További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A cég 14 százaléknyi tulajdonrészének megfelelő 100 millió részvény tíz dolláros áron került be a tőzsdei kereskedésbe, ez 7 milliárdra árazza be a vállalatot. Ez pedig több, mint a legnagyobb független videojáték-kiadónak számító Electronic Arts jelenlegi, 6,9 milliárdos tőzsdei értékelése. Elemzők arra hívják fel a figyelmet, hogy az egymilliárdos névértékű részvénykibocsátás az online cégek között a legnagyobb a Google 2004-es tőzsdei bevezetése óta.
Bár a hagyomány is ezt diktálta, elemzők, és a pletykák szerint maga a Zynga is ezt várta, a kereskedés első napján elmaradt az árfolyamot az egekbe elemő roham a Zynga papírjaiért. A kezdeti tíz dolláros árfolyam éppen csak 11-ig kúszott fel reggel, de délre már a nyitó árfolyam alatt volt, és ott is maradt estig, 9,45-tel zárva a tőzsdei premier napját. Szakértők szerint ez mindenképpen csalódás, de nem feltétlenül katasztrófa, jelentheti azt is, hogy a Wall Street kezdi megtanulni hisztéria nélkül kezelni az online cégek tőzsdére lépését.
A statisztika szerint a legutóbbi 30 technológiai cég tőzsdei bevezetésekor átlagosan 31 százalékot ugrott a részvényárfolyamuk az első nap végére. A kezdeti elsöprő lelkesedést azonban rendszerint zuhanás követi, a harmincból 24-nek ma alacsonyabb áron futnak a papírjai, mint a bevezetésük napján.
A Zyngát 2007-ben alapította Mark Pincus, egy amerikai közgazdász, aki a kilencvenes évek óta azzal foglalkozik, hogy webes cégeket futtat fel, majd ad el nagy pénzért. Pincus jól látta meg a Facebookban rejlő óriási lehetőségeket, és a közösségi oldalra készített egyszerű, de addiktív játékok rövid idő alatt óriási rajongótábort gyűjtöttek. A Zynga agresszív terjeszkedésbe fogott, és a mikrotranzakciós üzleti modell (a játékok alapban ingyenesek, de aprópénzért lehet kisebb-nagyobb extra kiegészítőket venni hozzá) gyorsan pénzügyileg is sikeressé tette.
A cég 2011 első kilenc hónapjában 829 millió dolláros forgalmat regisztrált, vagyis a tőzsdei értékelése nagyjából az éves forgalma hétszeresének felel meg. Ez azt jelenti, hogy az első napra várt árfolyamrobbanás ellenére a tőzsde bizakodó a cég jövőjével kapcsolatban – összehasonlításul az említett nagy rivális Electronic Artsnál ez az arányszám csupán a harmada a Zyngáénak.
A Zynga tőzsdére lépése a Linkedin és a Groupon után a harmadik ilyen nagyszabású akció idén az online cégek között (a Grouponnál 31, a Linkedinnél 84 százalékot ugrott a részvények ára a bevezetés napján). Mindháromra jellemző, hogy a cégnek csupán 10-15 százalékos tulajdoni hányadát dobják be a tőzsdére, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi tulajok nem akarják kiengedni az irányítást a kezükből, és az aránylag kevés elérhető részvénnyel azok árát próbálják feljebb srófolni. A Zynga legnagyobb résztulajdonosa egyébként maga az alapító Pincus, de a tulajok között ott találjuk még többek között a Google-t és a szinte minden menő online cégben benne levő orosz Digital Sky-t is.
A Zyngával kapcsolatos legfőbb aggodalom a befektetők körében az, hogy túlságosan is rá van utalva a Facebookra. Bár mostanában nagy erőkkel fejlesztenek más platformokra is (főleg mobil eszközökre), a cég bevételeinek 93 százaléka a facebookos felhasználóktól származik. A közösségi oldalon átáramló bevételekből egyébként a Facebook is leveszi a maga 30 százalékos hasznát. A Zyngának ezzel együtt is 90 millió dolláros tiszta profitot hozott 2010, bár az idei profitot ennél alacsonyabbra várják.