Nemsokára az amazonos vásárlásoknál is adót kell fizetni
A kaliforniai Wal-Martban online boltban vásárlónak 214 dollárt kell fizetnie a Pholips Electronics 22 inches LCD HDTV-ért, ugyanez az Amazon.comon 194 dollárba kerül. A különbség oka a forgalmi adó, amit a Wal-Martnak meg kell fizetni, mert a vállalatnak vannak Kaliforniában üzletei. Az Amazonnak nem kell fizetni, mert neki nincsenek, nemcsak Kaliforniában, sehol máshol.
Egyre erősebben fogalmazódik meg az állami és szövetségi törvényhozóknál, hogy ezt a különbséget meg kell szüntetni. Korábban azért nem kellett adót fizetni a csak online boltoknak, mert így próbálták támogatni egy alakuló piac kibontakozását. Ma, amikor az Amazonnak több mint 90 millió ügyfele van és 34 milliárd dolláros forgalma, erre már nincs szükség – gondolják a törvényhozók.
Az elmúlt években néhány államban komoly viták folytak az online és offline üzleteket működtető cégek között. Ebben a hónapban a vita eléri a szenátust is, a demokrata Dick Durbin javaslatot nyújt be, mely szerint az összes cégnek ugyanannyi forgalmi adót kell begyűjtenie a termékek után – online cégeknél ezt a vásárló lakóhelye szerint kell kiszabni.
Hasonló kezdeményezés volt már néhány az elmúlt években, de eddig megbukott a Kongresszus ellenállásán. Durnib viszont most azt mondja, hogy változnak az idők, az online vállalatok erősek és a helyi cégek rovására nőnek, állítja. Az állami költségvetéseknek szükségük van a pénzre, így örülni fognak az új bevételi forrásnak. A Tenesse Egyetem kutatása szerint az idén nagyjából 10,1 milliárd dollárt veszítenek el az államok azzal, hogy nem szedik be a forgalmi adót, ez jövőre 11,3 milliárdra nőhet.
Az Amazonnak persze nem tetszene a változás, azzal érvelnek, hogy a forgalmi adó sértené a Legfelsőbb Bíróság 1967-ben és 1992-ben hozott határozatát, melyek kimondják, hogy csak az üzlettel rendelkező vállalatoknak kell beszedni a forgalmi adót. Durbin konkrét javaslatát azonban nem kommentálta a cég.
Azt még nem tudni, hogy a Kongresszusnak mi a véleménye a javaslatról. Arra is fel kell készülnie Durbinnak, hogy a fogyasztók új adóként fogják értelmezi a változást. Ha így lesz, akkor a republikánusok nem fogják támogatni, őket amúgy sem érdekli annyira ez a téma – állítja Pam Olson adójogász.