A mobilszolgáltatók extra díjat kérnének a YouTube-ért és a Facebookért
Egy héttel azelőtt, hogy a hálózatsemlegesség pártján álló amerikai Szövetségi Távközlési Bizottság (Federal Communications Commission – FCC) fontos szavazást tart december 21-én a kérdéssel kapcsolatban, kisebb botrányt okozott egy kiszivárogtatott prezentáció, melyen két, a vezeték nélküli iparban beszállítóként dolgozó vállalkozás arra tesz javaslatot, hogy a nagy forgalmakat generáló cégek szolgáltatásait használó előfizetőktől külön díjat kellene beszedni.
A Wired-hez eljuttatott bemutatót az AT&T és a Verizon partnereiként is számon tartott Allot Communications és az Openet készítette egy webszeminárium számára, és fő mondanivalója, hogy az olyan oldalak, mint a YouTube vagy a Facebook egyre nagyobb hálózati leterheltséget okoznak, növelik a költségeket, emellett a nagy forgalomból eredő jövedelem a tartalomszolgáltatóknál landol teljes egészében, ezért a mobilos cégeknek feltétlenül lépniük kell.
A megoldási javaslatuk roppant egyszerű: mivel a hálózatsemlegességet biztosító szabályozásokból egyelőre kimaradnának a mobilszolgáltatók, ezért – ahogy azt sokan megjósolták – a felhasználókat fogják terhelni, bizonyos oldalak letöltései után díjat fognak felszámolni. Ezek közé az igazán nagyok tartoznának: a YouTube, a Facebook, a Skype vagy a Netflix.
Ha az alapjait nézzük, akkor az üzleti modell így kissé hasonlítana a kábeltévés társaságok gyakorlatához, akik különféle szintű hozzáférésekért különböző mértékű előfizetést kívánnak meg. Ugyanakkor gyökeres szakítás lenne az eddigi amerikai gyakorlattal, ahol eddig az adatforgalom nagyságától függött az előfizetési díj, teljesen függetlenül attól, hogy milyen oldalakat látogatott a felhasználó.