![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Elégedetlenek a mobilozók
További Tech cikkek
Válaszadóink
A kérdőívre 11927-en válaszoltak, szociodemográfiai összetételük nem egyezik a magyar lakosság, de még a magyar internetezők jellemzőivel sem, vagyis felmérésünk nem reprezentatív. A válaszadók közt sokkal több a férfi (84 százalék), sokkal több az iskolázott (56 százalékának felsőfokú, 42 százalékának középfokú végzettsége van), mint a magyaroknak általában és sokkal fiatalabbak is (átlagéletkoruk 34 év). 49 százalékuk a fővárosban él, 10 százalékuk falvakban.
Az elemzést SPSS statisztikai elemző programmal készítettük.
Több mint tizenkétezren töltötték ki azt a kérdőívünket, amiben a mobil-előfizetések lemondásának az okait kerestük. A válaszadók 54 százalékával fordult elő, hogy életében már mondott le mobil-előfizetést.
Mi történt a válságban?
Elsősorban azokra koncentráltunk, akik az utóbbi fél évben mondtak le az előfizetésről, ők a teljes válaszadói minta 11,2 százalékát teszik ki. Főleg az alacsony jövedelműek, illetve a vállalkozók, tulajdonosok és inaktívak (munkanélküliek, GYES-en lévő kismamák) szabadultak meg a SIM-kártyáktól, feltételezhetően rajtuk jobban fog a válság. A szerződésüket lemondó emberek 55 százaléka ezzel jelentősen csökkentette a kiadásait.
Érdekes módon a nyugdíjasokra nem jellemző, hogy lemondták volna az előfizetésüket, ami valószínűleg azzal magyarázható, hogy nekik eleve is csak egy mobilszámuk volt, és ahhoz ragaszkodtak is. Ugyanis a felmérésből az is kiderült, hogy aki mostanában lemondott az előfizetésről, az nem a mobilozásról mondott le, csak a feleslegesen meglévő - többnyire feltöltőkártyás - előfizetését dobta ki az ablakon.
![mobil](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/18_00ac8ed3b4327bdd4ebbebcb2ba10a00/520803_8fb69d9ee6d49bf70edac4848fba545c_wm.jpg)
Decemberben még 43 százaléknak volt kettő vagy több előfizetése, májusban már csak 38 százaléknak. Most a válaszadóink 60 százaléka csak egy előfizetést tart fenn, ami három százalékkal nagyobb arány, mint decemberben.
![Hány darab előfizetése volt/van?](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/305_f7cade80b7cc92b991cf4d2806d6bd78/521491_dc1948aefc3801d0b8993f089d96acec_wm.jpg)
Az elmúlt fél évben 52,8 százalékról 54,7 százalékra nőtt azoknak az aránya, akiknek csak számlás előfizetésük van. A válaszadók egyötödének feltöltőkártyás és számlás előfizetése is volt fél éve, most azonban már csak 18 százalék tart fent kétfélét.
![Az előfizetés típusa](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/305_f7cade80b7cc92b991cf4d2806d6bd78/521501_fa8576960a9aed103133f0dc12ddb836_wm.jpg)
Meglepő volt azonban a felmondások oka, mert a magas ár csak a harmadik helyet szerezte meg 9,8 százalékkal. A legtöbben (12,4 százalék) azért szabadultak meg az előfizetésüktől, mert elégedetlenek voltak a szolgáltatójukkal. Főleg a jó keresetűek váltottak szolgáltatót elégedetlenség miatt, és talán nem meglepő, hogy ők nem vesznek olcsón feltöltőkártyás mobilokat.
A második leggyakoribb ok a felesleges telefonszám lemondása volt, de még így is a válaszadók 25 százalékának van két telefonszáma.
Céges előfizetés megszerzése miatt 7,7 százalék mondott le a személyes előfizetéséről, az akciós telefonnal megszerzett SIM-kártyától 7,5 százalék szabadult meg. Megszűnt munkahely miatt csak 2,6 százalék mondott le előfizetést.
![A leggyakoribb indokok](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/305_f7cade80b7cc92b991cf4d2806d6bd78/521499_15e197a16bae31f4800bbbb911dcd9a0_wm.jpg)
Felesleges SIM a fiókban
Nagy eltérések vannak abban, hogy melyik szolgáltatónál milyen okok a gyakoriak. A Vodafone ügyfelei közül valamivel többen mondták, hogy olcsóbban jutottak telefonhoz feltöltőkártyával, de az utóbbira nem volt szükségük. Az elégedetlenség (17,7%) és a magas ár (11,3%) is gyakoribb ok volt a Vodafone esetében.
A Pannon ügyfelei közt azoknak az aránya volt valamivel magasabb, akik ajándékba kapott SIM-kártyát mondtak le, viszont itt vannak a leglojálisabb ügyfelek, náluk a legmagasabb azoknak az aránya, akik még sohasem mondtak le előfizetést (37,7%).
A T-Mobilnál voltak a legkevesebben, akik elégedetlenség miatt mondták le az előfizetésüket (10,3%), viszont több ügyfélnek volt fölösleges SIM-kártyája (14,3%), mint a többi szolgáltatónál.
Az emberek többsége (60%) nem változtatott a telefonálási szokásán az elmúlt hónapokban, de 29 százalék kevesebbet költ - 11 százalék viszont még többet, mint ezelőtt. A válaszadók 16,7 százaléka lemondás nélkül, egyszerű díjcsomagváltással meg tudta oldani, hogy olcsóbban jöjjön ki.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)