![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
![Párizs minket is várt: az Index helyszíni stábja is rácsatlakozott az olimpiára](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5747/57478/574785/57478563_4251271_8faf1cbc1b9d98fe8cf5c41d22bcb69e_wm.jpg)
A Nature egyik szakfolyóirata, a Structural and Molecular Biology tette közzé a tanulmányt, amelyet különleges módon együttesen jegyeznek kutatók és számítógépes játékosok. A Washingtoni Egyetem kutatói 2008-ban hoztak létre egy internetes játékot, amelyben a fehérjék aminosavláncait bogozgathatják játékosok.
A fehérjék szerkezetének megismerése alapvetően fontos ahhoz, hogy megmagyarázható legyen különböző betegségek kialakulásának folyamata, és működőképes gyógyszereket tudjanak kifejleszteni. A kutatóknak 3 dimenziós képre van szükségük, amelyben a fehérjemolekula kihajtogatva látszik és forog, hogy a gyógyszerek potenciális támadási pontjait meg lehessen állapítani.
A Foldit éppen erre kérte a játékosait az interneten. A kérdést felvető kutatók megdöbbenésére mindössze három hétre volt szükségük a játékosoknak ahhoz, hogy a retrovírus hasító enzimjének pontos térbeli modelljét megalkossák. Az enzim kibogozása új betekintést ad a retrovírus elleni szerek tervezésébe - írták a tanulmány szerzői a Nature-ben.
Látni akartuk, hogy az emberi intuíció sikeres lehet-e ott, ahol az automatikus módszerek elbuktak - idézte fel az ötlet születését közleményében Firas Khatib, az egyetem biokémiai laborjának munkatársa. Az első esetet, amikor a gép helyett számítógépes játékosok oldottak meg tudományos problémát Seth Cooper, a Foldit egyik létrehozója azzal magyarázta, hogy az emberek képesek térben gondolkodni, ez olyasvalami, melyben a számítógépek még nem jók.