Elégedetlenek a mobilozók
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Válaszadóink
A kérdőívre 11927-en válaszoltak, szociodemográfiai összetételük nem egyezik a magyar lakosság, de még a magyar internetezők jellemzőivel sem, vagyis felmérésünk nem reprezentatív. A válaszadók közt sokkal több a férfi (84 százalék), sokkal több az iskolázott (56 százalékának felsőfokú, 42 százalékának középfokú végzettsége van), mint a magyaroknak általában és sokkal fiatalabbak is (átlagéletkoruk 34 év). 49 százalékuk a fővárosban él, 10 százalékuk falvakban.
Az elemzést SPSS statisztikai elemző programmal készítettük.
Több mint tizenkétezren töltötték ki azt a kérdőívünket, amiben a mobil-előfizetések lemondásának az okait kerestük. A válaszadók 54 százalékával fordult elő, hogy életében már mondott le mobil-előfizetést.
Mi történt a válságban?
Elsősorban azokra koncentráltunk, akik az utóbbi fél évben mondtak le az előfizetésről, ők a teljes válaszadói minta 11,2 százalékát teszik ki. Főleg az alacsony jövedelműek, illetve a vállalkozók, tulajdonosok és inaktívak (munkanélküliek, GYES-en lévő kismamák) szabadultak meg a SIM-kártyáktól, feltételezhetően rajtuk jobban fog a válság. A szerződésüket lemondó emberek 55 százaléka ezzel jelentősen csökkentette a kiadásait.
Érdekes módon a nyugdíjasokra nem jellemző, hogy lemondták volna az előfizetésüket, ami valószínűleg azzal magyarázható, hogy nekik eleve is csak egy mobilszámuk volt, és ahhoz ragaszkodtak is. Ugyanis a felmérésből az is kiderült, hogy aki mostanában lemondott az előfizetésről, az nem a mobilozásról mondott le, csak a feleslegesen meglévő - többnyire feltöltőkártyás - előfizetését dobta ki az ablakon.
Decemberben még 43 százaléknak volt kettő vagy több előfizetése, májusban már csak 38 százaléknak. Most a válaszadóink 60 százaléka csak egy előfizetést tart fenn, ami három százalékkal nagyobb arány, mint decemberben.
Az elmúlt fél évben 52,8 százalékról 54,7 százalékra nőtt azoknak az aránya, akiknek csak számlás előfizetésük van. A válaszadók egyötödének feltöltőkártyás és számlás előfizetése is volt fél éve, most azonban már csak 18 százalék tart fent kétfélét.
Meglepő volt azonban a felmondások oka, mert a magas ár csak a harmadik helyet szerezte meg 9,8 százalékkal. A legtöbben (12,4 százalék) azért szabadultak meg az előfizetésüktől, mert elégedetlenek voltak a szolgáltatójukkal. Főleg a jó keresetűek váltottak szolgáltatót elégedetlenség miatt, és talán nem meglepő, hogy ők nem vesznek olcsón feltöltőkártyás mobilokat.
A második leggyakoribb ok a felesleges telefonszám lemondása volt, de még így is a válaszadók 25 százalékának van két telefonszáma.
Céges előfizetés megszerzése miatt 7,7 százalék mondott le a személyes előfizetéséről, az akciós telefonnal megszerzett SIM-kártyától 7,5 százalék szabadult meg. Megszűnt munkahely miatt csak 2,6 százalék mondott le előfizetést.
Felesleges SIM a fiókban
Nagy eltérések vannak abban, hogy melyik szolgáltatónál milyen okok a gyakoriak. A Vodafone ügyfelei közül valamivel többen mondták, hogy olcsóbban jutottak telefonhoz feltöltőkártyával, de az utóbbira nem volt szükségük. Az elégedetlenség (17,7%) és a magas ár (11,3%) is gyakoribb ok volt a Vodafone esetében.
A Pannon ügyfelei közt azoknak az aránya volt valamivel magasabb, akik ajándékba kapott SIM-kártyát mondtak le, viszont itt vannak a leglojálisabb ügyfelek, náluk a legmagasabb azoknak az aránya, akik még sohasem mondtak le előfizetést (37,7%).
A T-Mobilnál voltak a legkevesebben, akik elégedetlenség miatt mondták le az előfizetésüket (10,3%), viszont több ügyfélnek volt fölösleges SIM-kártyája (14,3%), mint a többi szolgáltatónál.
Az emberek többsége (60%) nem változtatott a telefonálási szokásán az elmúlt hónapokban, de 29 százalék kevesebbet költ - 11 százalék viszont még többet, mint ezelőtt. A válaszadók 16,7 százaléka lemondás nélkül, egyszerű díjcsomagváltással meg tudta oldani, hogy olcsóbban jöjjön ki.