Az útból vesz energiát az elektromos Lola
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az elektromos autók teljesítménye és hatótávolsága most nagyban függ az akkumulátortól, de az autóipari fejlesztőcégek már elkezdték kifejleszteni azokat a technológiákat, amelyekkel menet közben termelhetünk energiát. Az oxfordi Drayson Racing Technolgies és a huntingdoni Lola Cars által vezetett, tíz cégből álló konzorcium egy 320 kilométer per órával száguldó versenyautóba építi bele az újításait, amiket később átlagos autókba is beépítenek. Az utóbbiaknál persze már nem a sebesség lesz fontos, hanem a hatótávolság növelése, mert az elektromos autók többsége most nagyjából száz kilométert tud megtenni egy töltéssel.
A konzorciumnak olyan ipari óriások is a tagjai, mint a repülőket építő BAE Systems, és a mobiltechnológiákat fejlesztő kaliforniai Qualcomm. A fejlesztőmunka egy része arra irányul, hogy megszabadítsák az autó fő akkumulátorát az olyan mellékes feladatoktól, mint a lámpák enerigaellátása. Ebben nagy segítséget nyújthat a BAE Systems forradalmian új strukturális akkumulátora, ami lehetővé teszi, hogy a szénszálas váz bizonyos részei energiát tároljanak. Vagyis maga az autó váza az akkumulátor, a karosszéria eyges teherviselő elemei tárolnak energiát. Ez a strukturális akkumulátor méhsejt-felépítésű – e szerkezet előnye, hogy az akkumulátornak akármilyen formája lehet.
A Multimatic nevű cég eszköze az autó felfüggesztésének fel- és lefelé irányuló mozgásával tud áramot visszanyerni. A szerkezet energiával lát el egy kondenzátort, aminek a kisülésével vagy az autót hajtják meg, vagy az autó aerodinamikáját módosító felületeket mozgatják, hogy a jármű jobban az aszfalthoz tapadjon.
A mobiliparban ismert Qualcomm az autó fő akkumulátorának vezeték nélküli töltésére dolgozott ki megoldást. Réztekercsekkel felszerelt, lábtörlő méretű lapot helyeznek az autóban és az aszfaltban, és elektromágneses indukcióval viszik át az energiát az autóba. A fejlesztők szerint szerint a rendszernek 92 százalékos a hatásfoka – viszont az autó egyelőre nem menet közben tölt, csak a boxutcában állva.
Ha a világ összes sztrádáját végig felszerelnék ilyen töltőkkel, akkor bárhová eljuthatnánk tankolás nélkül, ami a teherszállításban rengeteg előnnyel járna. Nem valószínű, hogy ez valaha megvalósul, de az biztos, hogy az elektromos autók piacán egyre több az ígéretes fejlesztés.