Nem kellett volna, de a Twitteren betartották a kampánycsendet
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Jelentősen átalakultak a keresési trendek áprilisban, főleg választás körül és közvetlenül utána. Látványosan többen kerestek az LMP-re, mint korábban, volt egy olyan nap is, amikor erre a pártra kerestek a legtöbben.
Április elején a Google statisztikái szerint a legtöbben a Jobbikra kerestek rá, jóval lemaradva következett a Fidesz, majd a futottak még kategóriában az MSZP, az LMP és az MDF. A trendek a választások közeledtével kezdtek változni, ekkor az LMP elhagyta az MSZP-t és felzárkózott az első két keresett párthoz, ráadásul már a Jobbik előnye sem volt annyira egyértelmű, mint korábban.
Aztán a választások éjszakáján, április 11-én nem meglepő módon jócskán megugrott a pártokra való keresés, a sorrend Jobbik, Fidesz, LMP volt. Az érdeklődés egészen április 13-ig kitartott, és fel is cserélődött az első két helyen állók sorrendje, ezekben a napokban a Fidesz nevét többen írták be a Google-ba. Április 13-án az LMP-nek sikerült a legkeresettebb párttá válnia, nem véletlenül, hiszen ekkor volt az MSZP első próbálkozása, hogy elcsábítsa az LMP választóit azzal, hogy négy helyen visszaléptette jelöltjeit. Az embereket érdekelte, mit lép erre az LMP, feltehetően ezért kerestek annyiszor a párt nevére.
Változott a helyzet, ha a listavezetőket nézzük. A statisztikákból látszik, hogy az embereket egyre inkább Orbán Viktor kezdte el érdekelni, a választásokhoz közeledve egyre többen keresték, közben a többi listavezetőnél csak csekély növekedést figyelhetünk meg. Vona Gábor a második helyen állt, és Mesterházy Attila és Bokros Lajos volt a harmadik-negyedik helyen.
A legszembetűnőbb változást Schiffer Andrásnál, az LMP listavezetőjénél figyelhetjük meg. Előző cikkünkben még azt írtuk, hogy nem jelenik meg a grafikonban, valószínűleg nincs elegendő adat hozzá. Először április 7-én tűnt fel a statisztikákban, a választások éjszakáján rögtön a harmadik, másnap már a második legkeresettebb listavezetővé lépett elő.
Valószínűleg sohasem kerestek még rá annyian az OVB-re, mint a választások éjszakáján, igencsak megközelítette a három első helyen álló párt keresettségét. Ez sem meglepő, a szavazókörökben elhúzódó szavazás, a kampánycsend meghosszabbítása, az OVB szerencsétlenkedése sokakat érdekelt. Érdekes, hogy magára a kampánycsend szóra nagyon kevesen kerestek rá, alig volt növekedés április 11-én is.
Ezúttal is megnéztük a magyar keresőket, a Szörcsöt és a Bluu-t és mindkettőnél hasonló adatokat láthatunk. A Bluunál megfigyelhető, hogy a szombati kampánycsend idején valamennyi pártnál visszaesett a keresések száma. Mintha az emberek tényleg nem foglalkoztak volna politikával aznap.
A magyar fejlesztésű Johu keresőben április elején a következő kifejezésekkel kerestek a legtöbben: Vona Gábor, Fidesz, Jobbik, Orbán, LMP, Gyurcsány Orbán, Schiffer András, MSZP, választás, Bokros, MDF, politika.
Jóföldi Endre cégvezető még hozzátette, annyiban változott a kép az előzőhöz képest, hogy a Fidesz (Fidesz+ Orbán) nagyjából 85 százalékban hozta a jobbikos keresési számokat. Az MSZP tíz százalékát sem érte el a jobbikos, illetve fideszes keresési számoknak.
Érdekes, hogy a kampánycsend a Twitterre is átterjedt, vagyis az emberek látványosan kevesebb twitet írtak politikáról, pártokról, politikusokról - mondta az Indexnek Tóth Benedek, a Turulcsirip alapítója. A választás előtti napon még ezerkétszáz politikai csirip (twit) keletkezett, a kampánycsend idején, szombaton ez kétszáztízre csökkent, majd vasárnap (leginkább este hét után) hatezer-hétszáz választással kapcsolatos twit íródott. Hasonló adatokat látunk a másik nagy magyar Twitterkliensen, a Yamm-on is.