További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Újabb kirohanást intézett a Google ellen Rupert Murdoch médiamágnás, többek között a brit Sun és a Times, illetve az amerikai New York Post és a Wall Street Journal tulajdonosa.
„Létezik egy szabad felhasználásnak [fair use] nevezett doktrína, de úgy gondoljuk, hogy ezt bíróság előtt megtámadják, és teljes egészében betiltják majd” – mondta Murdoch hétfőn egy tévéműsorban az ausztrál Sky News csatornán, amelynek részben szintén tulajdonosa.
A „fair use” elve a legtöbb modern jogrendszerben működik, lényege, hogy egyes műalkotások, cikkek, könyvek, filmek, zeneszámok részletei korlátozott formában, idézetként, illusztrációként, tudományos vagy oktatási célra akkor is felhasználhatók, ha a műveket szerzői jog védi.
Erre az elvre szokott hivatkozni a Google akkor, amikor igyekszik megvédeni például saját híraggregátorának azon gyakorlatát, hogy a különböző sajtóorgánumokban megjelenő cikkek címeit és ajánlóit a jogtulajdonosok engedélye nélkül összegyűjti és közzéteszi. Ez a gyakorlat számos jogtulajdonos érdekeit sérti: kikelt ellene az amerikai AP, a francia AFP pedig 2005-ben be is perelte a Google-t azon az alapon, hogy a kereső engedély nélkül teszi közzé a hírügynökség anyagait. (Két évvel később az ügy peren kívüli megállapodással ért véget.)
Nincs elég hirdető
Az ausztrál származású Murdoch, aki médiabirodalma révén 4 milliárd dolláros vagyonával a Forbes szerint világ 132. leggazdagabb embere, évek óta hangoztatja, hogy a Google veszélyt jelent a médiatulajdonosokra, akik olvasókat és következésképp hirdetési bevételeket veszítenek amiatt, hogy a kereső ingyen elérhetővé teszi az általuk előállított tartalmat. A hirdetési bevételek csökkenése arra késztette Murdochot, hogy újra elővegye a fizetős modellt, és megpróbáljon pénzt kérni a neten közölt cikkekért, videókért.
Idén májusban bejelentette, hogy médiabirodalmához, a News Corporationhöz tartozó szájtok hamarosan pénzt kérnek majd az olvasóktól az online tartalomért, és bár a határidőt 2010 júniusára tette, egyelőre kétséges, hogy addigra valóban bevezeti-e a fizetős modellt. A szándék azonban töretlen.
„Nincs a világon elég hirdetés ahhoz, hogy minden webszájt nyereséges lehessen – mondta Murdoch hétfőn az ausztrál Sky Newson. – Mi amellett vagyunk, hogy inkább legyen kevesebb látogatónk, de azok fizessenek.”
A terv része, hogy a News Corporation megtiltja a Google-nek, hogy keressen a neten elérhető anyagaiban, és Murdoch most azt mondta, ezt valószínűleg meg is teszi. Technikailag kifejezetten egyszerű a keresőket elzavarni egy-egy webszájtról: ehhez elég, ha a szájt tulajdonosa egy robots.txt nevű szöveges fájlban kitiltja a nem kívánatos cégek keresőbotjait.