Egymillió kamu Twitter-követővel bukott le egy amerikai szenátor

2011.08.04. 15:36

Newton Leroy "Newt" Gingrich, amerikai republikánus politikus, akit az egyik esélyesnek tartanak a párt elnökjelöltjének szerepére a 2012-es választásokon, sikert sikerre halmozott el a közösségi médiában, mióta megjelent az interneten. Rövid idő alatt 1,3 millió követőt gyűjtött a Twitter-csatornája, ami több mint a duplája a pártja legismertebb arcának számító Sarah Paliné.

A PeekYou elemzőcég tesztje azonban kiderítette, hogy a követők közül alig több mint 100 ezer valós személy, az összes többi kamu, üres csatorna, aminek kizárólagos funkciója, hogy növelje valakinél a követők számát, és ezzel befolyásosabbnak és érdekesebbnek mutassa, mint amilyen. Ilyen twitteres kamu követőket olcsón lehet vásárolni nagy mennyiségben a neten. Automatizáltan, programokkal gyártják őket, vagy fillérekért alkalmazott délkelet-ázsiai távmunkások regisztrálják őket kézzel.

A PeekYou az egyes csatornákon megfigyelhető felhasználói tevékenység, és az ott megadott adatok alapján dönti el, valódi ember áll-e mögötte. Ha láthatóan reagál más twitterezők posztjaira, megadja a valódi nevét és egyéb adatait, valószínűsíthető, hogy valós a hozzáférés, ha a fiók regisztrációja és pár másik csatorna követésének beállítása mellett semmi életjelet nem mutat, esélyes, hogy kilóra gyártott hamisítvány.

Ez a módszer persze elég nagy hibahatárral dolgozik, de a botrány kipattanása után egy másik kutatócsoport az indianai műszaki egyetemről megismételte a követők leellenőrzését. Ők véletlenszerűen választottak ki ötezret a politikus követői közül, majd egyesével lenyomozták a Twitteren megadott adatok alapján, hogy van-e az adott felhasználó létezésének más nyoma is az interneten. Ők 76 százalékra tették a tesztjük alapján a kamu követők arányát Gingrich Twitter-oldalán.

A PeekYou később több elnökjelölti aspiráns Twitter-oldalán is elvégezte a tesztjét, és kiderült, hogy Sarah Palinnél 80, Mitt Romneynál 74, Michele Bachmannnál pedig 72 százalék volt a kamu követők aránya. Az eredményeket egyelőre egyik politikus sem kommentálta.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM