicsit tovább tart, mint a fotózás, de legkésőbb két hónap múlva látható lesz a neten az egész Budapest, rajta az Index meglepetésével.