Robotok vehetik át a pincérek helyét
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Marty McFly belép az 80's Cafe-ba 2015-ben, az eléugró monitoron megkérdezik, mit inna, majd a rendelés egyszerűen előjön a pultból. A Vissza a jövőbe film szerint még négy évet kell várnunk, hogy ez megvalósuljon. Ha nem is pont ez, de nagyon közel járunk a filmben látott éttermekhez, a többi jóslathoz képest – lebegő gördeszka, három másodperc alatt megsülő pizza, repülő autók – ez valósul meg a leghamarabb. Az első próbálkozásokat már megtaláljuk a világ nagyvárosaiban. Nézzük, milyenek lesznek az jövő éttermei.
Ami a legtöbb embernek eszébe jut ilyenkor, hogy robotok szolgálnak fel, ők készítik az ételeket, nekik fizetünk – a hús-vér személyzet teljesen eltűnik az éttermekből. Eddig ugyan nem jutottunk el, de néhány távol-keleti étterem már egészen közel jár. Egy kínai étteremben Jinanban egy hat robotból álló csapat várta a látogatókat (az étterem már bezárt azóta). Ez még nagyon kezdetleges megoldás volt, a robotok egy lefektetett sínen bicikliztek körbe egy felszolgálókocsit tolva maguk előtt, melyen italok és ételek voltak.
Egy thaiföldi étteremben ennél jóval modernebb robotokat állítottak szolgálatba. Itt az asztalokat körben helyezték el, a robot köztük mozog és hozza ki a vendégeknek az ételt. Ha éppen senki nem rendelt semmit, akkor pedig táncol. A Hajime étterem tulajdonosa 930 ezer dollárt költött az étteremre és a négy szamurájnak öltöztetett robotra.
A jövőt azonban nem a robotok jelentik, a jövő éttermét úgy is el lehet képzelni, ahogy a londoni Inamo tette. Ott úgy gondolják, hogy az emberek ki tudják választani maguk az ételeket és le is tudják adni a rendelést anélkül, hogy bárkivel beszélnének. Az asztalok felett hd-projektorokat helyeztek el, melyek Windows XP-s számítógépekhez kapcsolódnak. Az asztalra vetített képen touchpad-szerűen tudnak navigálni a vendégek.
Az egész teljesen személyre szabható, a vendég kiválaszthatja, milyen hátteret szeretne magának (vagyis milyen hátteret vetítsenek az asztalára), ki tudja választani az ételeket és italokat, a rendeléshez pedig csak meg kell nyomnia egy gombot. Persze az ételek mellé leírást is kap, az Inamo egy ázsiai étterem, itt el is kél néha a segítség. Az asztalok össze vannak kötve a konyhával és egymással is. Így a vendégek tudnak kommunikálni más asztalokkal is, persze csak ha ott is úgy akarják. Játszani is lehet várakozás közben, kétszemélyes játékok is vannak, például a torpedó.
Ha pedig úgy tartja kedvük, a vendégek azt is megnézhetik egy webkamerán, hogy éppen hogy áll az ételük, egy kisebb képernyőben ugyanis követhetik a szakács minden mozdulatát. A vacsora végén ugyanezen a felületen lehet kérni a számlát, és taxit is lehet rendelni.
Korábban Nürnbergben is nyílt hasonló étterem, a Baggersben érintőkijelzős asztalok voltak, az ételeket pedig spirálcsúszdán juttatták el a vendégekhez. Az étterem leginkább a gyerekeknél lett népszerű.
iPhone-on rendelni
Nemrégiben a francia Storific alkalmazást beválasztották a legígéretesebben hangzó mobilos alkalmazások közé. Egyelőre még béta állapotban van, élesben tesztelik nagyjából ötven étteremben Európában a mobilról történő rendelést. Nézzük, miről is van szó. Fel kell telepíteni egy alkalmazást a telefonra, el kell menni a programban részt vevő étteremben és az alkalmazáson keresztül megrendelni az ételt.
Egyelőre főleg párizsi éttermek vesznek részt a tesztelésben, van még néhány kanadai és amerikai, összesen néhány tucat. Az alkalmazás valamikor az idén lesz elérhető mindenki számára. Információink szerint egy budapesti étterem, a Régi Sipos is a bétatesztelők között van, néhány héten belül élesben is tesztelik a rendszert.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokkal többféle ételt és italt rendeltek a pincér nélküli módszerrel az emberek – legyen az alkalmazás vagy érintőkijelzős asztal. Arra azonban nem térnek ki a hírek, hogy azért mert az új szolgáltatással szerettek játszani, vagy azért mert tényleg több fogyasztásra sarkall, hogy nem kell állandóan kihívni a pincért, amikor kérnénk még egy pohár bort.