Szivattyúzzák ki a pénzt a Zyngából
A Farmville-lel híres lett, majd a hihetetlenül népszerű facebookos és mobilos alkalmazásaival az egész játékipart felforgató Zynga közzétette 2011-es pénzügyi eredményeit. Mivel a cég nemrég lépett tőzsdére, és kezdtek el vonatkozni rá a korábbinál jóval szigorúbb adatszolgáltatási szabályok, most olyan információk kerültek napvilágra a működéséről, amelyekkel kapcsolatban eddig csak találgatások és becslések álltak rendelkezésre.
Ahogy a Facebook tőzsdei dokumentumai is utaltak rá (a cég szerint a bevételeinek 12 százalékát a Zynga játékai adják), a mostani adatokból is az látszik, hogy a közösségi oldalon futó játékok piacát nyomasztóan uralja a cég. Az öt legynépszerűbb játék a Facebookon mind a Zynga fejlesztése, 54 millió ember játszik velük napi rendszerességgel, és 240 millió legalább havonta. A mobil platformokra való betörés is eredményesnek tűnik, iPhone-on az év végi bestsellerlista tízes toplistáján három Zynga-játék volt.
A cég játékai a mikrotranzakciós modellt követik: alapban ingyenesek, de lehet hozzájuk kisebb-nagyobb extrákat venni (ezek árából vesz le 30 százalék jutalékot a Facebook). Ezekből a vásárlásokból jött össze tavaly 1,1 milliárd dolláros bevétel a cégnél, ami közel duplája az előző évi eredménynek. Az idei évre további növekedést várnak, és 1,35-1,45 milliárd körüli forgalmat.
A cég viszont ezzel együtt sem nyereséges, sőt komoly, 400 millió dolláros mínuszban zárta az évet. Ennek fő oka egy 510 milliós tétel a kiadási listán, részvényalapú kompenzációs költség címén az alkalmazottaknak kifizetett összegről (ez az egyik olyan pénzügyi mutató, amit a tőzsdére lépés után lett kötelező nyilvánosságra hozni a cégnek), ami elemzők szerint arra utal, hogy nagyüzemben szivattyúzzák ki a cégből a pénzt az alapítói.
A cég részvényárfolyama a jelentés közzététele után csökkent, de még mindig magasabb, mint a tőzsdei bevezetéskori érték.